כמה פרמיה אנחנו משלמים על מוצרי הפרימיום?

החל מנקניק ועד טישו - כמעט לכל מוצר על המדף נולד לאחרונה אח יוקרתי ויקר יותר ■ "גלובס" בודק מה מסתתר מאחורי האריזות המושקעות, והאם משתלם להשקיע עוד כמה שקלים במוצרי הפרימיום

בין מגוון המוצרים המציפים את המרכולים בולטים מוצרי ה"פרימיום", מוצרים שלפחות לפי היצרנים מהווים שדרוג של מוצרים קיימים - בין אם בדרך ייצורם ובין אם ברכיבים שהם מכילים. ההפרש במחירים בין המוצרים השונים עשוי להגיע לעשרות אחוזים. לעיתים, כמו במוצרי התה, עיקר ההבדל בין מוצרי הבייסיק למוצרי הפרימיום נסוב סביב האריזה או צורת ההכנה, ובמקרים אחרים מדובר על תוספת משמעותית של רכיבים העשויים להשפיע על בריאות הצורך כך לדוגמה בפורמולות תחליף חלב האם לתינוקות או להבדיל, במזון לכלבים.

סוג אחר של מוצרים הוא כאלה שדרך ההכנה שלהם, גם אם היא עדיין תעשייתית, שונה. אחת הדוגמאות הבולטות לכך בתקופה האחרונה היא סדרת הסלטים של חברת צבר שמותגה תחת שמו של השף רפי כהן. כאמור, למרות שמדובר בסלטים תעשייתיים, טועמים מדווחים כי בסלטים המיוצרים על פי מתכוני השף ובפיקוחו ניכר בהחלט להבחין בהשקעה הבאה לידי ביטוי בטעם. גם כאן מחיר השדרוג - כ-10% בממוצע.

צורה נוספת שבה מנסים היצרנים לבדל את מוצרי הפרימיום מהמוצרים הבסיסיים היא בשינוי האריזה ובהפחתת המשקל. כך לדוגמה השיקה חברת זוגלובק לפני מספר חודשים סדרת מוצרי פסטרמה פרימיום העשויים מנתח שלם וללא תוספת שומן, בשונה מסוגים אחרים של פסטרמה המכילים תוספת סוגי בשר אחרים. במסגרת המיתוג המחודש בידלה זוגלובק את האריזות של מוצרי הפרימיום, והקטינה את משקל המוצר מ-400 גר' ל-330 גר'. המחיר לאריזה נשאר זהה, אולם המחיר לק"ג של מוצרי הפרימיום התייקר.

מגמה של פרימיזציה

"בחמש השנים האחרונות ניכרה בישראל מגמת "פריומיזציה", אומר ערן שריג, סמנכ"ל השיווק של חברת סטורנקסט, "אלא שהמשבר הכלכלי החמור בעולם השפיע כמובן גם על סל המצרכים. הישראלים, כמו הצרכנים בעולם, ירדו ברמת הצריכה". לדבריו, לאורך כל השנה הייתה ירידה בקטגורית מוצרי הפרימיום ונדרש שינוי תמהיל שלילי.

"הצרכנים, שהיו צריכים לצמצם בהוצאות, ירדו בחלק מהקטגוריות בצריכת מוצרי פרימיום לכיוון מוצרי בייסיק ולאריזות חיסכון".

לשאלה אם צריכת מוצרי פרימיום אכן משתלמת מבחינה כלכלית אין תשובה חד משמעית. לדברי פרופ' מיכאל פרי, יועץ שיווקי אסטרטגי, ההבדל נעוץ בעיקר במוצרים שהפיכתם למוצרי "פרימיום" מהוספת רכיבים ששינו אותם מבחינה פונקציונאלית, לעומת כאלה שמוגדרים "פרימיום" בעיקר מבחינה קוסמטית: "אם מישהו מוצא שמזון הכלבים מועשר מועיל לכלב שלו והוא מאמין שהתוספות אכן משפרות את בריאות הכלב, הרי הוא יצרוך את המוצרים האלה. הצרכנים הישראלים כבר אכלו לא מעט "לוקשים" בעבר והם הפכו חשדנים. לכן כל מוצר נבחן לגופו, הצרכנים הפכו מתוחכמים והם קוראים בצורה מעמיקה את האותיות הקטנות על אריזות המוצרים. צרכן שהשתכנע, אכן ישלם יותר".

