למה ההורים בארץ משלמים יותר על הצעצועים הבינלאומיים?

המשווקים בארץ טוענים כי הסיבה היא בעיקר עלויות היבוא והמיסוי, אבל מבחינת הצרכנים הסיבות לא משנות ■ התוצאה: צעצועים כדאי לקנות רק במבצעים או בחו"ל

מותגי הצעצועים הבינלאומיים נמכרים בארץ במחירים גבוהים בעשרות ומאות אחוזים ממחיריהם בחו"ל. כך למשל אנו משלמים על ערכת לגו פי ארבעה ממחירה בחו"ל, או יותר מפי שניים על ערכת פליימוביל.

הפערים הגבוהים אינם מאפיינים רק רשת אחת, אלא גורפים וכמעט לא מאפשרים "למצוא מציאות". למה?

להלן מספר דוגמאות. ערכת מגרש המשחקים של פליימוביל (דגם 4070) נמכרת בכפר השעשועים ב-400 שקל, וכך גם ב"פיראט האדום" (לפני 25% הנחה על פריט ראשון ו-70% על פריט שני לפי מבצע עדכני). בטויס אר אס, במסגרת מבצע, מחירה 350 שקל (במקום 500). ערכה זהה נמכרת במבצע גם בטויס אר אס בריטניה, אבל ההבדל גדול: המחיר הוא 30 ליש"ט (180 שקל) במקום 40 ליש"ט (240 שקל). דוגמה אחרת היא כבאית פליימוביל (דגם 3182) שמוצעת באתר החנות "יהושע הפרוע" ב-620 שקל, לעומת המחיר באתר המלי'ס (www.hamleys.com), 60 ליש"ט - כ-360 שקל.

חובבי הלגו משלמים בארץ לא פעם פי ארבעה מבחו"ל. ערכה הכוללת ספינת חלל ו-4 דמויות זעירות (LEGO Star Wars Rebel Trooper Army Pack 8083) נמכרת ב-200 שקל בטויס אר אס בארץ, 12 דולר (כ-45 שקל) בטויס אר אס בארה"ב, ו-10 ליש"ט (כ-57 שקל) בטויס אר אס בבריטניה. המחירים זהים גם בחנות הצעצועים האנגלית Hamleys ו-FAO Scharz האמריקאית. ברשת הצרפתית King Jouet נמכרת הערכה ב-15 אירו (כ-75 שקל).

המחירים מפורסמים באתרי האינטרנט של החנויות, וגם באתר לגו העולמי (12 דולר עבור הערכה בתוספת כ-5 דולר עבור משלוח לישראל).

טויס אר אס לא לבד. טווח המחירים בארץ לאותה ערכה עומד על 180-200 שקל, ובמילים אחרות - פי 4 מהמחיר בארה"ב. גם באתרי צעצועים מקוונים המצב דומה: באתר www.toybox.co.il מחיר הערכה הוא 190 שקל, וזהו כאמור הטווח גם בחנויות פרטיות.

גם עבור כדורי הבקוגן ישלמו הורי הילדים בארץ יותר: ערכת סט משחק יחיד בטויס אר אס ישראל עולה כ-50 שקל (במקום 100 שקל). ערכת סט משחק יחיד ברשת בארה"ב או ברשת "שוורץ'" עולה 4-6 דולר (כ-20 שקל). ב-King Jouet הצרפתית המחיר דווקא לא רחוק מ"שלנו": 8 אירו (כ-40 שקל).

בפיראט האדום זול יותר

היערכות הרשתות לקראת פסח כוללת "עלייה" של להיטים עכשוויים בהם דמויות הגורמיטים ואוגרי ה"זוזו", המצייצים ומתרוצצים במתקני שעשועים. האוגר אמנם חמוד אך המחיר פחות: המחיר לאוגר בלבד הוא 100 שקל בטויס אר אס ו-80 שקל בפיראט האדום, לעומת 10 דולר בארה"ב (38 שקל) ו-10 ליש"ט בבריטניה (כ-57 שקל). חצאית "הוואי" זעירה או בגד ים לאוגר נמכרים במחיר של 40-50 שקל (!), ובארה"ב ב-7 דולר (26 שקל).

