שוד הפנסיה הגדול

את הנזק החמור והנורא לחוסכים גרם הרוגלטור, הרגוטלטור לפיכך, צריך גם לתקן אותו

איננו מכירים את פרופ' עודד שריג, הממונה החדש על שוק ההון והביטוח, אך בגלל גודל הצרה, גודל הבעיה וגודל השעה, אנו חשים חובה לעצמנו לפנות אליו ישירות באמצעות דפי העיתון. אנו מניחים שפרופ' שריג קרא את תחקיר "גלובס" על עושק דמי הניהול כבר לפני כשלושה חודשים, עושק שהזרז הבולט שלו היה ועדת בכר.

המספרים מדכאים: הוועדה עלתה עד עתה לצרכן, החוסך הקטן כפי שאתם אוהבים לקרוא לו באוצר, החוסך הקטן שלו היתה אמורה לדאוג הוועדה - כ-3 מיליארד שקל, כ-2 מיליארד שקל בדמי ניהול עודפים בין 2007-2009 ועוד מיליארד צפויים השנה.

את הסכום הזה צריך להכפיל בגלל אפקט הריבית דריבית (כסף שלא נחסך לא צובר ריבית ויחסר ביום התשלום לחוסך). המספרים, פרופ' שריג, הם בלתי נתפסים: עשרות מיליארדים יישאבו מהחוסכים לאורך חיי החיסכון הפנסיוני.

גלובס מסכם היום בפרוייקט מיוחד את 2009 בגמי הניהול והמספרים עגומים ממחישים את הצורך בפעולה מהירה: עלייה דרמטית של 73% בדמי הניהול בקופות הגמל מאז יישום המלצות ועדת בכר, העלייה החדה ביותר של מוצר כלשהו במשק הישראלי בתקופה קצרה כל-כך.

הפרויקט גם ממפה את קופות הגמל, קרנות הפנסיה ובטיחוי המנהלים היקרים ביותר במדי הניהון. המספרים, שוב מדכאים: 16%-30% מהתשואה "נאכלת" על-ידי דמי הניהול.

קרוב לשליש(!) מהתשואה של החוסכים הקטנים, פרופ' שריג, נשאב מהם. בחלק מהקופות היקרות, פרופ' שריג, כל התשואה נאכלת על-ידי דמי הניהול. לחוסך הקטן, אם כן, לא נותר דבר. זו שערורייה.

ועדת בכר נולדה לעולם רצופה בכוונות טובות, אלא שבפועל היא החטיאה כמעט את כל מטרותיה ויעדיה המוצהרים. התוצאות הבלתי נמנעות והבלתי מכוונות הן שהריכוזיות בתחום הפיננסי לא ממש פחתה, ניגוד העניינים עבר מצד לצד, הדואופול של הפועלים ולאומי נשאר דואופול, רק שינה צורה ופנים. ומעבר לכל המטרות החשובות והנעלות הללו, המטרה הכי חשובה והכי נעלה פוספסה לגמרי: שירות טוב יותר במחיר נמוך יותר לחוסכים.

ואיפה היה אגף שוק ההון באוצר בכל התקופה שבה החל שוד הפנסיה הגדול בכל הזמנים? נמנם, תנומה כבדה, חרופ אדיר.

עכשיו הגיע תורך, פרופ' שריג, לשבור את חוסר המעש ולהתעורר מהחרופ. אפשר לקטר עד אין קץ על ועדת בכר, על נזקיה, על חוסר המחשבה ביישומה, אבל מה שהיה, היה וחלף. הגיעה העת לפעול. מאות אלפי חוסכים עם יותר מ-400 מיליארד שקל מחכים למוצא פיך. רובם לא מבינים מה זו "פרמיה", מה זו "צבירה", מה זה "דמי ניהול" ואיך כל זה פוגע להם בכיס. אתה יודע, פרופ' שריג, שזה פוגע להם קשה מאוד בכיס.

זה הזמן להשמיע את קולך, פרופ' שריג, לומר בצורה הכי ברורה והכי בהירה, שהפחתת דמי הניהול היא המטרה המרכזית בתקופת כהונתך. הכרז זאת וקח לך שלושה חודשים לגבש תוכנית פעולה מיידית בנושא. "גלובס" העלה כבר כמה רעיונות בעניין כמו הגבלת עמלה לסוכני הביטוח וכד'. אל תאמין, פרופ' שריג, לקולות שמנסים לומר לך שהשוק החופשי והיד הנעלמה כבר יסדרו את העיוות הזה במשך השנים. הם לא.

התערבות רגולטורית (ועדת בכר) גרמה לשוד הפנסיה הגדול, התערבות רגולטורית (שלך, כך אנו מקווים) גם תפסיק אותו.