רשתות חברתיות מבוססות מקום - שוק של 12.7 מיליארד דולר

שירותים חברתיים מבוססי מיקום הפכו לאחד ממנועי הצמיחה המובילים בתחום הרשתות החברתיות: מיליוני גולשים מעדכנים באיזה בית-קפה או פאב הם נמצאים ■ גם הסצנה המקומית בישראל פעילה למדי

הפופולריות הגואה של הרשתות החברתיות בשנים האחרונות נובעת בעיקר מסיבה אחת מרכזית: הרצון לשתף. לשתף חוויות, לשתף תמונות, לשתף תחביבים ומעל הכול - לשתף את החברים מה אנחנו עושים עכשיו. פייסבוק היתה בין הבולטות שהפכו את עדכון הסטטוס לדבר נפוץ, טוויטר הפכה אותו לאמנות. אבל הטרנד ממשיך הלאה ובמקום רק לעדכן מה אנחנו עושים, עכשיו גולשים גם מעדכנים איפה הם נמצאים כשהם עושים מה שהם עושים.

שירותים חברתיים מבוססי מיקום הפכו לאחד ממנועי הצמיחה המובילים בתחום הרשתות החברתיות, כנראה תולדה של השאלה הנפוצה ביותר ששואלים חבר שמתקשר אחרי המילה הלו - "איפה אתה?". מדי חודש מוקמות חברות סטארט-אפ המציעות שירותים חברתיים מבוססי מיקום, שזוכות לתמיכה לא מבוטלת מצד המשקיעים. גם ענקיות האינטרנט כמו מיקרוסופט ויאהו כבר פעילות בתחום, בין אם על-ידי הפעלת פורטלים אזוריים, פיתוח שירותים חברתיים מקומיים או הכרזה על אסטרטגיית רכישות בתחום.

שירותים חברתיים מבוססי מיקום, שנכנסו גם לזירה הישראלית בחודשים האחרונים, מציעים למשתמשים לעדכן את החברים שלהם היכן הם נמצאים בזמן אמת. כך, משתמשים מגיעים לבית קפה או למסעדה, מתחברים לשירות ומעדכנים את מיקומם. פעולה זו מתגמלת אותם בתגית או תואר, ובסוג של הכרה חברתית. מעבר לכך, היא גם מאפשרת לחברים שלהם לאתר אותם ולהצטרף אליהם לקפה, למסיבה או סתם לטיול.

עדכוני המיקום עצמם נעשים בעזרת הטלפון הסלולרי המגיע עם התקן GPS. לפי חברת המחקר ג'וניפר, שוק השירותים מבוססי המיקום בסלולר עתיד לגלגל סכום של 12.7 מיליארד דולר ב-2014, לעומת גודל שוק מוערך של כ-2 מיליארד דולר ב-2009 - זינוק של 535%.

אחת הסיבות לזינוק הצפוי היא שימוש גובר במכשירים סלולריים, כאשר כיום יש בעולם יותר מארבעה מיליארד משתמשי סלולר. בחברת הייעוץ Informa מעריכים כי ב-2012 יבקרו 23% ממשתמשי הסלולר בעולם ברשתות חברתיות סלולריות, לעומת 2.3% ב-2008.

לדברי אורן רביב, אנליסט בכיר לטכנולוגיות חדשות ב-IDC, סיבה נוספת להצלחת הרשתות החברתיות מבוססות המיקום נובעת מהצלחתן של פייסבוק וטוויטר. "בימים שלפני פייסבוק או טוויטר, אנשים היו פחות רגילים לבצע עדכון שוטף עם החברים שלהם. ברגע שנכנסה שורת העדכון בפייסבוק והעדכונים התכופים בטוויטר, משהו בתפיסה של האנשים השתנה יחד עם עלייה בכמות הטלפונים עם התקני GPS וביחד נסללה הדרך להצלחה". לדברי רביב, גם היכולת לייבא את רשימת החברים מפייסבוק תורמת לקידום האפליקציות החדשות בתחום, מכיוון שאנשים לא רוצים להירשם לעוד רשת חברתית.

טרנד הרשתות החברתיות מבוססות מיקום הפך, כאמור, את השוק לרווי במיוחד, כשאחד ההיבטים המרכזיים בו הוא המרחב הלוקאלי - הסביבה והשכונה הקרובה. היבט זה בא לידי ביטוי בפופולריות שונה של הרשתות. כך, למשל, באסיה, שב-2013 כ-44% ממשתמשי הסלולר בעולם צפויים להגיע מיבשת זו, פופולרית מאוד הרשת החברתית הסלולרית myGamma, שלה 4 מיליון משתמשים. בארה"ב, לעומת זאת, פועלת בהצלחה רשת MocoSpace, שהקימו שני יזמים מנוסים, ג'יימי הול וג'סטין סיגל ושמפעילה מרכז פיתוח בישראל, שלה יותר מ-10 מיליון משתמשים.

שירותים נוספים שהצליחו לכבוש את לב המשתמשים הם Foursquare ו-Gowalla, אם כי עדיין מדובר בשירותים עם מספר משתמשים קטן יחסית - כ-500 אלף משתמשים ב-Foursquare וכ-100 אלף משתמשים ב-Gowalla. שירות נוסף שזוכה לפחות תהודה ציבורית אך להצלחה גדולה יותר הוא MyTown, עם כמיליון משתמשים. ב-MyTown משולבים גם אלמנטים משחקיים, המזכירים את המשחק מונופול ומאפשרים למשתמשים לרכוש שטחים בכסף וירטואלי.

סצנה מקומית פעילה

גם הסצנה המקומית בישראל פעילה למדי. חברת CUin הישראלית, שהוקמה על-ידי אבנר כהן ואבי אסא, מתכננת להשיק בשבועות הקרובים אפליקציה לאייפון שתאפשר למשתמשים למצוא מסיבות ואירועים פופולריים בישראל.