במהלך הסיור בין חנויות הצעצועים בלטה העובדה כי בפיראט האדום המחירים בדרך כלל נמוכים בהשוואה לטויס אר אס או לכפר השעשועים: המחיר למשחק קופסה (המבוך הקסום/עניין של זמן) של Ravensburger הוא 120 שקל לעומת 140 שקל בטויס אר אס (במסגרת מבצע נוכחי של מוצר שני בחצי מחיר) ו-130 שקל בכפר השעשועים, גם המשחק הזה, אירופי ככל שיהיה, נמצא במחיר זול משמעותית בטויס אר אס ארה"ב - כ-75 שקל. ברשת הצרפתית King Jouet דווקא נמכר במחיר יקר משלנו: כ-150 שקל (כ-30 אירו).

גם במחיר בובות המוקסי ההבדל בין הרשתות המקומיות ניכר: 80 שקל לבובה ב"פיראט האדום", לעומת 110 בכפר השעשועים (במקום 120) ו-130 שקל בטויס אר אס. בולטים גם ההבדלים במחירים לעומת לחו"ל: ערכת "מג'יק הייר" עולה בטויס אר אס כ-280 שקל ובכפר השעשועים 250 שקל. באתר טויס אר אס ארה"ב המחיר הוא 30 דולר (114 שקל).

"בארץ יקר בגלל המיסוי וההובלה"

"גם ארוחה במקדונלד'ס עולה בארץ יותר", השיב לנו אחד המוכרים לשאלת המחיר.

לא מפתיע שמרבית המוצרים המיובאים ארצה, נמכרים לרוב במחירים גבוהים לעומת חו"ל, כך למשל בתחום האופנה. אלא שפרמיה סבירה תנוע בטווח של 15%-20%. יבואן צעצועים מאירופה מדגיש כי זוהי גם הפרמיה אליה שואפים להגיע בעת המו"מ עם היצרנים.

רוב הגורמים עימם שוחחנו מסכמים כי המחיר נקבע על-ידי הספק/יבואן וכי אין בכוונתם לערער את מעמדו. מרבית הצעצועים הממותגים המגיעים ארצה, פועלים בערוץ של יבואן בלעדי, שלו הסכמים ישירות עם היצרן - זאת למרות שהחוק מתיר יבוא מקביל. לשמע השאלה מדוע לא מיושם יבוא מקביל, מסביר גורם בענף כי במקרים מסוימים, "עוקפות" רשתות את היבואנים ב"דרכים לא דרכים, מול ספקים מחו"ל. אולם גם משיקולי אחסון הסחורה, ערכי מלאי, החזרים וכד' - מדובר בנושא סבוך, בעיקר כאשר מדובר במותגים יקרים". גורם אחר מסביר כי יבוא מקביל קיים בקרב סוחרים הרוכשים מלאי צעצועים מעודפים. "מדובר בסחורה מזדמנת שאכן נמכרת במחירים זולים. מלאים אלה לא יכללו "להיטים" עדכניים".

לדברי צפי לפיד, מנהל הסחר ב"כפר השעשועים", הפערים במחיר אינם מסתכמים רק בתוספת המיסוי ליבוא (12%) אלא כוללות עלויות הובלה ותפעול. "צעצועי פליימוביל מיוצרים בגרמניה ולגו בדנמרק, והשינוע למדינות השכנות כרוך בעלויות נמוכות לעומת שינוע מחוץ לאירופה. בנוסף, יש להוסיף את רכיבי השכר, שכירות של החנות וארנונה".

מדוע "כפר השעשועים כרשת גדולה לא מייבאת בעצמה מותגים בינלאומיים?

"אני מעדיף לעבוד מול ספק המחזיק מלאים והמקיים עם היצרן שיתופי פעולה שמאפשרים לי להעניק הנחות. הספק גם אחראי על נראות התצוגה בחנות ואביזרי מסחור שלא ניתן לקבל דרך יבוא מקביל. בנוסף, השוק הישראלי הוא זעיר במונחי היצרנים וכוח הקנייה מוגבל - כך שכשהייבוא נעשה באמצעות ספק אחד שמרכז את הפעילות מול היצרן, נוצר מצב של WIN-WIN, עבור היבואן, הקמעונאי והסוחר".

אגב, היצרניות בחו"ל, לדברי לפיד, אינן מגבילות או מכתיבות את המחירים בשווקים המקומיים.

