הזרים: לא צפויות עוד העלאות ריבית בישראל בקרוב

יום לאחר שבנק ישראל החליט להותיר את הריבית על כנה, הזרים מעריכים כי הריבית תמשיך לעלות - אך מאוחר יותר השנה

בנק ישראל ימשיך להעלות את הריבית, אך לא בחודשים הקרובים. זוהי המסקנה העיקרית אליה הגיעו בתי ההשקעות הזרים סיטי, גולדמן זאקס, ברקליס ומורגן סטנלי, בתגובות ראשונות ששיגרו ללקוחותיהם בעקבות החלטת הריבית שקיבל אתמול (ב') בנק ישראל.

הנגיד סטנלי פישר החליט גם החודש להותיר את הריבית על כנה ברמה של 1.25% ולא סיפק רמזים רבים באשר למדיניות המוניטארית העתידית. מחד, פישר חזר על ההצהרה כי הריבית תחזור לרמה "נורמאלית" ואף ציין כי חלק מהבנקים המרכזיים בעולם החלו לסגת מהמדיניות המוניטארית המרחיבה שלהם, אולם מאידך הוא הדגיש את התמתנות הלחצים האינפלציוניים והחשש להתאוששות הכלכלית בעולם.

אם עד לפני חודשיים הזרים היו כמעט בטוחים שתהליך העלאת הריבית בישראל יהיה רציף וכמעט כל חודש נתבשר על העלאת ריבית, הרי שבחודש האחרון עמדתם השתנתה. תחזיות הריבית ל-2010 ידרו אצל חלק מבתי ההשקעות והאנליסטים מעריכים כעת כי גם בחודש הבא תיוותר הריבית על כנה, כאשר הדעות חלוקות באשר למועד הבא של העלאת הריבית.

"אנו צופים כי הריבית תגיע ל-2.5% עד סוף השנה", אומרים כלכלני סיטי, אשר תחזיותיהם דומות לציפיות הריבית הנגזרות משוק ההון. "הצמיחה תסתכם ב-3.5% וזוהי צמיחה חזקה מדי בשביל לסבול ריבית כה נמוכה. העלאת הריבית הבאה תגיע ברבעון השני".

גם בברקליס מעריכים כי "נרמול הריבית יגיע מאוחר יותר השנה" והאנליסטים שם צופים כי הריבית תגיע ל-2.75% בסוף 2010. תחזית דומה סיפקו גם כלכלני מורגן סטנלי, שמעריכים כי בנק ישראל יהיה זהיר בהחלטות הריבית הבאות וכי הן יתקבלו בהתאם לנתונים הכלכליים שיפורסמו מדי חודש, כלומר בנק ישראל אינו מוטה להעלאת הריבית או הותרת הריבית על כנה בשלב זה.

כלכלני גולדמן זאקס מחזיקים בעמדה ניצית יותר. הם מעריכים כי הריבית תעלה השנה ל-3%, אולם הם מציינים מספר תרחישים שיכולים לפגוע בתחזית זו: ירידה חדה מהצפוי באינפלציה, חולשה בכלכלה העולמית ויציאה איטית יותר ממדיניות ההידוק המוניטארית באירופה.