עופר נמרודי וקבוצת הרשברג במו"מ לרכישת רשיונות חיפושי גז ליד "דלית"

לפי ממצאי סקר מקדמי שנערך בשטחים אלה לאחרונה, יש בהם פוטנציאל להפקת גז טבעי בשווי מיליארדי דולרים ■ המרכיב המרכזי בעסקה הוא סילוק חובותיה של פטרומד, הנאמדים בכ-20 מיליון דולר

חברים חדשים במועדון מחפשי הגז? עופר נמרודי וקבוצת משקיעים פרטיים במשא ומתן מתקדם לרכישת רשיונות חיפושי גז ליד מאגר "דלית".

ל"גלובס" נודע כי בימים האחרונים מנהלים נמרודי וקבוצת אנשי עסקים בראשות היזם משה הרשברג והאחים לוי ומנדל מוצ'קין, המעורבים בחיפושי גז טבעי במזרח אירופה, משא ומתן לרכישת חברת Israel Petroleum Company) ,IPC) חברת האם של פטרומד המחזיקה ב-95.5% מרישיונות חיפושי הגז "מירה" ו"שרה". בית ההשקעות דש אייפקס המספק ליווי פיננסי לעסקה בודק אפשרות להכניס משקיעים נוספים.

לוי ומנדל מוצ'קין שותפים בחברת AEI Avenue Energy Israel, המחזיקה מאז 2007 ברישיון לפיתוח שדה הנפט 'חלץ' שמדרום לאשקלון. הרשברג הוא יזם ישראלי-אוסטרלי. השניים עמדו לאחרונה בראש קבוצה שרכשה 70% מהזכויות לפיתוח שדה גז טבעי באוקראינה מחברה מקומית. הזכויות לשדה, ששטחו 600 קמ"ר, נרכשו תמורת 16 מיליון דולר.

את המגעים מטעם פטרומד מנהל חגי אמיר, ישראלי לשעבר המתגורר בקנדה, הנמצא בימים אלה בישראל. ככל הידוע המרכיב המרכזי בעסקה הוא סילוק חובותיה של פטרומד, הנאמדים בכ-20 מיליון דולר.

אם תיחתם העסקה, יזדקקו הרוכשים לקבל את אישורם של מועצת הנפט והממונה על ענייני הנפט במשרד התשתיות הלאומיות ד"ר יעקב מימרן. אולם להערכת גורמים בשוק האנרגיה, אישור העסקה לא צפוי לעורר בעיות מיוחדות בגלל איתנותם הפיננסית של הרוכשים.

הרישיונות "שרה" ו"מירה", בשטח 400 קמ"ר כל אחד נמצאים במרחק 40 קילומטר מחופי ישראל מול אזור חדרה. הם ממוקמים מדרום ומדרום ומדרום-מערב לשטח הרישיון בו נמצאה תגלית הגז "דלית", המכילה 14.2 מיליארד מ"ק גז טבעי BCM.

פטרומד האריכה ביולי 2008 את תוקף הרישיונות בשלוש שנים נוספות אך נקלעה לחובות ולא הייתה מסוגלת לבצע את תכנית העבודה שהתחייבה לה. לאחרונה נשלל ממנה היתר מוקדם לחיפושים בשטח "בנימין" על-ידי הממונה על ענייני הנפט במשרד התשתיות ד"ר יעקב מימרן לאחר שלא עמדה בתכנית העבודה שנקבעה לה.

יצוין, כי בנובמבר האחרון רכשה חברת בונטאן הקנדית 75% מ-IPC בעסקה שכללה תשלום במזומן וכן הקצאת מניות ואופציות. על-סמך ההסכם ערכה בונטאן בקיץ האחרון סקר סיסמי דו-מימדי בשטחי שני הרישיונות. בתחילת פברואר פרסמה בונטאן הערכה של חברת Chapman petroleum engineering שהתבססה על ממצאי הסקר שלפיהם קיים בשטחי הרישיונות פוטנציאל לתגליות גז גדולות ששוויין נאמד במיליארדי דולרים. יצוין כי סקר דו-מימדי נחשב לאינדקציה ראשונית בלבד לגבי הימצאותו של גז טבעי וחברות בינלאומיות רציניות, דוגמת נובל אנרג'י, נוהגות לערוך סקר תלת-מימדי לפני קבלת החלטה האם להמשיך לקידוח אקספלורציה.

"גלובס" דיווח כי על פי ההערכה שפרסמה צ'פמן קיים בשטח "מירה" פוטנציאל להימצאות גז טבעי בהיקף 3.03 עד 5.45 TCF (טריליון מטר מעוקב) ובשטח "שרה" פוטנציאל לכמות של 1.05 עד 1.89 TCF. להשוואה, היקף הגז בתגלית "תמר" הנמצאת מצפון לשטחים, מוערך ב-7.7 TCF. צ'פמן צרפה הערכה כלכלית לשווי המאגרים הפוטנציאליים, ולאחר הפחתה של 10% מערכם העריכה את השווי הכלכלי של הגז ברישיון "מירה" ב-2.54-5.37 מיליארד דולר, ואת השווי של הגז ב"שרה" ב-1.02-2.17 מיליארד דולר. יצויין כי ממצאי הסקר לא פורסמו עד היום במלואם.