נאמן: "דעתי האישית היא שאין לשחרר רוצחי שופט לעולם"

שר המשפטים אמר את הדברים בכנס לזכר השופט עדי אזר ■ נשיאת העליון ביניש: "איום על שופטים כמוהו כהתפוררות המרקם הדמוקרטי; הסכנות האורבות למערכות אכיפת החוק אינן רק סכנות פיזיות מיידיות"

"מאז הרצח של השופט עדי אזר חדרה לתודעתנו יותר ויותר ההבנה בדבר מידת הסיכון הפיזי שאליו חשופים שופטי ישראל. איום על שופטים, סיכון חייהם, כמוהו כהתפוררות המרקם הדמוקרטי והחברתי" - כך אמר הערב נשיאת בית המשפט העליון, דורית ביניש, בכנס שערכה לשכת עורכי הדין לזכר השופט עדי אזר שנרצח ביולי 2004.

לדברי ביניש, "אנו נחשפים יותר ויותר לתופעות של תגובות אלימות כלפי עובדי ציבור, רופאים, עובדים סוציאליים, אלימות כלפי קשישים וחסרי ישע. אי-אפשר להתעלם מכך שבתקופה האחרונה אנו עדים גם לשרשרת של מעשי פגיעה במערכת המשפט ובשופטים, שמקורה אינו בפשיעה המאורגנת. הסכנות האורבות למערכות אכיפת החוק ובפרט למערכת בתי המשפט אינן באות לידי ביטוי רק בסכנות פיזיות מיידיות.

"בימים האחרונים מרבים להזכיר באמצעי התקשורת שורה של מעשים אלימים או פוגעניים שהופנו כלפי שופטים, ורבים מבקשים לבחון אם המעשים קשורים זה לזה, בבחינת שרשרת שאינה מקרית".

לדבריה, "אי-אפשר להתעלם מכך שקיימת התרת רסן מתמשכת, והיא בוודאי מחלחלת בקרב הציבור ומוצאת לעצמה כר פורה להתפתח במקומות שונים. השתלחות בלתי הוגנת כלפי בתי המשפט וכלפי שופטים באופן אישי, להבדיל מביקורת עניינית; אווירה חברתית בה הכל פרוץ, כאשר השופט צריך להיות חשוף לטענות פוגעניות, עלולה ליתן לגיטימציה ציבורית וחברתית לאלימות הפיזית כלפי השופטים.

נשיאת בית המשפט המחוזי בתל-אביב, השופטת דבורה ברלינר, שנכחה אף היא בכנס, אמרה כי "בעיניי, הרצח של השופט עדי אזר קשה ומתועב דווקא בגלל הסתמיות שלו. עדי נרצח כי היה שופט כי היה אדם נכבד, הוא לא נרצח כי מישהו כעס על פסק דין שלו, לא בגלל אמירה לא מוצלחת, אלא פשוט כי הוא היה שופט וכי בחרו בו כקורבן רצח".

לדברי ברלינר, "העובדה שרוצח שמרצה מאסר עולם שלח בשכר בהיותו בכלא רוצח אחר שנמצא בחופשה כדי לבצע את הרצח הזה, תוך בחירה אקראית, אני לא מצליחה עד היום לעכל את הנוראיות וההלם שזה גרם לכולנו. עדי הגיע אלינו למחוזי בתל-אביב ב-2002. אני זוכרת במפורש כמה נהניתי לשבת איתו בהרכבים".

ברלינר הוסיפה כי "מערכת משפט היא חזקה, לא נרתעת ולא מתקפלת. אולי בשלב הראשון צריך לבדוק עוד פעם את מדיניות מתן השחרורים בשב"ס לאנשים שהורשעו ברצח. זה נושא יותר מעשי, ואפשר היה לבדוק אותו בגלל הקונסטלציה המיוחדת שהיתה בתיק הזה".

לדבריה,"מדי יום מגיעים ללשכתי מכתבים שגם אם הם לא איום בלשון עדינה ולא מתלהמת, הם מאוד לא סימפטיים, וכל קשר בינם לבין כבוד מינימלי והבנה לנושא של שיפוט רחוק מהם כרחוק מזרח ממערב".

