החלופות לפינוי שדה-דב בתל-אביב יתקבלו ביולי השנה

שר התחבורה הקים צוות בינמשרדי שיגיש את ממצאיו לממשלה ב-1 ביולי ■ הצוות הוקם עקב הפגישה בחודש שעבר בין כץ ושר הבינוי והשיכון, שהחליטו לפעול במשותף לפינוי המתחם

ביולי נדע מהן החלופות לפינוי שדה דב ופינוי הקרקע ל-12 אלף יחידות דיור בתל אביב: צוות מקצועי בינמשרדי הוקם היום (א') לבחינת החלופות לפינוי שדה דב מתל אביב והוא יגיש את ממצאיו לממשלה ב-1 ביולי. את הצוות מינה שר התחבורה ישראל כץ.

הצוות הוקם בעקבות הפגישה שהתקיימה בחודש שעבר בין כץ לבין שר הבינוי והשיכון אריאל אטיאס, שהחליטו לפעול במשותף כדי להביא לפינוי של מתחם שדה דב. הצוות יבחן את מכלול המשמעויות להפסקת פעילותו של שדה דב ובכללם את שימושי התעופה האזרחית והצבאית וכן תשתיות אוויריות וקרקעיות חלופיות למתן שירותים לתעופה האזרחית עקב הפסקת הפעלת שדה התעופה, כך אמר היום כץ.

הוא הוסיף כי הצוות גם יבחן את התוכניות לפיתוח המקרקעין, תשתיות תחבורה, זכויות קיימות במקרקעי שדה התעופה, התמורות שינתנו בגינן וההיתכנות ליישום הפסקת פעילותו של שדה התעופה. הצוות הבינמשרדי ייעזר לצורך עבודתו גם ביועצים ובמומחים חיצוניים ויזמן גורמים נוספים ככל שיידרש להופיע בפניו.

מתחם שדה דב משתרע על שטח של כ-1,300 דונם, מתוכם כ-800 דונם הם שטח צבאי. פינוי המתחם יאפשר להקים במקום כ-12 אלף יחידות דיור ולהקל בכך על מצוקת הדיור הקיימת היום בתל אביב.

בראש הצוות יעמוד מנכ"ל משרד התחבורה, יעקב גנות והחברים בצוות הם מנהל רשות שדות התעופה, קובי מור, מנהל מינהל מקרקעי ישראל, ירון ביבי, ראש תחום תכנון במשרד הביטחון, סא"ל אייל עזרא, מהנדס עיריית תל אביב, חזי ברקוביץ, היועצת המשפטית של משרד התחבורה , מלי סיטון, ראש מטה תעופה ברת"א, גדי רגב ומנהל אגף תכנון וכלכלה במשרד התחבורה, אבי ירושלמי.

יו"ר לשכת שמאי המקרקעין: ‏"הדיבורים של פינוי שדה דב החלו לפני 30 שנה"

‏"הדיבורים של פינוי שדה דב החלו לפני 30 שנה", אומר יו"ר לשכת שמאי המקרקעין, ארז כהן, " לא ברור לי מה השתנה עכשיו. כל תוכנית שתתקבל תצא לפועל רק בעוד כעשור, כך שלא תהיה לה השפעה של ממש על מפת הביקושים בתל אביב".

לדבריו, למרות הכרזת השרים כץ ואטיאס על קידום התוכנית לפינוי שדה דב ולמרות מינוי צוות לחיפוש אחר חלופות, תוכנית זו לא תשנה את מפת הביקושים ואת רמות מחירי הנדל"ן בתל אביב בעשור הקרוב. לדבריו, מדובר בתוכנית בת 30 שנה שעיריית תל אביב ומשרדי הממשלה מתקשים לקדם בראש ובראשונה בשל הצורך בהסכמת משרד הביטחון לפינוי השדה. "נשאלת השאלה מה השתנה עכשיו", אומר כהן, "מדוע עכשיו מאמינים השרים כי יש סיכוי להתקדמות הנושא?".

כהן מוסיף כי גם כאשר תתקבל הסכמת משרד הביטחון מדובר בתוכנית שלא תצא לפועל בעשר השנים הבאות בשל הליכי האישור והתכנון הארוכים ובשל ההכרח לפתח את התשתיות באזור שאינן בנויות למאסה כזו של תושבים. "עוד יש לזכור", הוא מציין, "כי בנייה מאסיבית כזו פוגעת באיכות חיי התושבים בתקופת הבנייה שתימשך חודשים רבים".

יחד עם זאת, כהן מעריך כי מחירי הנדל"ן בשכונות הסובבות את שדה דב ובהן כוכב הצפון, שיכון ל', רמת אביב החדשה ואזורי חן, העומדות היום על כ-2.2 מיליון שקלים לדירת 4 חדרים, ימשיכו לעלות בשנים הקרובות בהתאם למגמה הכללית המאפיינת את תל אביב. "יש לזכור כי הבנייה בגוש הגדול, לדוגמא, הוכיחה כי היצע רב של דירות באזור ביקוש זה אינה פוגעת ברמות המחירים אלא להיפך ולהערכתי כך יהיה המצב גם במתחם שיבנה, בעשור הבא אם בכלל, במקום שדה דב", אמר כהן.