שטיגליץ: מבנה ה'פד' "מושחת" בגלל הניגודים הרבים בו

חתן פרס נובל ולשעבר הכלכלן הראשי של הבנק העולמי אומר בסימפוזיון: לו מדינה עם מערכת רגולטורית כמו ה'פד' היתה מבקשת הלוואה מהבנק העולמי בתקופת כהונתי, היו נשמעים צופרי אזעקה

ג'וזף שטיגליץ, חתן פרס נובל ולשעבר הכלכלן הראשי של הבנק העולמי, מותח ביקורת חריפה על הפדרל ריזרב בגלל ניגודי האינטרסים שמובנים בו.

בסימפוזיון על רפורמות פיננסיות במכון רוזוולט בניו-יורק, אתמול (ד'), אמר שטיגליץ, כי המסגרת המבנית של ה'פד' "מושחתת" בגלל הניגודים הרבים שגלומים בה. דבריו מצוטטים בעיתון המקוון האפינגטון פוסט.

לו מדינה עם מערכת רגולטורית כמו פדרל ריזרב היתה פונה לבנק העולמי בתקופת כהונתי שם, היו נשמעים צופרי אזעקה, אמר שטיגליץ.

לדבריו, שורש הבעיה הוא, שהשלוחות האזוריות של הבנק המרכזי ברחבי ארה"ב נשלטות חלקית ע"י הבנקים המסחריים, ואלה בדיוק הבנקים שהשלוחות אמורות לפקח עליהן. כיצד? בדירקטוריונים של כל שלוחה אזורית, נאמר ה'פד' של ניו-יורק, יושבים נציגים של הבנקים שאמורים להיות על הכוונת הרגולטורית של השלוחה.

"לו היינו רואים מערכת רגולטורית שהמבנה שלה דומה לזה של הפדרל ריזרב, היינו מרימים קול זעקה וצורחים במלוא הגרון שהמדינה הזו אינה ראויה לשום סיוע, מפני שזו מערכת מושחתת", אמר שטיגליץ. "הגיע הזמן להרהר על המבנה של הבנק המרכזי שלנו, ולקבוע שיש דברים שאפשר לשפר".

לאחר הסימפוזיון, הודה שטיגליץ, כי התבטאויותיו על הפדרל ריזרב "היו אולי קצת מוגזמות", אך הוא חזר על קביעתו שלו מדינה אחרת, לא ארה"ב, היתה מציגה תכנית לרפורמות במערכת הפיננסית שלה, תכנית שהיתה מעתיקה את המבנה של ה'פד', "זה היה איתות חזק שמשהו לא בסדר", מפני שמבנה כזה נשען על ניגוד אינטרסים.

כך, למשל, בדירקטוריון של זרוע הפדרל ריזרב בניו-יורק, שבראשה עמד מי שמכהן עתה כשר האוצר, טימותי גייתנר, יושב עתה ג'יימי דימון, ראש ג'.פ. מורגן, שמכהן במשרה כבר שלוש שנים. הוא החליף את סנפורד ווייל, לשעבר יו"ר סיטי. סיטיגרופ, ג'.פ. מורגן צ'ייס, AIG וגולדמן זאקס קיבלו מאות מיליארדי דולר מכספי משלמי המיסים בחבילות חילוץ של ממשל אובמה.

"ובכן, לפנינו החבר'ה שמינו את הבחור (גייתנר) שחילץ אותם אחר-כך. זה לא ניגוד אינטרסים"? שאל שטיגליץ.

"הסיבה לכך שאנו מדברים עכשיו על מינהל תקין היא, שבדמוקרטיה אנו שואפים לנסוך ביטחון", אמר שטיגליץ. "המבנה הזה (של ה'פד', ר.ד.) יחתור תחת יסודות האמון בדמוקרטיה".