ארה"ב תעניק לברייטסורס אנרג'י ערבויות של 1.4 מיליארד ד'

הערבויות הן לצורך מימון הקמת פרויקט הדגל של החברה באייוונפה, ארה"ב, בה אמורה החברה להקים תחנה סולארית בהיקף ייצור של 400 מגוואט

חברת BrightSource Energy, שהיא החברה האם ולמעשה הזרוע האמריקנית של ברייטסורס תעשיות הישראלית (לשעבר לוז 2), קיבלה מהממשל האמריקני הצעה למתן ערבויות בסך 1.37 מיליארד דולר. ברייטסורס אנרג'י עוסקת בפיתוח ובבניית תחנות כוח סולאריות והערבויות נועדו לסייע במימון פרויקט ייצור החשמל הסולארי שלה ב-Ivanpah, ארה"ב.

התחייבות זו מהווה אבן דרך משמעותית בפיתוח פרוייקט Ivanpah, שצפוי להיות מפעל האנרגיה הסולארית הראשון בקליפורניה מזה שני עשורים. כאשר תסתיים בנייתו, Ivanpah יהיה פרוייקט האנרגיה הסולארית הגדול בעולם, ותוצרתו כמעט שתכפיל את הכמות הנוכחית של החשמל הסולארי המיוצר בארה"ב.

הפרויקט עתיד להתחיל במחצית השנייה של 2010 לאחר קבלת אישורים ממועצת האנרגיה של קליפורניה ומנהלת הקרקעות של משרד הפנים בארה"ב. משרד הפנים האמריקני אף סיווג את הפרויקט כבעל עדיפות לאישור "במסלול מהיר", לקבלת תמריצים ממשלתיים תחת חוק השימור וההשקעה האמריקני משנת 2009.

"ההתחייבות של משרד האנרגיה האמריקני למתן ערבויות מהווה חיזוק חשוב לאמון בטכנולוגיה וןביכולת הביצוע שלנו" אמר ג'ון וולארד, מנכ"ל BrightSource Energy. בממשל האמריקני ציינו כי הפרויקט ייצר כ-1,000 משרו חדשות.

מתן הערבויות התאפשר כחלק מתוכנית למתן ערבויות בשם Title XVII אשר נוסדה ע"י משרד האנרגיה האמריקני בשנת 2005 תחת חוק מדיניות האנרגיה. זאת, על מנת לתמוך הן בטכנולוגיה מסחרית והן בטכנולוגיות מתקדמות לאנרגיה מתחדשת. בהתאם לסעיף 1703 בתוכנית, משרד האנרגיה יספק התחייבות מותנית למתן ערבויות להלוואות שיינתנו על-ידי הבנק הפדראלי למימון של משרד האוצר האמריקני. קבלת הערבויות באופן סופי מותנית בעמידה בתנאים השונים אשר נקובים בהתחייבות המותנית.

פרויקט Ivanpah

פרויקט Ivanpah, הממוקם בדרום מזרח קליפורניה, הוא מתקן ייצור חשמל המורכב משלוש תחנות כוח סולאריות שונות בכוח ייצור כולל של כ-400 מגוואט. בחברה מציינים, כי כשתושלם בנייתו, הפרויקט ייצר אנרגיה נקייה בכמות שתספק חשמל ל-140,000 בתים.

החשמל שיופק מתחנות הכוח הסולאריות יימכר תחת חוזים שונים עם Pacific Gas & Electric (PG&E) ועם Southern California Edison (SCE), ביחס של שני שלישים ושליש בהתאמה, של האנרגיה שתיוצר. בסך הכל, BrightSource התקשרה עם שתי החברות כדי לספק למעלה מ-2,600 מגוואט של חשמל.

חברת BrightSource יחד עם Bechtel, קבלן ההנדסה והבנייה של הפרויקט, מעריכות שביצוע הפרויקט יצריך כארבע מיליון שעות עבודה ו-1,000 משרות איגוד בשיא שלבי הבנייה. לטענת החברה הפרויקט אף יספק כ-400 מיליון דולר בהכנסות ממסים מקומיים ומסי מדינה, ויספק 650 מיליון דולר בשכר למשך 30 השנים הראשונות של הפעלתו.

עוד מציינים בחברה כי הפרויקט יפחית את כמות פליטת הפחמן הדו-חמצני (CO2) בלמעלה מ-400,000 טונות מדי שנה, כמות המשתווה להורדה של יותר מ-70,000 מכוניות מהכביש. לטענתם, הפרויקט אף תוכנן בצורה המתחשבת באיכות הסביבה. במקום הטראסות הנרחבות ומשטחי הבטון המשמשים את החברות המתחרות בתחום האנרגיה הסולארית, BrightSource מציבה מראות על פני עמודים הממוקמים ישירות בתוך האדמה ובכך מאפשרת לשדה הסולארי להיבנות בהתאם לתוואי השטח ולהימנע מפגיעה בזנים רגישים של צמחייה.

בכדי לחסוך במי המדבר היקרים, הפרויקט ישתמש במערכת קירור אוויר סגורה ההופכת אדים בחזרה למים, כפי שמודגם בפיילוט המסחרי של ברייטסורס תעשיות בדימונה. כתוצאה מהשימוש בקירור יבש, הפרויקט יצרוך כ-123,000 קוב מים מדי שנה בלבד, שהם לדברי אנשי החברה פחות מ-10% מהצריכה השנתית של מסלול הגולף הסמוך וכמות הקטנה פי 25 מהצריכה של טכנולוגיות סולארית מתחרות העושות שימוש בקירור רטוב.

טכנולוגיית Luz Power Tower 550 - LPT 550

מתקן ייצור החשמל הסולארי של Ivanpah יעשה שימוש בטכנולוגיה המוכחת Luz Power Tower 550 של BrightSource. המערכת מייצרת חשמל בשיטה הזהה לזו המשמשת תחנות כוח מסורתיות ייצור קיטור בטמפרטורה גבוהה כדי להניע טורבינות. אולם, במקום להשתמש בדלק או בכוח גרעיני כדי ליצור את הקיטור, BrightSource מנצלת את אור השמש, המשתקף באמצעות אלפי מראות קטנות הליוסטאטים אל מיכל מים על ראש עמוד. כאשר אור השמש פוגע במיכל, המים מתחממים ויוצרים קיטור בטמפרטורה גבוהה. הקיטור מובל אל טורבינה רגילה המייצרת חשמל. המערכת המשולבת מאתפיינת לטענת החברה ביעילות תפעול גבוהה ובהוצאות נמוכות בתהליך הייצור של אנרגיה נקייה מפחמן.

בשנת 2009 העניק הפורום הכלכלי העולמי ל-BrightSource את התואר "חלוצת טכנולוגיה לשנת 2009".