קומנדו סטנלי פישר

הלוביסטים של הבנקים הגדולים יכולים ללמוד מהנגיד איך באמת עושים את זה

לבוריס קרסני ולחבריו יש סיבות טובות להתחיל לרעוד. השבוע התגלה בכנסת אחד מהלוביסטים הטובים שידע המגזר העסקי הישראלי: נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר.

בזמן שיא הצליח הנגיד פישר למחוק את שתי הצעות החוק שהגישו ח''כ דני דנון (ליכוד) וח''כ פאינה קירשנבאום (ישראל ביתנו), המבקשות לבטל 13 עמלות עיקריות על פעולות בחשבון העובר ושב בבנקים.

אחרי שזכו לתמיכתם של עשרים חברי כנסת נוספים, הצעות החוק הללו הגיעו השבוע לוועדת השרים לענייני חקיקה. פישר, שסבור כי הצעות החוק יפגעו בשכבות החלשות, יצא למסע שכנועים, והתוצאה מדברת בעד עצמה: כל השרים שהשתתפו בישיבה, כולם בלי יוצא מן הכלל, הצביעו נגד.

הבנקים הגדולים, מהכבדים שבצרכני הלוביסטים, יכולים להודות ללוביסט פישר, שהוביל את הקמפיין נגד הצעת החוק. הוא גייס את המפקח על הבנקים רוני חזקיהו, שעשה עבודת שטח מעמיקה לאחר שנקרא לדגל. אחר כך פישר הפשיל שרוולים ועבר שר אחרי שר, לשכה אחרי לשכה, כדי לשכנעם להתנגד לחוק.

אבל זה היה רק מבחן מקדים מבחינת הנגיד. בשבועיים האחרונים פישר מתרוצץ במסדרונות הכנסת כדי לשכנע חברי כנסת להצביע בעד חוק בנק ישראל החדש, שהגיע השבוע לוועדת הכספים. אחרי ההצלחה שהייתה לו עם השרים, מותר להניח שיעשה עבודה יסודית גם עם חברי הכנסת. ואם זה לא יעבוד, לא נורא; הוא תמיד יכול לפתוח משרד לובינג.