ההסכם הקיבוצי שיזמו שופרסל ורבוע כחול יחול על כלל הענף

משרד התמ"ת פירסם באופן רשמי את צו ההרחבה בענף רשתות המזון, וזאת למרות שהוגשה בעניין עתירה לבג"ץ ■ המשמעות: ההסכם הקיבוצי שנחתם בין ההסתדרות לשופרסל ורבוע כחול יזכה למעמד של חוק

הלחצים של רשתות המזון הקטנות לא עזרו: משרד התמ"ת פירסם היום (ג') באופן רשמי את צו ההרחבה בענף רשתות המזון, וזאת למרות שהוגשה בעניין עתירה לבג"ץ. המשמעות היא שההסכם הקיבוצי שנחתם בין ההסתדרות לרשתות הענק שופרסל ורבוע כחול, יחייב את כל הענף ויזכה למעמד של חוק.

תחרות הוגנת יותר

ההסכם מגדיר "רשת מזון" ככזו הכוללת לפחות שני סניפים או חנות אחת ששטחה 500 מ"ר ויותר. על כן חנויות נוחות של תחנות הדלק ורשת AM:PM גם מחוייבות להסכם.

על-פי צו ההרחבה, כל עובד שמועסק 3 שנים ומעלה יזכה למשכורת 13, קרן השתלמות, תוספת ותק וביגוד. עובד שמועסק פחות מ-3 שנים יסתפק בהפרשה לקרן פנסיה מקיפה בתוך חצי שנה, פיצויים גם במקרה שהוא מתפטר, תוספת של 60% על עבודה בשעות הלילה ותוספת של ימי הבראה.

יצויין כי ברבוע כחול ובשופרסל כבר קיים הסכם קיבוצי טוב יותר מזה שנחתם, ולכן מטרתו של ההסכם החדש היא להחילו על הרשתות הקטנות. שופרסל ורבוע כחול הניחו כי רשתות קטנות כמו זו של רמי לוי יכולות להציע מבצעים אטרקטיביים כמו "עוף בשקל" רק משום שהן מעסיקות את עובדיהן בתנאים נחותים יחסית. כעת, לאחר שהן יחויבו להעסיק עובדים בתנאים מיטיבים, אולי התחרות תהיה הוגנת יותר, ולא על גבם של העובדים.

כיצד ניתן לכפות הסכם קיבוצי בין שתי רשתות על הענף כולו? בשל העובדה שרבוע כחול ושופרסל מעסיקות את רוב העובדים בענף, הסכימו במשרד התמ"ת כי ניתן להכיל את ההסכם גם על יתר הרשתות.