האפליקציה של CUin שואבת את רשימת החברים של המשתמש מפייסבוק, ומאפשרת לראות על-גבי הטלפון היכן נמצאים חבריו בזמן אמת. אם המקום לא נמצא באפליקציה, המשתמש יכול ליצור אותו. כמו כן, ניתן לראות תגובות על המקום, מי נמצא בו, וגם לבדוק מי מלך המקום, כלומר - אדם שהגיע למקום הכי הרבה פעמים. שיתוף הפעולה המסחרי של החברה עם מקומות הבילוי מאפשר לתגמל את מלך המקום בשתייה חינם בזמן שהותו במקום.

התוכנה מאפשרת לדעת גם אילו אירועים או אנשים נמצאים מסביב למשתמש, לפי רדיוס שהוגדר מראש, וכן לאילו אירועים חברתיים החברים שלו מתכוונים להגיע, על-פי אישור ההגעה שלהם בפייסבוק. האפליקציה זכתה לפני מספר שבועות בתחרות האפליקציות לאייפון של חברת פרטנר, כשהפרס הראשון היה קמפיין שיווקי בעלות של 200 אלף שקל.

חברת סטארט-אפ ישראלית נוספת שפועלת בתחום היא MyHood, שהוקמה ב-2009 על-ידי נתן שטרן, דודי שוראקי, תמי שיפטר, קארן באר-גבל ואליאב גנסין, ומציעה רשת חברתית שכונתית. המיזם, שמבוסס על ניסוי סוציולוגי שערך שטרן בפריז, מושך אליו כבר כמה אלפי משתמשים, בעיקר מתל אביב. היזמים מתכננים להתרחב לערים נוספות, בהן ירושלים וחיפה.

לדברי שוראקי, באמצעות הרשת יכולים המשתמשים למצוא שותפים לפעילות ספורטיבית, להשתמש באתר כלוח מודעות, ולגלות אירועים שמתרחשים בסביבה הקרובה.

רשתות על בלוטות'

"הייחוד שלנו, בהשוואה לשירותים כמו Foursquare ו-Gowalla, הוא העובדה שאנחנו מציעים שירות בשפה העברית, שמותאם לזירה המקומית", מוסיף שוראקי. "אנחנו מציעים הרבה מאוד תוכן מקומי בעל ערך לגולשים, בעוד שבשירותים המתחרים אין ממש תוכן".

ל-MyHood יש שיתופי פעולה עם עיריית תל אביב ומנוע החיפוש של בזק. "ברור שהתחרות גדולה, אבל זה לא פוגע בנו", אומר שוראקי. החברה לא מציעה עדיין אפליקציית אייפון ייעודית, אבל שוראקי מבטיח כי גם זה יגיע בקרוב.

מלבד רשתות חברתיות מבוססות מיקום הפועלות באמצעות התקן GPS, בשוק התבצעו מספר ניסיונות לזהות את החברים באמצעות התקן הבלוטות' בטלפון. חברת NearConn, למשל, מציעה להתקין אפליקציה על הטלפון, הסורקת בטווח של 10 מטרים את האנשים הנמצאים בסביבה ומראה מי מחברי הקהילה קרוב פיזית למשתמש. לחיצה על שמו בתהליך הגילוי לוקחת את המשתמש לפרופיל שלו, ומאפשרת לשלוח לו הודעות. גם התוכנה הזו שואבת את הפרטים שלה מפייסבוק. אפליקציית EZchat הישראלית מציעה שירות דומה.

הבעייתיות באפליקציות הפועלות על תקשורת בלוטות' נובעת מכך שהן פחות אמינות משירותים העובדים עם GPS או המיקום של הרשת הסלולרית. אפליקציות כאלו מחייבות אנשים להיות פיזית בטווח של 10 מטר ולהחזיק את הבלוטות' פועל כל הזמן. מציאות כזו הופכת את השירותים האלה לפחות ידידותיים וקורצים בהשוואה לאלטרנטיבות האחרות.

מה מתכננת פייסבוק

את השלב הבא בתחום הרשתות החברתיות מבוססות מיקום אפשר לראות כבר עכשיו. לדברי עופר שמואלי, מנהל מחלקת חדשנות בחטיבת השיווק בפרטנר, "השלב הבא הוא לצרף אפליקציות של Augmented Reality (מציאות מורחבת), שמאפשרות לקבל גם פרטים על המקומות. למשל, כשהאדם יסתכל עם המצלמה של הטלפון על מסעדה, הוא יקבל ביקורות בזמן אמת של אנשים שביקרו בה".

קשה לעסוק בתחום של רשתות חברתיות מבלי להתייחס לתוכניותיה של הענקית בתחום - פייסבוק. העובדה שכ-100 מיליון משתמשים גולשים בפייסבוק מהסלולר מעידה על פוטנציאל אדיר להפעלה של שירות דומה, המבוסס על המיקום הפיזי של המשתמשים.

אבל נראה כי לפייסבוק אין עדיין את הטכנולוגיה הזאת, בניגוד לטוויטר, שמאפשרת לשלוח ציוצים מבוססי מיקום. עם זאת, סביר להניח שהרשת החברתית הגדולה בעולם לא תשאיר את הזירה הזאת יתומה, בין אם על-ידי פיתוח טכנולוגיה מתאימה ובין אם רכישה של אחת השחקניות בתחום. בינתיים, פרסם אתמול (ד') בלוג הטכנולוגיה טק-קראנץ' כי פייסבוק שוקלת לרכוש שירות חברתי מבוסס מיקום בשם loopt. כנראה, שגם כאן לא צפוי להיות משעמם.