עם זאת, ברלינר אמרה כי "עוד לא שמעתי ששופט צעיר אמר לי 'אני לא מוכן לשבת כי יש עליי אימת חבורות הפשע'. תודה לאל, אף פעם לא שמעתי את זה".

שר המשפטים, יעקב נאמן, אמר כי "מאז הירצחו של השופט עדי אזר האלימות ממשיכה ברחובות המדינה, ולא נעלם גם הדבר בין כותלי בתי המשפט. אנו נתקלים בתדירות גבוהה באיומים כלפי שופטים, פרקליטים, כונסי נכסים, ולאחרונה ראינו גם דבר נוראי שקורה בבית המשפט העליון, שאדם זורק נעל על נשיאת בית המשפט העליון".

לדבריו, "מערכת המשפט בכללותה, השופטים, הסניגורים, הפרקליטים ואזרחי המדינה הנדרשים לאולמות בתי המשפט, נדרשים ליטול חלק במשימה שבלעדיה אין - חיזוקה ומיצובה של המערכת המשפטי, על מנת שלא יקרו לנו אסונות כמו שקרו בערב בו נרצח השופט אזר.

"יש לקבוע בחוק שכל אדם הפוגע בלב-ליבה של מערכת המשפט ייענש מיד ובכל חומר הדין, על מנת לוודא כי ההרתעה מלעשות כן תהיה מבעוד מועד. אני רוצה לומר ברורה שדעתי האישית היא שאין לשחרר רוצחי שופט לעולם ועד. זו דעתי, ואני מקווה ששרי המשפטים ונשיא המדינה מכאן ולהבא יאמצו עיקרון זה".

ראש לשכת עורכי הדין, עו"ד יורי גיא-רון, אמר כי "נדמה לי שהגיעה העת לאחד את השורות - משרד המשפטים, הנהלת בתי המשפט, לשכת עורכי הדין, גורמי האכיפה, הפרקליטות, המשטרה ומשרד החינוך - לפעול במשולב כנגד אלימות מהסוג הזה. פגיעה ברכבו של השופט משה גלעד. לפני זמן מה פגיעה אלימה בלא פחות מנשיאת בית המשפט עליון. שלשום שריפת רכבה של השופטת אנה שניידר זו הפעם השלישית בצירוף כתובת 'את וביניש=רצח'. ואתמול, בלי שום קשר למקום גיאוגרפי או דעה, תהלוכת פורים ועל גבה של אחת החוגגות שלט שכותרתו 'רשימת חיסול' ותמונה של ביניש".

לדבריו, "הצעת החוק שמקדמת הלשכה להחמרת העונשים על מי שיורשע בפגיעה אלימה בעורכי דין ובמורים - אין די בה. שופטים ורופאים - אין די בהן. יש מקום להקים מיידית צוות משולב שיציג תוכניות חינוכיות מחד ואוכפות מאידך. נמאס לי לראות שופטים המהלכים בינינו עם שמירה אישית צמודה או מתגוררים בבית הנראה כמו מבצר משטרתי".

מנהל בתי המשפט, השופט משה גל, אמר כי "מאז המעשה הנפשע של רצח השופט אזר אירעו מעשי אלימות נוספים. אנחנו חשים בהסלמה מדי יום ביומו. המצב היום חמור הרבה יותר מאשר לפני חודש. זה עניין מוחשי. מטעמי ביטחון לא אמנה כמה איומים הגיעו היום אל שופטים במדינת ישראל. אלה דברים שמתרחשים כמה פעמים ביום. אנחנו מדברים, עושים, לא מספיק. אם לא תהיה התכנסות מיידית של כל הגורמים מיד, יכול להיות שיהיו אירועים חמורים עוד יותר מאלה שראינו עד עתה. זה תמרור אזהרה שלא ניתן שלא להבחין בו".

לדברי גל, "חברה זקוקה לתנאים מסוימים כדי להתקיים. החברה שלנו תתפורר אם תפיסת קיום החוק איננה תפיסה מושרשת. אנחנו אלימים, באלימות פיזית ובאלימות מילולית. סדרי העדיפויות במדינה חייבים להשתנות. בלי שינוי של סדרי עדיפויות וקבלת החלטה מיידית ומושכלת - לא נוכל לקדם צעדים כדי להתגבר על הבעיה".