טרישה: "נמשיך בסיפוק הנזילות הנחוצה למדינות גוש האירו"

כצפוי: הבנק המרכזי באירופה הותיר את הריבית על כנה - 1%■ מוקדם יותר היום הותיר גם הבנק המרכזי בבריטניה את הריבית על כנה בשיעור של 0.5% ■ ה-ECB צפוי להכריז על השלב הבא בביטול אמצעי החירום שסייעו לשוקי ההון במשבר

כצפוי, הותיר היום (ה') הבנק המרכזי האירופי (ECB) את הריבית על כנה בשיעור של 1% אולם תשומת הלב תינתן לחשיפה הצפויה של הבנק המרכזי האירופי, ה-ECB, של השלב הבא בביטול אמצעי החירום שסייעו לשוקי ההון בעיצומו של המשבר - על אף שכלכלת מרחב האירו נשארה אנמית למדי ומשבר החובות של יוון מסבך את החזרה לשגרה.

מוקדם יותר היום, החליט גם הבנק המרכזי בבריטניה (BOE) להותיר את הריבית על כנה בשיעור שפל של 0.5%. קברניטי הבנק, בראשות מרווין קינג, הותירו את הדלת פתוחה לאפשרות להקלות מוניטאריות נוספות בדמות הרחבה אפשרית של התוכנית לרכישת נכסים ב-200 מיליארד ליש"ט, באם המצב הכלכלי יחמיר.

נשיא הבנק המרכזי האירופי,ז'אן קלוד טרישה, אמר היום (ה') כי כלכלת גוש האירו על מסלול אך שב והזהיר כי מסלול זה עלול להיות "לא חלקה".

בנאום החודשי של טרישה בפרנקפורט, לאחר פרסום הודעת הריבית באירופה, הוא בירך על צעד יוון לקיצוצי בתקציב יוון עליו היא הודיעה אתמול ושיבח את התפקוד של המוסדות של האיחוד האירופי בעיצומו של משבר החוב ביון. טרישה חזר והדגיש שהרעיון כי יוון או כל מדינה אחרת תעזוב את גוש האירו הינו "מגוחך" ואמר כי המחויבות מנהיגי האיחוד האירופי בחודש שעבר לסייע ליוון במידת הצורך הייתה חשובה.

נשיא הבנק המרכזי הרגיע את חששות המשקיעים חששות והבטיח כי הבנק המרכזי ימשיך לספק את מדינות גוש האירו בנזילות הנחוצה כדי לממון מחדש את הפעילות העיקרית שלה.

טרישה ציין כי זה לא יהיה מתאים להציג את קרן המטבע הבינלאומית כמסייעת של יוון בזמן שהיא מתמודדת עם החובות שלה. מצד שני, הוא שיבח את הקרן על מתן הסיוע הטכני עם ליוון.

לטענת הבנק המרכזי, פעולה "בעיתוי הנכון" עכשיו נחוצה מאחר ששוקי ההון חוזרים לשגרה, וגדל הסיכון שהתנהגות המשקיעים תהיה מעוותת.

חוזה מנואל גונזלס-פאראמו, חבר במועצת הנגידים של ה-ECB, אמר ביום ו' האחרון בכנס במדריד שבכל הנוגע לאסטרטגיות יציאה ממדיניות משברית, "מרחב האירו נמצא במצב טוב למדי, ויש לו אפילו יתרון של ראשוניות". בעוד שהפדרל ריזרב האמריקני והבנק אוף אינגלנד צריכים להחליט איך ומתי למכור נכסים שהם רכשו במהלך המשבר, תוכנית החירום של ה-ECB, "תמיכה מוגברת באשראי", התמקדה בהזרמת נזילות בלתי מוגבלת למערכת הבנקאית במרחב האירו, לתקופות של עד שנה. האמצעים הללו, אמר גונזלס-פאראמו, "תוכננו מראש עם מחשבה על אסטרטגיית היציאה".

נזכיר כי ה-ECB הפסיק את הזרמת הנזילות ל-12 חודשים בדצמבר 2009, והפסיק גם את תוכניות ההמרה שסיפקו לבנקים דולרים. מועצת המנהלים של ה-ECB תדון היום בהקשחה של התנאים במסגרת תוכנית הנזילות לבנקים ל-6 חודשים ובצמצום ההיצע של האשראי לשלושה חודשים ולחודש אחד, וכן בחזרה לשיטת המכרזים במסגרות אשראי מסוימות. היעד העיקרי יהיה להחזיר את ריביות השוק ל-24 שעות קרוב לרמה של הריבית הרשמית, 1%, מרמה של 0.25%, שמשולמת על פיקדונות הבנקים בבנק המרכזי, בעקבות הנזילות ללא הגבלה שסופקה לבנקים.