תוצאות ראשונות באיסלנד: 93% מהעם דוחה הצעת הסדר החוב

עד כה נספרו 83.5 אלף מקולות הבוחרים - כ-40% מסך המשתתפים בסקר העם ■ רק1.5% מהבוחרים הצביעו "כן", שאר הקולות נפסלו ■ ראש ממשלת איסלנד: "התוצאות לא מפתיעות, נמשיך במשא-ומתן"

התוצאות הראשונות של משאל העם שהתקיים אתמול (שבת) באיסלנד מראים שכצפוי הבוחרים דחו את הצעת החוק לפיה ישולמו למשקיעים בריטים והולנדים 5.3 מיליארד דולר שהפסידו משקיעים אלה בקריסת הבנק האיסלנדי המקוון (3.5 מיליארד לבריטניה ו-1.8 מיליארד דולר להולנד).

לאחר ספירת 83.5 אלף מקולות הבוחרים, כ-40% מסך המשתתפים בסקר העם, עולה כי כ-93% מהבוחרים הצביעו "לא" להצעת החוק, לעומת 1.5% שהצביעו "כן". שאר הקולות היו לא חוקיים ונפסלו.

"התוצאות האלו לא מפתיעות", אמר ראש ממשלת איסלנד, יוהנה סיגרדארדותר. "עכשיו אנחנו צריכים להמשיך עם המשימה שלפנינו ולהמשיך את המשא ונמתן עם הולנד ובריטניה עד למציאת הסדר חוב מתאים".

המתנגדים לחוק מאשימים את בריטניה והולנד בשימוש בהשפעתן במוסדות האיחוד האירופי ובקרן המטבע כדי לאלץ את משלמי המסים של המדינה הקטנה להחזיר כספים לחוסכים שהזרימו כספים בצורה לא אחראית לבנק האיסלנדי המקוון, שהבטיח ריבית גבוהה במיוחד. המבקרים טוענים שהחוק יעמיס על תושבי האי חובות בסך 40% מהתוצר השנתי שלו, או 18 אלף דולר לכל אזרח איסלנדי כולל תשלומי ריבית.