ירידות בשוקי העולם; הפסד למארסק מאז מלחמת העולם ה-2

וון ז'יבאו, כינה את הצמיחה בסין "לא מאוזנת, לא מתואמת ולא בת קיימא" ■ באירופה ממתינים להחלטת הריבית ולפרסום נתוני התמ"ג לרבעון הרביעי של 2009

בורסות אסיה ירדו היום (ה') בעקבות חששות מהידוק מוניטארי נוסף אותו עלולה סין לבצע, בעוד שהמשקיעים באירופה ממתינים להחלטת הריבית של הבנק המרכזי האירופי, כאשר הבנק המרכזי האירופי צפוי לחשוף היום את אסטרטגיית היציאה שלו מההתערבות בשווקים.

מדד MSCI אסיה איבד 0.7%, כאשר מחירי הסחורות יורדים גם כן ומכבידים על המניות באסיה. החשש העיקרי במזרח מגיע, כאמור, מסין. לאחר שהממשל הסיני העלה פעמיים מתחילת השנה את שיעור רזרבות המזומנים שהבנקים המסחריים צריכים לרתק כנגד מתן אשראי, בשווקים חוששים כי ההידוק המוניטארי הבא קרוב. הבורסה בסין רשמה מתחילת השנה תשואה שלילית של 6.5% בגלל צעדי הממשל, שנועדו לקרר את הכלכלה הלוהטת כדי למנוע התפרצות אינפלציונית.

מניות הבנקים בסין הגיבו באופן טבעי בירידות. מניית בנק Industrial בסין, אשר מוחזק בחלקו על ידי HSBC הבריטי, איבדה 1.9%, לאחר שהבנק דיווח כי הוא צופה ירידה של 50% במתן הלוואות חדשות השנה.

סטיבן רואץ', יו"ר חטיבת מורגן סטנלי באסיה, אמר כי דבריו של נגיד הבנק המרכזי של סין, וון ז'יבאו, מהווים מקור ל"דאגה חמורה". וון, שיישא מחר (ו') דברים בפני הקונגרס הלאומי הסיני, כינה את הצמיחה בסין "לא מאוזנת, לא מתואמת ולא בת קיימא".

ירידות גם באירופה

בצד השני של העולם, באירופה, הבורסות נסחרות גם כן בירידות. בצהריים תפורסם החלטת הריבית באירופה, כאשר ההערכות הן כי הריבית באירופה תיוותר על 1%. גם נתון צמיחת התמ"ג בגוש האירו יפורסם היום, כאשר האנליסטים מעריכים כי 16 כלכלות גוש האירו צמחו ב-0.1% בלבד ברבעון הרביעי של 2009, לאחר צמיחה דומה ברבעון השלישי.

אירופה ממשיכה לעכל את ההתפתחויות האחרונות ביוון, לאחר שראש הממשלה הבטיח לקצץ 6.6 מיליארד דולר נוספים בתקציב, במסגרת תוכנית ההבראה למשק היווני.

מבין המניות הבולטות באירופה, מניית מארסק, חברת הספנות הגדולה בעולם, נופלת ב-4.3% לאחר שהציגה את ההפסד השנתי הראשון שלה מאז מלחמת העולם השנייה. החברה הפסידה 1.3 מיליארד דולר בשנת 2009.