למה מי זה סופרמן

גיבור על יכול אולי להציל מטוס מהתרסקות, אבל האתגרים שלנו, בני התמותה, גדולים יותר

א. מאיר דגן - לנבחרת ישראל!

לאן עוד מתכננת הממשלה להוליך את הלהט הלאומני שאחז בה; נדמה שעם כל שבוע שעובר הם רק מגבירים את הקצב. השבוע הם הספיקו להכריז על אתרי מורשת לאומיים ולאשר את חוק הנכבה האנטי דמוקרטי לקריאה ראשונה. כל זאת נעשה בחסות הדיון המעמיק על הפעולה בדובאי שיצאה לי כבר מכל החורים, בחיי.

כבר לא מעניין אותי אם מדובר בהצלחה או בכישלון, ולא אכפת לי מה יהיו ההשפעות על המשך הקריירה של מאיר דגן. אני מאחל לו שיתמנה למאמן הבא של נבחרת ישראל בכדורגל.

בעת ההכרזה על אתרי המורשת והנאומים חוצבי הלהבות על הידע ועל הרגש הלאומי, כמו גם על חוסננו הלאומי שיצא מאוד נשכר מעוד יוזמה ריקה מתוכן שוודאי תתמסמס לה ותיעלם (אני שם 20 שקלים שלא יצא מזה כלום), קל היה לפספס את העשרות הבודדות של עובדי מפעל תע"ש בקריית שמונה שהפגינו למרגלות פסל האריה השואג, ממש קרוב. הם מחו על החלטת האוצר לפטר כ-500 עובדים ברחבי הארץ, רובם מהפריפריה.

מעניין היה לשמוע מה הם חושבים על הרגש ועל החוסן הלאומי, אבל אף אחד לא שאל אותם.

אף אחד גם לא שאל את המפגינים למען עובדי חברת אקרשטיין בירוחם, שטוענים כי חטפו מכות ממאבטחי החברה, לדעתם. אף אחד גם לא שאל אתכם, שכספי הפנסיה שלכם נבזזים, שההוצאה שלכם על בריאות הוכפלה ושהסיכוי שלכם להירצח אחרי שמישהו שאתם לא מכירים דרך על הרגל של מישהו שבחיים שלכם לא פגשתם גדל גם הוא.

מה אתם חושבים על החוסן הלאומי שלנו? מה אתם אומרים על המורשת? מה אתם אומרים על החבר'ה הטובים מהמוסד לכאורה, הא? איזה ערמומיים הם לכאורה ויסודיים על-פי מקורות זרים? איך הם מרשים לעצמם לגנוב את זהותם של אזרחים ישראלים תמימים, כאילו שהכול מותר להם?

ובהתאמה מושלמת לכל סדר היום המעוות של השיח הציבורי שלנו, גם כאן - בין שלל סימני השאלה שהוצבו סביב המבצע - העניין שנגע בשלומו ובביטחונו של האזרח הפשוט הוצב הכי בצד והכי בקטן. גוף ביטחוני ישראלי גונב לכאורה את זהותו של אזרח? ביג דיל. העיקר שיש עוד אתר מורשת. העיקר שבימין מרוצים.

ב. העיקר זה העבר

עזבו אתכם מההווה והכחישו את העתיד. נתניהו אוהב לצטט בהקשר הזה את יגאל אלון, שאמר "עם שאינו זוכר את עברו, ההווה שלו אינו בטוח והעתיד שלו לוט בערפל".

אבל מה היה ליגאל אלון לומר, אם בכלל, על עם שזוכר רק את עברו, ורק את החלק מהעבר שמתאים לו לזכור? על עם שאין לו אפילו החוסן הלאומי המינימלי להודות - שלא לומר להתמודד עם העובדה המזעזעת - שיש כאלה, מהם עם תעודות זהות ישראליות, שעבורם הקמת מדינת ישראל היא לא חג גדול? על עם שאת ההווה שלו הוא מעביר בהצהרות ובעצימת עיניים? מה צופן העתיד לעם כזה?

ג. פורים שמח

אבל עכשיו פורים ומוכרחים להיות שמח. נכון לשעת כתיבת שורות אלה טרם החלטתי למה להתחפש. ראיתי שאחת מרשתות הקפה הכריזה על מבצע - מי שיבוא מחופש לסוכן מוסד יקבל קפה בחינם, אבל נראה לי שאוותר, מסיבות מובנות: זקן מודבק ומחבט טניס? אני חושב שאני יכול להתאמץ קצת יותר.

בא לי לחזור לקלאסיקה. גיבור על. השבוע הלכתי עם הילדים ברחוב. הם הצביעו על ילד גדול יותר שהתחפש לסופרמן ושאלו מי זה. סופרמן, עניתי. מה הוא עושה? מציל את העולם. למה? בשביל לעשות רושם על בחורה, אמרתי.

ראיתי שההסבר לא הניח את דעתם, וגם אני הרגשתי שעשיתי קצת עוול לגיבור ילדותי, אז בשמחה נאלצתי להרחיב מעט את היריעה על סופרמן זה, שהיה פליט אחרון לתרבות שאבדה, שנסחף בחללית עד שנחת על כדור הארץ, שם אומץ וגדל וכל זה עד שהפך לעיתונאי, ממש כמו אבא. זה ממש הדליק אותם. הוא גם יודע לעוף, אמרתי. אבא יודע לעוף, הם שאלו. אפשר לומר, עניתי.

כשבאנו הביתה הם רצו לעיתון והתחילו לדפדף במרץ, לחפש מה סופרמן כתב היום. אז הראיתי להם את התמונה של מתי גולן.

