סמנכ"ל ענקית האחסון EMC: "אנחנו מתכננים לגדול בישראל"

בחברה בונים על מרכז הפיתוח המקומי ■ ריצ'ארד נפוליטאנו, מנהל חטיבת האחסון המאוחדת בחברה, קפץ לישראל כדי לבדוק פוטנציאל לרכישות ולתכנן את אסטרטגיית מחשוב הענן שמפותחת במרכז בישראל

בשנת 2001 מונה ג'ו טוצ'י למנכ"ל ענקית האחסון EMC. האסטרטגיה של טוצ'י הייתה ברורה: לשים דגש על תחום התוכנה, ולהשאיר מאחור את התדמית של חברת הברזלים האפורה. המשמעות האסטרטגית בלטה שנתיים מאוחר יותר, כשהחברה הוציאה שלושה מיליארד דולר על רכישת ספקית תוכנת ניהול מערכות האחסון Legato, ומיד לאחריה על רכישת חברת תוכנות ניהול התוכן, דוקומנטום. בדיעבד, המשקיעים מסכימים עם הגישה. שווי השוק של החברה כמעט הכפיל עצמו מאז אמצע 2003 לכ-37 מיליארד דולר כיום.

למרות הקפיצה המרשימה במספרים, שינוי התדמית עדיין רחוק מהיעד. "אחד הדברים שלא מובנים לגבי EMC הוא עד כמה אנחנו חזקים במו"פ בתחום התוכנה", טוען ריצ'ארד נפוליטאנו, סגן נשיא בכיר ונשיא חטיבת האחסון המאוחדת (Unified Storage Division) בחברה, בראיון ל"גלובס".

"כשמסתכלים על החברה מבחוץ, רואים בעיקר את הביצועים בשטח, במכירות מערכות אחסון. אנחנו אמנם חברת חומרה, אבל רוב הפיתוח שלנו הוא בצד התוכנה, ותחתי בלבד יש 3,000 מהנדסים. אני לא חושב שחשפנו מספיק את היכולות האלה בתקשורת", אומר נפוליטאנו.

חיזוק מערך המו"פ הייתה הסיבה המרכזית לביקורו של נפוליטאנו בישראל בשבוע שעבר. תחת אחריותו נמצאת הפעילות המרכזית של מרכז הפיתוח המקומי, פתרון ה-RecoverPoint, שפותח על-ידי חברת קאשיה הישראלית. EMC רכשה את קאשיה לפני ארבע שנים, והיא משמשת היום חלק מרכזי בקו מוצרי הגיבוי וההתאוששות של חברת האחסון, עם דגש על מנגנון תיקון השגיאות שמספקת התוכנה.

נפוליטאנו רואה את המרכז בישראל הולך וגדל (ראו מסגרת), ואומר בביטחון כי "בוודאי שאנחנו עתידים לגדול כאן". הוא מגבה את האמירה גם ביכולות הקיימות במרכז המקומי, וגם באמצעות רכישות נוספות שהחברה בוחנת בימים אלה בישראל. אולם קודם כל הוא מדגיש את החשיבות של היכולות שסיפקה קאשיה לאסטרטגית מחשוב הענן של EMC בתחום הגיבוי וההתאוששות. "פתרון ה-RecoverPoint הוא חלק משמעותי מהטכנולוגיה שמשמשת להנעת הנתונים בין ענני המחשוב", הוא אומר.

דרמה עסקית

נפוליטאנו אחראי כיום ב-EMC על כלל המוצרים שרלוונטיים לתחום האחסון ואינם מבוססים על מערכת הסימטריקס הוותיקה או מערכות האחסון והגיבוי. פורטפוליו המוצרים שלו כולל מגוון מערכות, שרלוונטיות לארגונים בסדר גודל בינוני. ב-EMC זהו חלק מהסדר הארגוני החדש בחברה, לאחר צירופו בספטמבר של פאט גלסינגר כסמנכ"ל תפעול ונשיא פעילות מוצרי תשתיות המידע - הפעילות המרכזית של החברה, שסיימה את 2009 עם מכירות של 14 מיליארד דולר.

כחלק מהתפקיד, מצא את עצמו נפוליטאנו מעורב בקיץ 2009 באחת הדרמות המרתקות של העולם הטכנולוגי בשנה האחרונה, רכישת חברת דאטה דומיין (Data Domain). במאי נכנסו EMC והמתחרה NetApp לקרב התמחרות אגרסיבי סביב רכישת דאטה-דומיין, שסיפקה פתרון מסוג מניעת כפילות בגיבוי נתונים (DeDuplication). בשורה התחתונה, EMC ניצחה, ושילמה 2.1 מיליארד דולר עבור הרכישה.

