עיריית ת"א לא תצטרף לבג"ץ נגד רפורמת התכנון של נתניהו

בדיון היום הוחלט כי במקום להצטרף לעתירתם של הארגונים הסביבתיים, תגיש הוועדה המקומית את הסתייגויותיה מהצעות הרפורמה ישירות לשר הפנים אלי ישי

הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה תל אביב החליטה שלא להצטרף בסופו של דבר לעתירה שהגישו הארגונים הסביבתיים לבג"ץ נגד רפורמת התכנון שמקדם ראש הממשלה בנימין נתניהו. זאת משום שלא כל נימוקיהם של הגורמים הסביבתיים בעתירה זהים לנימוקיה של הוועדה המקומית.

את ההצעה להצטרף לעתירת הגורמים הסביבתיים העלה לסדר היום חבר הוועדה המקומית ארנון גלעדי. בדיון היום הוחלט שבמקום להצטרף לעתירתם של הארגונים הסביבתיים תגיש הוועדה המקומית את הסתייגויותיה מהצעות הרפורמה ישירות לשר הפנים, אלי ישי.

התנגדותה של הוועדה ללוחות הזמנים הקצרים שניתנו לעיון ודיון בתזכיר הצעת החוק, על 241 עמודיו, דומה בנימוקיה להתנגדותם של הארגונים הסביבתיים בעניין לוחות הזמנים. אולם לוועדה הסתייגויות נוספות שלא עלו בעתירתם של הארגונים הסביבתיים.

בין היתר מתנגדת הוועדה המקומית להצעה שמתייחסת להוספת נציגים מקרב הציבור לוועדות המקומיות לאחר שימונו לפי כישוריהם על ידי משרד הפנים. לפי ההצעה יקבלו נציגים אלה תגמול עבור השתתפותם בישיבות. הוועדה המקומית תל אביב סוברת כי נציגי ציבור הם נציגים שנבחרו על ידי הציבור ולא נציגים שממונים על ידי שר הפנים. לדברי יו"ר הוועדה המקומית תל אביב, דורון ספיר, "נציגים שימונו על ידי משרד הפנים הם לא נציגי ציבור אמיתיים כי הם לא ייבחרו על ידי הציבור. הוספת נציגים נוספים לוועדה תעוות את המושג נציגי ציבור".

לדברי גלעדי, "היות שהרפורמה היא לא רק למרפסת, כפי שראש הממשלה מציג אותה, הרי שיש לה השפעות רוחב רבות מאוד המעקרות את השקיפות הציבורית ואת הפעילות של נבחרי הציבור העומדים לבחירות אחת לחמש שנים. בנוסף לנבחרי הציבור ימונו אנשי שלומו של השר שיכהן באותה העת, שלא יביאו את דבר הציבור לידי ביטוי".

ועדת השרים לנושא הרפורמה צפויה מחר להתכנס לאישור תזכיר הרפורמה שהופץ לפני שלושה שבועות. בנושא לוחות הזמנים שניתנו לדיון בתזכיר טוענת הוועדה המקומית תל אביב כי לוח הזמנים שננקב הוא בלתי אפשרי. "אנחנו מתנגדים באופן נחרץ ללוחות הזמנים", אמר ספיר, "ונפעל בנושא בתיאום עם הגורמים הרלוונטיים תוך פרק זמן סביר".

גלעדי הוסיף כי הוועדה החליטה להקים צוות מיוחד בראשותו של יו"ר הוועדה המקומית, היועץ המשפטי לעירייה, מהנדס העיר וחברי הוועדה המקומית שתגיש את הסתייגויותיה בכתב תוך 14 יום.

מטרתה המוצהרת של הרפורמה בתחום התכנון והבנייה היא לייעל ולשפר את הליכי התכנון במוסדות התכנון, ולהביא ליישום עקרון "תוכנית אחת - ועדה אחת".

על מנת ליישם עקרון זה, מציעה הרפורמה בין היתר להרחיב את סמכויות הוועדות המקומיות ולצמצם את סמכויות הוועדות המחוזיות, עד לביטולן באופן הדרגתי. הוועדות המקומיות יצטרכו לקבל הסמכה ממשרד הפנים, שלאחריה יהיה בסמכותן לאשר כל תוכנית שתואמת את תוכנית המתאר הכוללנית, למעט תוכניות שסותרות תוכניות שבסמכות הוועדה המחוזית או המועצה הארצית.

כן מציעה הרפורמה חיזוק של הדרג המקצועי המקומי, העברת חוות דעת מקצועיות לוועדה וכן הוספת נציגים מקרב הציבור שימונו לפי כישוריהם ושיקבלו תגמול עבור השתתפותם בישיבות. כמו כן תוקם יחידת בקרה במשרד הפנים שתפקידה יהיה לבצע בקרה מינהלית על התנהלות הוועדות המקומיות ומילוי התפקידים המוטלים עליהן בתחום התכנון, הרישוי והאכיפה. לוועדות המקומיות שלא ימלאו כנדרש את התפקידים שנקבעו להן בחוק, תישלל ההסמכה שניתנה להן ובמקומן יפעלו ועדות ממונות.