ד.

בואו נניח לרגע שבאמת יש סופרמן. אנא אל תפטרו את הדברים כהזיה. זה הרי לא הרבה יותר מופרך מהאמונה באלוהים, כשחושבים על זה. זאת גם לא תהיה הפעם הראשונה השבוע שתשמעו דברים מופרכים שבינם לבין המציאות אין שום קשר, כמו דבריו של ד"ר גבי אביטל, המדען הראשי של משרד החינוך, שמפקפק בתורת האבולוציה מהטעם שהיא אינה מקדמת את האמונה באלוהים. מינוי מוצלח במיוחד של גדעון סער.

אביטל הוא כנראה איש מדע אמיתי ומעמיק. הוא גם הכחיש את התחממות כדור הארץ, הצהיר שהוא לא ממחזר, אף על פי שזה קצת פחות אכפת לי, וטען כי "כדור הארץ לא הולך להיות מושמד". איך אנחנו יודעים את זה: "הקב"ה הבטיח לנו", אמר אביטל. זה לא אותו קב"ה שהבטיח באופן אישי לרבנים שלא תהיה התנתקות? "הקב"ה הבטיח לנו" - ממתי זה בכלל יכול להיות טיעון בנוגע למשהו בשיחה בין מבוגרים? אה, סליחה, באוזניות מוסרים לי שזה מהטיעונים המרכזיים בשיח הישראלי.

ההבנה של אביטל בתורת האבולוציה מתמצית כנראה ב"מוצא האדם מהקוף", שזו אולי הדרך הכי רדודה וטיפשית להסביר דבר כל-כך הגיוני ויפה כמו תיאוריית האבולוציה. בכל אופן, אביטל משתלב יופי בהנהגת משרד החינוך. תרומתו לשיפור ההישגים של תלמידי ישראל, בוודאי במקצועות המדעיים, תהיה ודאי מכרעת.

ה. משלוח מנות

אפרופו מערכת החינוך: אני אגיד לכם איפה הכול נדפק. בגן אמרו לנו שכל ילד מכין משלוח מנות. עד כאן טוב ויפה. בשלב הזה התברר שכל ילד מכין משלוח מנות לעצמו. למה? כי היו מקרים שחלק הביאו גדול וקיבלו קטן והיה לא נעים.

הבנתם? במקום לחנך את הילד לשמחה שבנתינה ולמקריות שבקבלה, במקום לחנך אותם לחיים של משחק ושיתוף, אומרים לו: עזוב, תכין לעצמך, שלא תידפק, שלא תצא פראייר. ילדים בני שנתיים וחצי לעזאזל.

ו. סופרמן

אז בואו נניח לרגע שבאמת יש סופרמן. אתם יודעים מה, בשביל להקל את הניסוי בואו נניח שאני סופרמן. מה אני עושה עכשיו? במה אני מטפל קודם? איך אני מציל את המדינה והופך אותה למקום שטוב יותר לחיות בו?

לא שאלה קלה. הרי איזה כוח על צריך הבן-אדם בשביל לבטל חוקים כמו המסתננים, הנכבה והביומטרי? מה יעזור לי פה זה שאני יכול לנשוף ממש-ממש חזק או להרים סלע ממש-ממש כבד או לעוף ממש- ממש רחוק? אתם הרי לא מצפים מסופרמן שישב עם התחתונים המגוחכים האלה בישיבות של ועדת חוקה חוק ומשפט, נכון?

כנ"ל בנוגע ליכולות של סופרמן לעשות משהו בנוגע לפערים בחברה, לשוד הפנסיות, לריכוזיות במשק, לתחנה הפחמית, למלחמה בתאונות הדרכים, למשבר בשידור הציבורי, לתוכנית ויסקונסין - יש הרבה עוולות וחוסר צדק לטפל בהן, אבל נדמה שידיו של סופרמן כבולות: הוא לא טיפוס של תהליכים איטיים בחדרי-חדרים. הוא טיפוס של דרמות גדולות.

הוא יכול להציל ברגע האחרון מכונית פרטית מלהימעך על-ידי משאית, או משאית מלהתהפך על הכביש העמוס במדינה ולגרום לפקק של שעות, אבל הוא לא יכול לבנות מערכת יעילה ומהירה להסעת המונים שתמנע מלכתחילה את כל הפקקים האלה.

הוא יכול לקחת זקן חולה ולעוף איתו בשיא המהירות לבית חולים, אבל הוא לא יכול לשקם את מערכת הבריאות. הוא יכול לעוף החוצה, אל מחוץ לכדור הארץ, ולסובב אותו אחורנית בזמן, אבל אפילו זה - אבוי - לא ימנע מאותם האנשים למנות את האנשים הכי לא מתאימים לתפקידים הכי חשובים.

הוא יכול לראות דרך קירות ולשמוע מה מתרחש בחדרים האפלים של האוצר, אבל הוא לא יכול לשכנע אנשים שיש דברים שחשוב לצאת בגללם לרחוב.

אז אולי ההסבר הראשון שנתתי לילדים על סופרמן הוא הכי נכון בכל זאת: הוא לא יכול להציל את המדינה, אבל הוא יכול לעשות יופי של רושם על הבחורות. לא דיל כל-כך גרוע כשחושבים על זה. איפה שמתי את התחתונים האדומים?

דרור פויר
 דרור פויר

הרהור

מה יכול סופרמן לעשות מול הפערים בחברה, שוד הפנסיות, הריכוזיות במשק, התחנה הפחמית? נדמה שידיו כבולות