2010 החלה עם מספר יפה של הנפקות - ברבעון הראשון: 14

"גם מבחינת נזילות וסחירות, שוק ההון המקומי נמצא ברמות שהיה טרם המשבר" אמרה רונית הראל, סמנכ"לית בכירה בבורסה לני"ע בכנס בנושא הנפקות בישראל ■ עידן אזולאי: "התחושה היא שכולנו סובלים מאמנזיה קשה מאוד"

"גם מבחינת נזילות וסחירות, שוק ההון המקומי נמצא ברמות שהיה טרם המשבר", כך אמרה היום רונית הראל, סמנכ"לית בכירה בבורסה לניירות ערך בכנס בנושא הנפקות בישראל. "אנחנו רואים חשיבות גדולה בשוק ההון לחברות במגרש הביתי. הנפקה בבורסה בתל אביב יכולה להיות שלב ראשון להנפקה בשווקים אחרים ולא מעט חברות ישראליות עברו במסלול שהתחיל בתל אביב ואחר כך יצאו לעולם", כך הסבירה היום רונית הראל בן זאב, סמנכ"לית בכירה בבורסה לניירות ערך בתל אביב.

עוד הוסיפה בעניין הראל, שנשאה דברים במסגרת כנס בנושא הנפקות בישראל שערכו משרד עורכי הדין מישל אוחיון ופירמת רואי החשבון ארנסט אנד יאנג, כי "חברה שמתחילה בשוק המקומי ועוברת להיסחר גם בארה"ב או באירופה עוברת לדווח לפי הכללים בחו"ל ולא מחויבת לכללים של שני רגולטורים, וזה יתרון עצום לחברות ישראליות שלא קיים בשווקים אחרים. לכן הנפקה בישראל לא מהווה מגבלה על הנפקה בהמשך בחו"ל".

הראל צינה כי בקרב החברות הדואליות, בתקופת המשבר הייתה עליה משמעותית בחלק המחזור שלהן בתל אביב מסך המחזור בחברה. לדברי הראל "בארבע השנים האחרונות היו 100 חברות שנרשמו למסחר בישראל. את 2010 אנחנו מתחילים עם מספר יפה של הנפקות לציבור - ברבעון הראשון כבר 14".

כחלק מהעדות להתאוששות מהמשבר ציינה הראל כי "שוק ההון ב-2010, גם מבחינת נזילות וסחירות, נמצאים באותם רמות שהיו טרם המשבר". עוד ציינה הראל כי עלויות ההנפקה לחברה שמנפיקה בתל אביב נמוכות יותר ביחס לעולם וכי העלות השוטפת השנתית היא כשמינית מהעלות של חברה מונפקת בארה"ב.

הראל ציינה בדבריה כי עצם קיום הכנס מעיד על שינוי הכיוון בקרב החברות, וציינה כי זהו הכנס הראשון העוסק בנושא הנפקות בתקופה האחרונה. לגבי ההמשך ציינה הראל כי רואים היום כמות משמעותית מתחום ההייטק שיש להן על הקנה אפשרות להנפקה. לגביהן ציינה כי תכניות הבורסה היא לבנות תשתיות שיתמכו בהנפקות של חברות מהסקטור.

בפאנל שעסק בהיערכות להנפקה אמר מנכ"ל קבוצת גאון אחזקות, שי פרמינגר כי "חברה שאין לה הגדרה לאן הולך הכסף שהיא רוצה לגייס, עדיף שלא תגייס. בנוסף החברה צריכה לבדוק אם היא מתאימה להיות ציבורית מבחינת גודל, תחום פעילות ועלויות הנדרשות מחברה ציבורית, וכן המבנה שלה והאסטרטגיה.

רוני גבריאלוב, מנכ"ל קשרי משקיעים אמר בפאנל כי "משקיעים רוצים לוודא שלא מוכרים להם חברות צולעות. ככל שמבנה ההשקעה ברור יותר, קל יותר לשווק אותה ולקבל מחיר על בסיס הפעילות שלה. שוק ההון רוצה לקנות דברים ברורים ושיש ודאות לגבי איך ייראו בעתיד. אם התשקיף לא מכיל מספיק נתונים ללמוד על החברה, והוא מסמך עב כרס, קשה לגרום למשקיעים נוח עם עסקי החברה".

עידן אזולאי, מנכ"ל אפסילון קרנות נאמנות אמר בפאנל כי "כשחברה יוצאת להנפקה לציבור אני הופך לשותף, ואני רוצה לדעת כל מה שקורה בחברה ברמת הפירוט המקסימאלית האפשרית. היום כבר מדברים על הנפקות של חברות עם הון עצמי שלילי והתחושה היא שכולנו סובלים מאמנזיה קשה מאוד".