ארוחת ערב בבית הלבן עם 14 מנכ"לים של חברות גדולות

המטרה: להפיג את הרושם שלנשיא יש סדר יום "אנטי-עסקי" ■ בין המוזמנים: זיידנברג מוריזון, דימון מג'יי.פי מורגן וקוט מהאניוול

מנכ"ל ורייזון קומיוניקשיינס איבאן זיידנברג וג'יימי דימון מג'יי.פי מורגן צ'ייס נמנים עם 14 מנכ"לים של חברות שהוזמנו לארוחת ערב עם הנשיא ברק אובמה בבית הלבן הערב (ג').

המנכ"לים עושים בוושינגטון לרגל כנס של "השולחן העגול לעסקים", התאחדות של בכירים בחברות הגדולות. אובמה יופיע בכנס מחר, במסגרת הניסיון של הממשל להפיג את הרושם שהוא אנטי-עסקי. "כמו בכל יחסים טובים, לא צריך להסכים על כל דבר", אמר מזכיר העיתונות של הבית הלבן, רוברט גיבס, על יחסיו של הנשיא עם קהילת העסקים.

סדרת פגישות

המנכ"לים יסעדו עם אובמה ב-18:45 הערב, שעון וושינגטון, בחדר האוכל הממלכתי (State Dining Room). בארוחה בבית הלבן ישתתפו דייויד קוט מהאניוול אינטרנשיונל, אנטיוניו פרז מאיסטמן-קודאק, אורסולה ברנס מזירוקס, אינדרה נואי מפפסיקו ומייקל דיוק מוול-מארט, לפי רשימה חלקית שמסר פקיד בבית הלבן.

קוט מהאניוול הוא בין האישים שמועמדותם נשקלת על-ידי הממשל לתפקיד הנציב החדש לגירעון פיסקלי. כך מסר מקור בממשל בשבוע שעבר. הוא וזיידנברג מורייזון נמנים עם ארבעה מנכ"לים שמקורות בבית הלבן אומרים שהנשיא "מעריך מאוד".

הארוחה היא האחרונה בסדרת פגישות פרטיות ואירועים פומביים שיזם הממשל כדי לפגוש ראשי עסקים מאז אמצע השנה שעברה, במסגרת מחווה לקהילת העסקים וניסיונות הממשל לחלץ את כלכלת ארה"ב מן המיתון החריף שפקד אותה.

קוט, פרז וזיידנברג היו גם בין המוזמנים ל"מסיבת הסופרבול" של הבית הלבן ב-7 בחודש. בתחילת השבוע קיימו ואלרי ג'ארט, היועצת הבכירה של אובמה, וראש מטה הבית הלבן, רם עמנואל, מפגשים עם מנכ"לים כמו סטיב באלמר ממיקרוסופט, ג'ון צ'מברס מסיסקו ופרדריק סמית מפדרל אקספרס. גם סמית נחשב למנכ"ל שהנשיא מעריך מאוד.

התפיסה שממשל אובמה אינו ידידותי לעסקים נפוצה בקהילה העסקית בארה"ב. לפי סקר של בלומברג מינואר, 77% מהמשקיעים האמריקנים שנסקרו העריכו שהנשיא הוא אנטי-עסקי.

בגלל ההתנגשויות

בראיון ל"ביזנסוויק" מקבוצת בלומברג, העריך אובמה שהתפיסה הזו לגביו נובעת בחלקה מן הביקורת שהיתה לו על הבנקים הגדולים. הוא הצביע גם על מקרים שבהם היתה לו התנגשות עם כמה תעשיות, כמו תעשיית הביטוח, בגלל תוכנית הרפורמה שלו בתחום הבריאות, ועם הבנקים בגלל הרפורמה המתוכננת בפיקוח הפיננסי.

אובמה העריך שהוא יחתום השנה על חוקים להפחתת מסי החברות בארה"ב בכ-70 מיליארד דולר. "קשה לי מאוד לחשוב על חקיקה אחת שהצענו שאינה טובה לעסקים במבט כולל", אמר אובמה באותו ראיון.