פרי מציין גם את התקשורת כגורם מכריע בהטמעת מוצרים: "הצרכנים סומכים על בדיקות אובייקטיביות של התקשורת יותר מאשר על עדויות של היצרנים. אמצעי התקשורת אכן מספקים פעמים רבות את התשובות, ומעלים ומורידים מוצרים".

אילו מוצרי פרימיום קורצים אלינו מהמדפים?

אחת הקטגוריות הבולטות של מוצרי פרימיום היא תחליפי חלב אם לתינוקות. בתחום זה מושקים אחת למספר חודשים חידושים, ועל המדפים מגוון כה גדול הגורם לעיתים להורים להתלבט.

אחד החידושים האחרונים בתחום הוא פורמולת החלב "אקסטרה קר" של חברת מטרנה, הכוללת פרוביוטיקה ופרה-ביוטיקה מסוג GOS, שהשילוב ביניהם מחזק ההגנה החיסונית. ריבוי החידושים על המדפים מבלבל את ההורים: "היצרנים מעידים על כל פורמולה שהם משיקים שהיא הדבר הנכון לתינוק שלי, ולי כצרכנית אין ממש דרך לוודא את זה. עבור הפורמולות המתקדמות אני משלמת לעיתים 20%-30% יותר. אני רוכשת אותן כי אני שואפת לתת לתינוק שלי את הטוב ביותר, אבל אני יודעת שילדיי הגדולים גדלו יפה מאוד גם על פורמולה רגילה", אומרת אם לתינוקת בת שנה.

גלי ניר, סמנכ"לית שיווק מטרנה, מסנגרת על הפיתוח החדש. לדבריה, בכל העולם יש טרנדים של רכיבים המופיעים בפורמולות: "ככל שהמדע מתקדם, מצטבר מידע והמדע מתפתח ומתבצעים מחקרים קליניים. כיום אפשר להגיע לפורמולות מתקדמות שמחירן גבוה יותר כי עלות הרכיבים החדשים שהוספו גבוהות יותר".

מחירו של האקסטרה קייר הוא 43-45 שקל, לעומת מחיר מטרנה "רגילה": 35 שקל. בשוק קיימות פורמולות פרימיום נוספות, דוגמת סימילאק אדוונס, שמחירה כ-40 שקל לאריזת 400 גרם, ואופטימיל (כ-46 שקל לאריזה של 450 גרם.)

מזון לכלבים: דג סלמון ויותר חלבון

שוק המזון לכלבים נחלק בין סוגי נקודות המכירה לפי סוגי המזון: בחנויות המזון (רשתות ושוק פרטי) נמכרים המזונות הרגילים, ואילו בשוק המחמד נמכרים מזונות רגילים ומזונות פרימיום. אחד המדדים המבדילים בין סוגי המזונות הוא רמת החלבון. במוצרים הרגילים רמת החלבון היא בדרך כלל 22%, ואילו במזונות הפרימיום, כמו בונזו גולד, רמת החלבון היא 27%, והוא מכיל דג סלמון וסיבים פרה ביוטיים.

כמה זה עולה? בונזו רגיל - 179 שקל ל-22 ק"ג (8.14 שקל לק"ג). בונזו גולד - 189 שקל ל-17 ק"ג (11.12 לק"ג).

חלב: מחלב לקפה ועד חלב מועשר בסידן

למרות שבמהלך השנים צצו מוצרי פרימיום כאלה ואחרים, פרצה מהפכת הפרימיום דווקא במקררי החלב. אם עד לפני כעשור ניתן היה לרכוש חלב רק בשקיות, כיום מוצג במקררי החלב מגוון סוגי חלב באחוזי שומן שונים, ולצידם משקאות חלב פרימיום מגוונים הכוללים חלב מועשר בוויטמינים ובברזל. במקביל, החלו כאמור יצרנים רבים לייצר מוצרים "משודרגים" הנמכרים לצד מוצרים הבסיסיים.

