מלאי הדירות מתייצב: ירד ב-0.3% בלבד בחודש ינואר

כך עולה מנתוני הלמ"ס, שמצביעים על עלייה חמישית ברציפות בחודשי ההיצע ■ הביקוש לדירות חדשות עלה ב-15% בינואר ומכירות הדירות עלו ב-5.6% ■ מחירי הדירות עלו ב-19% בשנה האחרונה

מלאי הדירות בישראל מתייצב: בחודש ינואר נרשמה ירידה של 0.28% בלבד במלאי הדירות (בהשוואה לדצמבר), והוא עמד על 8,052 דירות. כך עולה מנתוני הלמ"ס שפורסמו היום (ג'). בהתאם לקצב המכירות בינואר, מלאי זה מספיק ל-7.4 חודשים, עלייה לעומת 7.3 חודשים בדצמבר. זהו החודש החמישי ברציפות של עלייה במספר חודשי ההיצע.

נתוני הלמ"ס מצביעים גם על עלייה של 15% בביקוש לדירות חדשות בינואר, לרמה של 2,769 דירות. הלמ"ס מודדת את כמות הדירות המבוקשות באמצעות דירות חדשות שנמכרו ודירות שהוחל בבנייתן שלא למטרת מכירה.

כמות מבוקשת של דירות חדשות
מקור: למ"ס

מכירות הדירות ביוזמה פרטית הסתכמו ב-1,071 דירות בינואר, עלייה קלה של 5.6% לעומת דצמבר. יצוין כי בהשוואה לחודש ינואר אשתקד, נרשמה ירידה של 1% בביקושים לדירות, ירידה של 5.6% במכירות הדירות החדשות וירידה של 25.6% במלאי הדירות.

כמות מבוקשת של דירות חדשות
מקור: למ"ס

מחירי הדירות עלו ב-1% בחודש דצמבר, זה החודש ה-12 ברציפות. כך עולה מסקר מחירי דירות בבעלות שפרסמה הלמ"ס בשבוע שעבר. בשנת 2009 זינקו המחירים ב-18.7% ומאמצע 2007, אז החלה קפיצת המחירים הגדולה, התייקרו מחירי הדירות ב-36.8%.

שר השיכון, אריאל אטיאס, מוביל בחודשים האחרונים מדיניות של הצפת שוק הנדל"ן בקרקעות על מנת להוזיל את מחירי הדירות. אטיאס הבטיח כי בתחילת 2010 תיבלם העלייה במחירי הדירות, וכי לקראת סוף השנה תחל ירידה "בשיעורים לא מבוטלים", כדבריו.

נתוני הלמ"ס שפורסמו היום מראים כי 29% מסך הדירות המבוקשות בינואר היו באזור המרכז, וכ-20% בכל אחד מהמחוזות צפון ודרום. באשר למלאי הדירות שנותרו למכירה ביוזמה פרטית בינואר, 35% מהן באזור המרכז ו-28% במחוז ת"א. מהנתונים עולה עוד, כי בהתאם לקצב המכירות בינואר, מלאי הדירות במחוז ירושלים מספיק ל-18 חודשים, במחוז ת"א מספיק ל-8 חודשים ובמחוזות המרכז והדרום ל-7 חודשים. המלאי באזור חיפה והצפון מספיק ל-4 חודשים בלבד.