מאבק בגמאטרוניק: המייסד גורן נגד קרן פימי של דוידי

אתמול דיווחה החברה על התפטרות שני הדירקטורים מטעם פימי ■ הדירקטורים: "החברה לא עמדה בהסכם, ואי לכך נאלצנו להתפטר. הקרן נאלצה לפנות לערכאות משפטיות בדרישה לממשו"

חברת גמאטרוניק פירסמה אמש הודעה, כאילו שגרתית, בדבר התפטרותם של שני דירקטורים בחברה - רון בן חיים וגילון בק. ל"גלובס" נודע, כי מאחורי ההתפטרות עומד סכסוך בין קרן פימי של ישי דוידי שהשקיעה בחברה, לבין מייסד גמאטרוניק, יוסף גורן, המכהן גם כמנכ"ל ויו"ר, סכסוך אשר הגיע אף לערכאות משפטיות.

גמאטרוניק, שמקום מושבה בירושלים, מייצרת מכשירי אל-פסק וספקי כוח. בשנת 2006 נכנסו הקרנות של פימי להשקעה של 10 מיליון שקל בחברה בתמורה להקצאת מניות, לפי מחיר של 35 שקל למניה. לפימי הוקצו מיליון כתבי אופציה הניתנים להמרה למניות למשך חמש שנים במחיר מימוש של 8.5 דולר למניה (מתואם דיבידנד). כך, שהשקעתה הכוללת בגמאטרוניק אמורה היתה להגיע ל-48 מיליון שקל (במונחי 2006).

נכון להיום, מחירה של מניית גמאטרוניק הוא 38 שקל, לאחר חלוקת דיבידנדים בהיקף של 21 מיליון שקל מאז ביצעה פימי את השקעתה הראשונית בחברה. לאחר ההקצאה ומימוש האופציות, אמור היה חלקה של פימי בגמאטרוניק לעמוד על 25.2% בדילול מלא (מה שיהפוך אותה ל"מיעוט מוגן"). כן הוסכם, כי פימי תזכה לדמי ניהול שנתיים של 120 אלף דולר.

עוד במסגרת ההסכם, התחייבה פימי להעמיד לגמאטרוניק במשך שלוש השנים שלאחר השלמת העסקה קו אשראי של עד 8.5 מיליון דולר, כפוף לשיקול דעתה הבלעדי של פימי.

בהסכם ההשקעה גם ניתנה לפימי הזכות למנות שני דירקטורים בחברה, כשבתחילה מונו לתפקיד דוידי, המייסד ויו"ר הקרן, וגילון בק, שותף בכיר בפימי שכיהן בעברו כמנכ"ל חברת מדי המים ארד. בשנת 2008 התפטר דוידי מהדירקטוריון, ובמקומו מונה רון בן חיים, לשעבר בנקאי השקעות במריל לינץ'.

המחלוקת בין הצדדים התעוררה לפני כחודשיים, כשפימי ביקשה לממש את האופציה בהתאם להסכם. יוסף גורן דחה את בקשת המימוש, ולאחר שגם פנייה מצד עורכי הדין שלה לא הועילה, פנתה פימי לערכאות משפטיות לשם אכיפת ההסכם. הדירקטורים מטעמה הודיעו על התפטרותם אתמול בטענה שאינם יכולים להמשיך ולכהן כדירקטורים בחברה שמפרה הסכם באופן בוטה.

אין הלוואה, אין מימוש

גילון בק מסר היום כי "חברת גמאטרוניק חתמה על הסכם הקצאת מניות שאושר על ידי כל הגורמים הנדרשים. החברה לא עמדה בהסכם, ואי לכך נאלצו הדירקטורים מטעם פימי להתפטר, והקרן נאלצה לפנות לערכאות משפטיות בדרישה לממשו".

גורן, המחזיק כ-52% ממניות גמאטרוניק, ביקש היום שלא להחריף את המאבק בין השותפים.

בשיחה עם "גלובס", אמר כי "להבנתי, במסגרת ההסכם התחייבה פימי להלוות לחברה 8.5 מיליון דולר במשך שלוש שנים, דבר שלא קרה, ומכאן המחלוקת".

בתשעת החודשים הראשונים של 2009 הסתכמו הכנסות גמאטרוניק ב-97.6 מיליון שקל, והרווח הנקי עמד על 4.1 מיליון שקל. שערוך כתבי האופציה שניתנו לפימי גורע מן הרווח 5.8 מיליון שקל. החברה נסחרת במדד היתר 120 לפי שווי של 155 מיליון שקל.