משקאות החלב המועשרים של תנובה נמכרים באריזת ליטר בקרטון, וכוללים

80% יותר סידן מחלב רגיל, ויטמין D, וסיבים תזונתיים שאינם קיימים בחלב הרגיל, ומהווים מרכיב חשוב בתזונה נבונה.

כמה זה עולה? המחיר המומלץ של חלב מועשר: 8.46 שקל לליטר, כשמחירו של חלב רגיל כ-6 שקל לליטר.

תה: פירמידה עם מיצוי מרבי של העלים

חברת ויסוצקי השיקה באחרונה את סדרת הפרימיום The LEAVES Collection. לדברי היצרן, ייחודה של הסדרה החדשה בתוכן השקיקים המעוצבים בצורת פירמידה שקופה, המאפשרים את חשיפת העלים למים ובכך יוצרים מיצוי מקסימלי של העלים.

כמה זה עולה? הסדרה כוללת שישה טעמים: תה אנגלי מסורתי בטעם עשיר, עלי ארל גריי בניחוח חליטת פירות יער אדמדמים, חליטה מתקתקה של פירות ופרחים, עלי תה ירוק סיני בתוספת נענע ים תיכונית, תה ניצנים לבן בשילוב פרחי יסמין. המחיר: 28-30 שקל ל-30-56 גר'.

לוויסוצקי סדרות "רגילות" בטעמי ארל גריי (12-15 שקל), תה ירוק (19-25 שקל), וסדרת הגן הקסום, הכוללת מגוון רחב של תה בטעמי פירות (12-15 שקל).

מלח: ממלח שחור עד מלח צ'ילי

גם המלח השולחני זכה לשדרג בדמות סדרת "טעמי עולם" של חברת מלח הארץ. הסדרה כוללת: פתיתי מלח לב, פתיתי מלח שחור (שמכילים תוספת של פחם טבעי המאזן את החומציות בגוף), מלח עם רוזמרין, מלח מעושן, מלח בניחוח לימון ומלח צ'ילי בעל חריפות מעודנת.

"האלמנט העיקרי אשר הופך את המלח המוכר והפשוט למלח פרימיום או למלח גורמה, הוא מבנה הגביש", מסבירה עליזה רביצקי, מנהלת אבטחת איכות בחברת המלח לישראל. "במלחי פרימיום כמו פתיתי המלח של מלח הארץ, מבנה הגביש עשוי רקמה עדינה המעניקה לו מרקם פריך, דקיק ונימוח, מרקם נעים לחך ולנגיסה".

כמה זה עולה? מלח גורמה - 18 שקל לאריזת 125 גר'ף לעומת כ-5 שקל לאריזת 500 גר' מלח רגיל.

נייר טואלט וטישיו: מאלוורה עד שלוש שכבות

גם בתחום זה ניתן למצוא שיפורים ושדרוגים. כך לדוגמה, לילי מייצרת את נייר הטואלט לילי קלאסיק הנמכר בכ-37 שקל ל-32 גלילים, ולצידו את לילי טריו, הכולל שלוש שכבות נייר ונמכר בכ-42 שקל ל-30 גלילים.

מוצר פרימיום אחר של החברה הוא נייר טואלט לילי אלוורה, הנמכר ב-42 שקל ל-30 גלילים.

קלינקס מציעה למצוננים נייר קלינקס פשוט, הנקרא "קלינקס קלאסיק" -מגבוני טישו דו שכבתיים ארוזים בניילון, הנמכרים בכ-10 שקל למארז של 3 שקיות המכילות 100 מגבונים כל אחת.

לצידם על המדף נמכרים מגבוני קלינקס לואשן - מגבוני טישו ארוזים בקופסא קשיחה, תלת שכבתיים, רכים יותר, מועשרים באלוורה ובקרם לחות ומונעים אדמומיות וגירוי באף.

כמה זה עולה? 19 שקל לקופסה המכילה 80-130 יחידות.

11
 11