חברות היי-טק שוכחות את בני ה-40 פלוס ומעדיפות צעירים

במשך השנים השתרשה בעולם ההיי-טק התפיסה הלקויה הזו, שהפכה למדיניות גיוס עובדים של חברות רבות ■ כך, עובדים בני 40 ומעלה נחשבים ע"י מעסיקים כעובדים שחוקים, שתפוקתם נמוכה יותר מזו של הצעירים ועלותם יקרה יותר

ענף ההיי-טק הוא תעשייה של צעירים, כשהמגמה הכמעט רווחת היא העסקה של עובדים שככל הנראה לא עברו את גיל ה-40 פלוס. במשך השנים השתרשה בעולם ההיי-טק התפיסה הלקויה הזו, שהפכה למדיניות גיוס עובדים של חברות רבות. כך, עובדים בני 40 ומעלה נחשבים על-ידי מעסיקים כעובדים שחוקים, שתפוקתם נמוכה יותר מזו של הצעירים ועלותם יקרה יותר.

עובדים מבוגרים נתפסים היום בפני המעסיקים כלא חדשניים ופחות מסתגלים. חלק מהחברות המגייסות עובדים לא רואות עובד פוטנציאלי בן 25 כשווה לעובד בן 40. "הבעייתיות אינה בלהסביר מדוע כדאי לשכור עובדים בגיל מסויים, אלא בכך שיש חברות העוברות על חוק שוויון הזדמנויות בעבודה ומתנות מועמדות למשרות בקריטריון המבוסס על גיל המועמד", אומר בצלאל גרינברג, יו"ר התאחדות עובדי תעשיות העילית בישראל.

"בהנחה ששני עובדים מתחרים על משרה מסויימת ושניהם מוכנים לאותו השכר ולאותן דרישות מהמעסיק ושניהם עומדים בקריטריונים הנדרשים, מדוע לא לזמן לראיון עבודה גם את זה שגילו מבוגר יותר?", אומר גרינברג. "ניתן לקחת את הנושא צעד נוסף קדימה. נניח והמועמד המבוגר מנוסה ומוכשר יותר ומוכן לעבוד באותם התנאים כמו המועמד הצעיר ממנו, האם עצם גילו זו המכשלה בגינה הוא לא יוכל להתמודד על התפקיד, גם אם הוא מוכשר יותר לטובת ביצועו?".

במדינת ישראל ישנו חוק: חוק שוויון הזדמנויות בעבודה. על-פי חוק זה, אסור להפלות בקבלה לעבודה על כל בסיס שהוא. אם רוצים לבחור עובדים על בסיס קריטריון של גיל, אזי שמבצעים אפליה על בסיס גיל.

מנסים לאכוף את החוק

לדברי גרינברג, "אנחנו שולחים התראות כנגד מעסיקים וחברות העוברות על חוקי העבודה ומעדכנים את משרד התמ"ת בדוגמאות המאותרות על-ידינו לטובת פתיחת חקירה פלילית כנגד מבצעי העבירה. ההתאחדות גם מייצגת עובדים שנפגעו מאפליה על בסיס גיל ומסייעת בגיבוש תביעות אזרחיות אישיות וייצוגיות בנושא".

משרד התמ"ת, האמון על אכיפת חוקי העבודה בישראל, רשאי להחליט על פתיחת חקירה פלילית כנגד חברה החשודה כמפלה ולאחר איתור ואיסוף ממצאים מחליט המשרד אם להגיש תביעה כנגד החברה.

"האפליה על בסיס גיל גורמת לעובדים, שאגפי משאבי האנוש בחברות השונות מגדירים כמבוגרים, לעבור תלאות, טרטורים והשפלות בניסיון לחזור חזרה למעגל העבודה בתחום התמחותם. מדובר בעובדים מנוסים ומוכשרים, שמוכנים להשקיע במקום עבודתם מעבר לנדרש".