קוקה-קולה רכשה את חברת ההפצה שלה ב-15 מיליארד דולר

(עדכון) - ‎‎העסקה מהווה שינוי כיוון באופי הפעילות של החברה ‏‎‎■ אנליסט: זוהי היגררות אחרי המתחרה פפסיקו, שמתכננת לרכוש שתי מפיצות גדולות ב-7.8 מיליארד דולר‏‏

‎‎חברת קוקה קולה חתמה על עסקה לרכישת מרבית פעילויותיה של חברת מילוי הבקבוקים הגדולה ביותר שלה תמורת 15 מיליארד דולר, כולל חובות. זוהי תפנית באסטרטגיה של קוקה-קולה, שהקפידה עד כה לשמור על הפרדה של פעילות הביקבוק מהייצור של המשקאות הקלים עצמם. כך דווח לפני מספר דקות ב-CNBC.

קוקה-קולה תרכוש את פעילויותיה של קוקה-קולה אנטרפרייסס בצפון-אמריקה. קוקה-קולה אנטרפרייסס במתכונתה המקוצצת תמשיך לפעול כחברה עצמאית, ותרכוש כמה מכנסי קוקה-קולה בסקנדינביה וגרמניה, אמר המקור.

‏‎‎דיונים ליליים

‏‎‎הפעילויות בצפון-אמריקה מהוות את עיקר פעילותה של קוקה-קולה אנטרפרייסס, וב-2009 הן הניבו 70% מהרווח התפעולי הנקי, לפי דיווח שהתפרסם ב"וול סטריט ג'ורנל".

‏העסקה משקפת היפוך במדיניותה של קוקה-קולה, שלפני עשרות שנים היתה חלוצת המודל של הפרדת פעילות הביקבוק מייצור תמצית המשקאות. העסקה מגיעה בעקבות עסקה דומה שביצעה המתחרה הבולטת של קוקה-קולה, פפסיקו, שעושה מאמצים לסגור השבוע רכישה של שתי חברות הביקבוק הגדולות ביותר שלה, תמורת 7.8 מיליארד דולר.‏

‏מאז יצאה פפסיקו בהצעת הרכש הראשונה שלה עבור חברות הביקבוק באפריל, במטרה לייעל את תהליך קבלת ההחלטות שלה, לקצץ עלויות ולהפחית את המתח בינה לבין חברות הביקבוק, תהו אנליסטים ומשקיעים אם קוקה-קולה תיאלץ ללכת בעקבותיה.‏

‏"תגובה לתגובה"

‏‎‎טום פירקו, שותף מייסד בחברת שירותי הייעוץ בוו-מרק, שמתמחה בתעשיית המשקאות הקלים, ושייעץ לקוקה-קולה בעבר, תיאר את המהלך של קוקה-קולה כצעד שהחברה תהיה חייבת לבצע - לא בגלל שהיא מעוניינת במהלך כזה, אלא בגלל השינויים בשוק המשקאות הקלים בארה"ב ובשל עסקת פפסיקו.‏ ‏"זו תגובה לתגובה", אמר פירקו. "מדובר במהלך שהם התחייבו בפרהסיה להימנע ממנו. הם נגררים למהלך הזה".

‏מנכ"ל קוקה-קולה, מותאר קנט, הביע פעמים רבות את מחויבותו למערכת הזיכיונות הנוכחית, שבמסגרתה מוכרת החברה תמציות לחברות הביקבוק, שמדללות אותן כדי ליצור את המשקה, מבקבקות את המשקה ומפיצות אותו. ‏‎‎‏