שלב ראשון באילוף דובים ושוורים

צעדים מקדימים לקראת עצמאות בהשקעות וגם: הסבר אפשרי לתנועת האירו כנגד הזהב

כמנהל פורום הטוקבקים של מדור זה, אני נתקל לעיתים תכופות בשאלה "מה עושים עכשיו?", וזאת לאחר שהמגיב(ה) כבר הסכים להנחה המובעת בסקירה. אני בדרך כלל עונה, שאיני יועץ השקעות מורשה, ושאיני נותן עצות לקניה ומכירה ספציפיות, ומכוון אותו(ה) להתייעץ עם יועץ מקצועי כזה, או ללמוד בעצמו(ה) את סודות המסחר.

פעמים רבות נראה לנו בבירור שאנחנו יודעים את הכיוון, אבל איכשהו אנחנו לא מצליחים ליישם זאת בפקודות ופוזיציות. היום, ובשבוע הבא, נתרכז בקושי ביישום מעשי של השקעות פיננסיות. אציע כמה עקרונות יסוד, שאיתם ניתן להתחיל תהליך לקראת עצמאות בהשקעות וגיבוש דעת-משקיעים כלפי השווקים הפיננסיים.

תהליך קבלת החלטות מתחיל בכמה צעדים המקדימים הבאים:

  1. מיפוי ההון האישי על מנת לקבוע את החשיפה היחסית לסוגי הנכסים הפיננסיים: אגרות חוב ממשלתיות, מט"ח, מזומן או פיקדונות, מניות, סחורות וכו'.
  2. זיהוי חשיפה צולבת בין הנכסים הנמצאים במפה של שלב קודם. למשל: השקעה במניות בחו"ל מהווה גם השקעה במט"ח. אם רוצים ליהנות רק מן האספקט המנייתי, יש לגדר את האספקט המט"חי.
  3. הבחנה בין נכסים מושקעים במוסדות בטוחים לפחות בטוחים ובירור מידת הנזילות שלהם.למשל: בנק ישראלי מאוד בטוח, ולמשל: תוכנית חסכון איננה נזילה אלא בנקודות היציאה, ול"שבירתה" שלא בנקודות זמן אלה, יש מחיר.
  4. הגדרת הסכום הפנוי להשקעות, והמיועד לניהול עצמאי. למשל: ניתן להחליט תחילה על 20% להשקעה, ולהגדיל במשך הזמן את השיעור מסך ההון, ככל שמקבלים בטחון, ותוצאות טובות.
  5. קביעת גובה הסיכון שמוכנים לקחת. אין סיכוי ללא סיכון. אני הייתי ממליץ להשקיע סכום שיאפשר "לישון טוב", ואשר יותר ממנו - התנודתיות בו, מדירה שינה, ופוגעת בתפקוד היום יומי. על כל אחד לגלות מה ולגבי נקודה זו אני חושב שקיים סכום שאגדיר כ"רמת השינה הטובה" אשר מעבר לו, הסוחר לא יוכל לתפקד בחיי היום יום שלו. על כל אחד מאיתנו לגלות רמה זו.
  6. לסמן את מטרת ההשקעה. למשל: הכנסה שוטפת למחייה, הגדלת הון, לימוד לצורך רכישת מקצוע.
  7. קביעת זמינות, וטווח הניתוח של פעילות ההשקעה. למשל: אדם בעל עבודה סדירה, שאיננה קשורה לתחום, לא יוכל לקחת על עצמו פעילות אינטנסיבית תוך יומית.
    כאן אדגיש נקודה, אשר הזכרתי כבר פעמים רבות: ככל שטווח הניתוח רחוק יותר חודשי יותר משבועי, שבועי יותר מיומי, כך סיכוי ההצלחה רב יותר. אם נסכים, שהניתוח הטכני הוא הבנת הפסיכולוגיה של מאבק בין ביקוש והיצע, נבין שכמות דעות רבות ככל האפשר, תיתן לנו ניתוח נכון יותר. רמת האקראיות וההשפעה של החדשות הנקודתית, גם הן מתמעטות פלאים, ככל שעובדים בטווח רחוק יותר.

בחירת הנכסים

מנסיוני, ככל שהסוחר-משקיע מתרכז במספר נכסים מצומצם יותר, הנלקחים מעולם המניות, המדדים, הסחורות, המטבעות ואגרות החוב, כך יכיר את התנהגותם טוב יותר והם יניבו לו תשואות טובות יותר. ניהול מספר נכסים גדול, דורש זמן, מאמץ, וידע, שאינו מצוי לכל אחד. לדעתי, 10 עד 15 נכסים קבועים, בעלי נזילות גבוהה, והמכסים את רוב קשת ההשקעות האפשרית, יתאימו לרוב האנשים הרוצים לנהל תיק עצמאי.

