אקספון זכתה במימון של 63 מיליון דולר להקמת תשתיות בארה"ב

המימון הממשלתי, בדרך של הלוואה ומענק, יאפשר לחברה לפרוס רשתות סיבים אופטיים במספר עיירות בטקסס ■ נחתם מזכר הבנות למכירת 018 אקספון לחזי בצלאל

בצל מכירתה הצפויה של החברה הבת 018 אקספון לאיש העסקים חזי בצלאל, רשמה אקספון אינק , הנסחרת בתל-אביב ובניו-יורק, הצלחה בהשגת מימון לפרויקטים לפריסת תשתית סיבים אופטיים במדינת טקסס. החברה, המנוהלת על -די גיא ניסנזון, קיבלה הלוואה ומימון ממשלתי לפריסת התשתיות בתשע עיירות בסך של 63.6 מיליון דולר.

ההלוואות אותן קיבלה אקספון אינק, דרך חברת-הבת פרייד, הן חלק מתוכנית התמריצים של הממשל האמריקני לפיתוח תשתיות פס רחב בסך כולל של 7.2 מיליארד דולר. אקספון עשויה להגדיל את המימון מהממשל אם תגיש בקשה נוספת עד סוף החודש.

המימון לחברה התקבל בשתי דרכים - הלוואה בסך של כ-35.5 מיליון דולר ומענק כספי בסך של 28.1 מיליון דולר. התשתית שתוקם תאפשר לאקספון להציע את שירותי הטריפל-פליי שלה, הכוללים טלוויזיה, אינטרנט ותקשורת קווית, לכעשרות אלפי מנויים פוטנציאליים.

ניסנזון, מנכ"ל החברה ובעל השליטה בה, אמר בשיחה עם "גלובס" כי "ההלוואה שניתנה הינה ארוכת טווח ובריבית נמוכה, כשהממשל מממן למעשה את הקמת הפרויקט כולו". ניסנזון הוסיף, כי על סמך ניסיון העבר בחברה מצפים להגיע לשיעור חדירה של כ-30% בתום חודשיים-שלושה מסיום הנחת התשתית.

באקספון אינק מרכזים באחרונה את עיקר המאמצים בחזית הסיבים האופטיים, שם רואה ניסנזון את מנוע הצמיחה של החברה, שמאפשר שולי רווח של כ-70%-80%. "יש בזה גם פוטנציאל גידול רציני, ואנחנו מאוד מרוצים מההתפתחות האחרונה", הוסיף ניסנזון.

6.5 מיליון דולר עבור 018

ביום חמישי האחרון נחתם מזכר הבנות, לפיו ירכוש חזי בצלאל את השליטה בחברת השיחות הבינלאומיות 018 אקספון תמורת כ-6.5 מיליון דולר, במטרה להפוך אותה למפעילת ה-MVNO (מפעיל וירטואלי) הראשונה בישראל.

נזכיר, כי עסקה למכירת 018 כבר נחתמה בשלהי 2009, אז לידי איש העסקים דוד סלע. עסקה זו נתקלה בקשיים, שכתוצאה מהם נפגעה יכולת החזר החובות של אקספון אינק לבעלי האג"ח שלה.

בסופו של דבר גייסה אקספון אינק את הסכום הנדרש לתשלום החוב וריבית הפיגורים, ומנגד זכתה לפיצוי בסך 2 מיליון שקל מסלע. אקספון אינק מחזיקה ב-69% ממניות 018, ובעלי המניות האחרים בחברה הם אילן שושני (26%) וגיורא שפיגל (5%). 018 נחשבת לשחקן הרביעי בשוק השיחות הבינלאומיות, עם נתח שוק של 4%, והיא פעילה בעיקר במגזר החרדי.

אקספון אינק נוסדה בשנת 2000 על ידי ניסנזון, על בסיס חברה קטנה לתשתיות תקשורת בשם סוויפטנט. החברה החלה לפעול בשוק התקשורת הבריטי, ולאחר מכן התרחבה ממנו לתוך השוק האמריקני וגם לזה הישראלי, עם הקמת 018 אקספון בשנת 2004.