רק במבצעים

המחירים מחייבים את הצרכנים להיות ערניים: מבצעים על מוצרי לגו ופליימוביל - שכיחים. הנפוץ שבהם: המוצר השני ב-50%, למשל בטויס אר אס ובכפר השעשועים. מבצע זה נפוץ גם על משחקי קופסה. לקראת פסח יעמיקו המבצעים. כפר השעשועים, למשל, מתעתדת להוציא 5-6 ערכות פליימוביל כ"לוס לידר" במחיר של 60-500 שקל לערכה. "מה שיגרום לכך שנהיה זולים גם לעומת המחירים בחו"ל", אומר צפי לפיד, מנהל הסחר ב"כפר השעשועים".

תגובות: "הכול בגלל המיסוי, ההובלה ושערי המטבע"

דורון פלד, מנכ"ל "אילנית שיווק צעצועים", יבואנית לגו: "אכן יש הפרשים בין המחירים בבריטניה ובארה"ב לבין ישראל, בעיקר משום שבארה"ב ובבריטניה פועלת חברת לגו באופן ישיר מול החנויות. בישראל אין חברת לגו, והשיווק נעשה באמצעות יבואן/משווק מקומי". בנוסף, הוא מדגיש, שהמחירים באינטרנט בדרך כלל זולים מהמחירים בחנויות, מאחר וההוצאות הכרוכות בשיווק זה הן הרבה יותר זולות.

עמרי דיאמנט, סמנכ"ל השיווק של "דיאמנט" (בקוגן, אוגרי zuzu ועוד): "ההבדל במחירים נובע מכך שבארה"ב המכירות נעשות ישירות מהחברה/הספק לרשתות הצעצועים, ואילו בארץ התהליך כולל עוד "יד" שזה המשווק. מכאן שטויס אר אס בארה"ב קונה את המוצרים ישירות מהספק, במחיר זהה לזה שבו אני קונה את המוצרים מאותו הספק. ולכן, דיאמנט, כחברת המשווקת, מוכרת את המוצרים לרשתות והיא הנושאת בעלויות הייבוא, ההובלה, התפעול והמיסים, ובתוך כך פועלת לייצר רווח לחברה".

סקאל, יבואנית Mattel (ברבי, פישר פרייס, דורה ועוד): " החברה משויכת לחטיבת Mattel אירופה. השוק האירופאי שונה בתכליתו מהשוק האמריקאי במוצרים, במחירים ובעלויות הלוגיסטיות. בשוק הישראלי מתווספים עלויות מכס ומע"מ ולמרות זאת, מחירי Mattel תחרותיים ביחס לשוק האירופאי. היבוא המקביל אינו כולל מוצרים חדשים ומסתמך בעיקר על העודפים שנשארו על מדפי החנויות בחו"ל".

יוסי גרף, מנהל שיווק בקבוצת יצירה, משווקת פליימוביל: "חברת פליימוביל קובעת את מדיניות המחירים והמבצעים במדינות השונות כך שאין אחידות בין המבצעים. חברת יצירה אינה קובעת את מחירי הצרכן.

"לצערנו פערי מחירים בין ישראל למדינות העולם קיימים וחברת פליימוביל הגרמנית אינה מעניקה לנו את הכלים להתחרות בשוק הבינ"ל, אך בהחלט מאפשרת לנו ולקמעונאים להתחרות בשוק הצעצועים המקומי. השוואת המחירים צריכה להתייחס לסל הכללי ולא לפריט מסוים - מה שיוביל לשונות בין יחס המחירים בין ישראל ובין חו"ל.

מעבר לעלויות המיסוי וההובלה, מזכיר גרף את הפער בשערי המטבע: "בחודשים האחרונים ירד שער האירו מ-5.60 שקל ל-5.10 - ירידה זו מגדילה את הפער בין ישראל ומדינות העולם. במחסנים שלנו נמצא מלאי אשר נרכש בערכי אירו גבוהים מאלה המצוינים בכתבה".

"ישראל נמצאת במקום השני בעולם בקניות פליימוביל ליחיד ביחס לגודל האוכלוסייה. המוצרים מתומחרים כדי למקסם את המכירות הכמותיות בהתאם למבצעים שמפעילות הרשתות".

טויס אר אס: לא נמסרה תגובה.