בחירת כלי המסחר, ופלטפורמת הניתוח

כמי שכותב במדיה עיתונאית, אני מנוע מלהצביע על מוצרים מסויימים. מה שחשוב להגיד בעניין זה הוא שהכרות אינטימית עם הכלים היא חיונית, כדי להימנע מטעויות אצבע, וכדי להבין את יכולות הביצוע שלהן.

יש לבחון היטב את העלויות לגבי כל כלי, כי לעיתים זהו אלמנט קריטי, כמו למשל בעמלת ביצוע קניה או מכירה עבור אופציה, או חוזה עתידי.

לימוד הנעשה בעולם הכלכלי

השקעות הוא מקצוע, וכמו כל מקצוע, הוא דורש לימוד - שמצליח יותר כשיש סקרנות והתעניינות. קשה להתנהל מבלי להבין את הרקע למתרחש. בידי המשקיע היום ספרים, עיתונים, אינטרנט, ערוצי כלכלה, וכל אלה חייבים להיות חלק מן הכלים שלו לקביעת העמדה שאותה הוא ינסה ליישם בעזרת כלי התזמון של הניתוח הטכני.

בשבוע הבא, אסכם את הנקודות העיקריות של הצד הטכני בתמונה, המאפשר לתזמן דעה כלכלית, בעזרת הנכסים שאנו מכירים, ברמת סיכון סבירה, ובזמינות המותאמת לכל אחד.

לבקשת גולשים ובהמשך לסקירת השבוע שעבר - הלוך הלכה הקורלציה:

לפניכם שני גרפים שבועיים של נכסים אשר לכאורה היו צריכים להיות בקורלציה מאוד הדוקה, אך לא כך הדבר:

הזהב

משה שלום זהב
 משה שלום זהב

האירו-דולר

משה שלום יורו
 משה שלום יורו

שני נכסים אלו ניצבים בדרך כלל כנגד הדולר האמריקאי. התבוננות בגרף מגלה מיד שמאז אוקטובר 2009, היורו קורס, ומסמן מגמה יורדת אשר תיקנה כ-61.8% את העלייה הקודמת שלו. זאת לעומת הזהב, אשר שמר על תנועה בתוך תעלתו העולה והרחבה (2 סגול).

שימו לב למספר הפעמים שבהן גבולה התחתון של תעלה זו תמך במתכת היקרה. זה מראה על חוזק התעלה, כמובילת המחיר, וכמה חשוב יהיה שבירתה כלפי מטה. שימו לב לסטייה החיובית הנמצאת במתנדי הזהב (סטייה חיובית - המתנד מייצר שפלים גבוהים יותר, כאשר המחיר מייצר שפלים נמוכים יותר) לעומת הירידה הדרמטית במתנדי האירו לאזור מכירות היתר. (1 סגול).

למרות שבשני הנכסים נראים בבירור שלושה גלים יורדים, מאוקטובר 2009 ועד לאחרונה, מה שקרה מאז סיומם של אלו, נותן רמז שונה לכל נכס: בזהב מדובר בשלושה גלים מתקנים כנגד המגמה (ABC) לעומת שלושה גלים מתוך 5 באירו. מדוע? פשוט מאוד: לפי תורת אליוט גל 4 לא יכול להיכנס לטריטוריה של גל 1, וזה מה שקרה בזהב.

את פשר ההתנהגות השונה אני יכול רק לשער. האירו הוא המרכז התורן של הבעיה. בשלב A במשבר, קרסו שוקי הנדל"ן והפיננסים האמריקאיים, ואילו עכשיו, לעומת זאת, מתרכזים דווקא בגרעונות ובחדלות הפירעון של מדינות כמו יוון, ספרד, איטליה, אירלנד, ופורטוגל. ומה עם קליפורניה? ובכלל מה עם הממשל האמריקאי כולו? הם מחוץ לתמונה, כרגע.

הזהב לעומת זאת אינו הבעיה, אלא חלק מהפתרון בעיני רבים, בהיותו ה"כסף" האמיתי היחידי שנשאר. על כן חוזקו היחסי איננו מפתיע למרות עליית קרנו הזמני של הדולר כמפלט מבעיות אירופאיות.

ויש גם ה-PUT הסיני וההודי. כל כמה זמן מתגלה שמדינות אלו ואחרות, רוכשות כמויות זהב גדולות כגיוון השקעה, המאזן במקצת את כמויות האג"ח דולרי האדירות הממשלתי שהן מחזיקות, כתוצאה מהסחר הגלובלי.

  1. ניתן ליצור קשר במייל Moshe.Shalom@gmail.com.
  2. משה שלום הוא מנתח טכני בכיר ועשוי להיות בעל עניין אישי בנכסים הפיננסים המוזכרים בסקירה זו. אין לראות בנכתב בה הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם
  3. המעוניינים להיכנס לרשימת תפוצה לקבלת אתראות על סקירותיו, וחומרים נוספים, יכולים לשלוח אימייל ל- Moshe.Shalom@gmail.com עם "אני מעוניין להצטרף" בנושא או בתוכן.