מסתבר שנשים יודעות לנהל כסף

יחסנו לכסף מושפע מסטריאוטיפים חברתיים שרק מי שנודל וגדל באי בודד לא פועל לפיהם

שוק ההון נתפס כמקצוע גברי. סיבוב בחדרי העסקאות ובין חדרי מנהלי ההשקעות יגלה דומיננטיות משמעותית למין הגברי. אולם סיבוב במערכת הבנקאית יגלה מערכת הרבה יותר מאוזנת. להבנתי, הסיבה להתפלגות המקצועית בשוק ההון נעוצה בבחירות שנעשות בגיל צעיר.

בתי בכיתה ז', שנת משימות הבר-מצווה. ההורים בשכבה התנדבו להפעיל מספר משימות העשרה בהתאם לבחירות הילדים. ברוב הקבוצות לא הייתה הפרדה מגדרית מובהקת, אבל היו שתי קבוצות שקל לנבא מה תהיה ההתפלגות המגדרית בהן מהרגע שהוחלט על הקמתן.

רוב הילדים בקבוצה של ניווט והישרדות הם בנים ורוב הילדות בקבוצה של היצירה הן בנות. אין לי דבר נגד ניווט והישרדות או נגד יצירה, אבל יש לי משהו נגד הטבעה מגדרית מגיל הגן. יש לי משהו בעד השארת מרחב האפשרויות פתוח, כך שהבחירות יהיו פחות ברורות מאליהן.

יש הרבה דברים שונים שניתן להתייחס אליהם בהקשר של ההתפלגות המגדרית הזו ושל ההטבעה המגדרית שאנו מקבלים מגיל צעיר (גם הבנים וגם הבנות) אעלה כאן שתי נקודות חשובות:

1. חשוב שנשים ייקחו אחריות על ניהול נכסיהן, על אף שיש גיל שהרבה יותר קל להחליט בו שהניהול הפיננסי נופל במסגרת התפקידים של הבעל. הסיבה העיקרית ללקיחת אחריות היא כי האלטרנטיבה טומנת בחובה תלות כלכלית מובנית. החל מהזנת הצורך בעורכי דין טובים בתחום הגירושין דרך תופעה חברתית רחבה ומשמעותית, שרוב העניים ובייחוד אלו שהם גם מבוגרים הן עניות.

גם אם זה לא בא מהבית, היחס שלנו לכסף מושפע מסטריאוטיפים חברתיים כאלו, שצריך לבוא מאי בודד בכדי לא להיות מוכוון על-ידם. אחד הדברים המצחיקים ששמעתי מאותם בני מצווה הלומדים עם בתי זה הגדרה לפמיניזם, האומרת שגברים לא צריכים להיות יותר גבוהים וחזקים מנשים. אבל בניגוד לגובה ולחוזק הפיזי שהם אכן נתונים פיזיולוגיים מובנים הגישה לכסף ולניהול פיננסי היא יכולת נרכשת והבחירה לא לרכוש אותה היא שגיאה.

2. חשוב שבשוק ההון ישתלבו יותר נשים בתהליכי ניהול הכסף. חשוב שוועדות ההשקעה וצוותי העבודה המנהלים השקעות יהיו מגוונים, והרמה הבסיסית והפשוטה ליצירת המגוון הזה היא הרמה המגדרית. ניהול השקעות הוא מקצוע יצירתי, הדורש בחינה מתמדת של ההזדמנויות מחד והסיכונים מאידך, של מציאת רעיונות חדשים ש"השוק" עדיין לא חשב עליהם. אחד המחוללים של יצירתיות הינו מגוון, פתיחות וכדאי להוסיף לתבשיל גם קורטוב של מיתון האגו.

כמו בתחומים אחרים גם בשוק ההון כוח העבודה נבנה פעמים רבות מ"חבר מביא חבר". כמו בהרבה תחומים אחרים מנגנון של "חבר מביא חבר" במקרים רבים הוא מגדרי. בנוסף, ככל שהשוק קטן יותר יש מסננת מגדרית משמעותית הגורמת לכך שהדומיננטיות הגברית תישמר.

"מדד מעלה" והמודעות שהוא מעלה ליתרונות שבגיוון כוח העבודה הוא גורם המעודד פיתוח מנגנוני גיוס הלוקחים בחשבון את המכשלות הקיימות ומעודדים "אפליה מתקנת". השפעה דומה יכולה להיות גם לצרכנות פיננסית נבונה שתיתן משקל הן לאמפתיה שמעורר איש השיווק או לכימיה עם מנהל התיקים הישיר והן לתמהיל ועדת ההשקעות וצוות העובדים המקצועי של בית ההשקעות.

הכותבת היא סמנכ"לית פיתוח עסקי בבית ההשקעות IBI