"זה היה צעד מצוין", אומר נפוליטאנו, שהיה אחד היוזמים של העסקה, למרות שכיום הפעילות שנרכשה לא נמצאת תחת אחריותו. מיד לאחר כישלון הצעת הרכש נפרדה NetApp מהמנכ"ל הוותיק דן וורמנהובן, ובמקומו מונה טום גאורגנס. "הייתה שם דרמה קטנה", מעיד נפוליטאנו, "אני מכיר את המנכ"ל החדש של NetApp, והם מעוצבנים", הוא צוחק.

היה צפי שנראה קונסולידציה נוספת בתחום ה-DeDuplication לאחר הסיפור של דאטה-דומיין, למה זה לא קורה?

"האמת היא שיש מעט מאוד אופציות אחרות. דאטה-דומיין הייתה משהו מיוחד, וזה לא קורה הרבה פעמים בתעשייה שלנו, זה קורה פעם בעשור. קשה להגיד מי המועמדת מספר שתיים בתחום, אין ל-NetApp הרבה בחירות".

ומה לגבי המשך הקונסולידציה בתחום האחסון בכלל? "יש מחזורים של עסקאות", אומר נפוליטאנו. הוא עצמו היה מעורב במספר חברות סטארט-אפ, כשאת האחרונה שבהן - Pirus Systems - מכר לחברת סאן בשנת 2002. לדבריו, "רואים הרבה חברות שמגיעות לרמת שווי של 100-200 מיליון דולר, והן נתקעות שם. דאטה-דומיין התרוממה מעל זה, אבל זה דבר מיוחד. אנחנו מסתכלים על עשרות חברות כל הזמן. האם תהיה עוד קונסולידציה? אני חושב שכן".

לאחר שלוש שנים שקטות: שינויים ארגוניים ב-EMC ישראל

מרכז הפיתוח של EMC בישראל מבוסס על ארבע רכישות שהתבצעו בשנים 2006-2007: קאשיה, nLayers, פרואקטיביטי, והקניין הרוחני של אילומינטור. בנוסף, מחזיקה EMC בישראל מרכז פיתוח של חטיבת האבטחה RSA, שנרכשה ב-2007, ירושה מחברת הסטארט-אפ Cyota אותה רכשה ב-2005.

לאחר מספר שנים שקטות מבחינת מהלכים אסטרטגיים בפעילות המקומית, ארע לפני שבועיים שינוי ראשון ברמה הארגונית במרכז המונה כ-200 עובדים, אולי כרמז להמשך הצפויה השנה.

השינוי היה הודעתן של EMC ו-VMware, המוחזקת על ידה בכ-85%, על עסקה במסגרתה תעביר EMC מספר פעילויות מתחום ניהול התשתיות ל-VMware תמורת 200 מיליון דולר. כחלק מהטרנזקציה יעברו גם 35 עובדים ממרכז הפיתוח הישראלי, עובדי nLayers לשעבר, למרכז הפיתוח הישראלי של VMware.

"זה מהלך חיובי", מצהיר מנהל מרכז הפיתוח, גיל שפירא. "בסופו של דבר, מספר האנשים כאן צפוי להתאזן בקרוב". שפירא מגייס כעת עשרות עובדים עבור תחום השכפול, במסגרתו פועל מרכז הפיתוח המקומי, כשהוא אחראי גם על ההיבטים האסטרטגיים שלו. הגידול בעובדים צפוי להתבצע בחלקו בישראל, ולכלול כ-15 עובדים נוספים במרכז פיתוח של EMC בסנט-פטרסבורג ברוסיה. "יש שם יתרונות בתחומים מתמטיים וכן בגלל נושא העלויות", אומר שפירא בנוגע למהלך.

במסגרת המהלכים האסטרטגיים בישראל מבצעת EMC שיתופי פעולה, שלעיתים כוללים גם השקעות בחברות מתאימות. סגן הנשיא הבכיר בחברה, ריצ'ארד נפוליטאנו, נפגש בביקורו בישראל בשבוע שעבר עם מספר חברות סטארט-אפ וקרנות הון סיכון, וככל הנראה דן עימן באופציות אסטרטגיות כאלה ואחרות עם חברות שבתחומי אחריותו: תוכנות שרלוונטיות לתחומי הגיבוי והאחסון, עם דגש על תשתיות ענני המחשוב, וכן פתרונות שרלוונטיים למערכות האחסון המבוססות על זיכרון בלתי נדיף (פלאש), מסוג SSD (Solid State Drive).