תנו גז לתיק ההשקעות: המדריך למשקיע הזהיר בסקטור הגז

סקטור הגז הטבעי תופס תאוצה לא רק בישראל, וההשקעה בו לא חייבת להיות מסוכנת במיוחד ■ מחיר הגז הטבעי עלה בכ-80% במהלך חצי השנה האחרונה ■ כך תיחשפו לענף באמצעות אג"ח קונצרניות

סקטור הגז הטבעי בארץ קיבל לאחרונה דחיפה חזקה למעלה, בעקבות גילויי הגז מול חופי ישראל. יש שיאמרו שהעלייה החדה במניות הענף הייתה אפילו חזקה מדי וספקולטיבית במידת מה.

אבל מי שמתעניין בסקטור, ולאו דווקא בזה המקומי, יכול למצוא הזדמנויות לא קטנות בתחום גם מעבר לים. לפני כחודש בחנו כאן את ההזדמנויות שמציע שוק המניות העולמי, אך הזדמנויות לא מעטות נמצאות גם בשוק האג"ח הקונצרניות של החברות בענף. משה קלמפנר מקמליה שוקי הון מסמן חמש הזדמנויות כאלה, שראויות להשקעה מצד המשקיעים הגלובליים.

הרציונל להשקעה בחברות בתחום הגז הטבעי בעולם אינו מגיע כמובן מהתגליות מול חופי ישראל. עליית מחיר הגז הטבעי בכ-80% במהלך חצי השנה האחרונה, היא הסיבה המרכזית שתומכת בענף. קלמפנר מציין כי כתוצאה מעליית המחירים צפוי להתחזק תזרים המזומנים של החברות בענף, ובכך לשפר את כושר הפירעון שלהן, יחד עם איתנותן הפיננסית.

לפי סוכנות האנרגיה העולמית, הצריכה העולמית של גז טבעי צפויה לגדול בכ-1.6% בממוצע מדי שנה ב-20 השנים הקרובות. הגידול החזוי בביקושים נובע מהרמה הגבוהה יחסית של מחיר הנפט, שנחשב למוצר תחליפי לו. כדי לעמוד בביקושים המוגברים יצטרכו היצרנים להגדיל את הרזרבות, הן נותרות יציבות יחסית.

מחיר הגז מאופיין לרוב בתנודתיות רבה. למרות זאת, בקמליה שוקי הון מעריכים שהמחיר צפוי לשמור על רמתו הנוכחית, עם פוטנציאל לזחילה כלפי מעלה בטווח הארוך. קלמפנר ממליץ להתמקד באג"ח של החברות המובילות בתחום, שיש להן חשיפה לפעילויות ייצור והפקה, מוצרים נלווים והולכה.

כשנכנסים להשקעה בשוק האג"ח הקונצרניות הגלובלי, צריך לזכור כי בדומה לזה הישראלי גם הוא רשם עליות שערים חדות מאז המשבר. עליות אלו הובילו לצמצום המרווחים באג"ח הללו. קלמפנר מזכיר שמדד ה-CDX North American Investment Grade, המכיל אג"ח בדירוגי השקעה, חזר בעקבות כך לרמתו טרום המשבר.

בשל עליות השערים הנאות שנרשמו כבר באג"ח של החברות מתחום הגז הטבעי, קלמפנר מעריך כי הפוטנציאל לרווחי הון גדולים בהן הוא מוגבל, ולכן עולה החשיבות בבחירת האג"ח הנכונות להשקעה. הוא ממליץ להתמקד, לפי כך, באג"ח של חברות הענף שיש להן נוכחות חזקה במקטעי ההפקה וההולכה.

גזפרום

חברת גזפרום היא אחת מענקיות האנרגיה העולמיות, והיא מחזיקה ברזרבת הגז הטבעי הגדולה בעולם, בשווי מוערך של כ-230 מיליארד דולר. רזרבה זו מהווה כ-70% מהרזרבות ברוסיה ו-17% מכלל הרזרבות העולמיות. כ-70% מהכנסות החברה נובעות מרוסיה ומדינות חבר העמים וכ-30% מאירופה. רמת המינוף של החברה סבירה, ועומדת על יחס חוב ל-EBITDA של 1.4.

איגרות החוב של החברה העומדות לפדיון בשנת 2019 נסחרות בתשואה של קרוב ל-6.5%, עם מרווח של כ-280 נקודות בסיס, ובקמליה צופים שהמרווח יצטמצם יחד עם הצמיחה של השוק.

נובל

נובל אנרג'י עוסקת בחיפושי נפט וגז ומחזיקה ברזרבות של 864 מיליון חביות מתואמות. תגליותיה האחרונות של נובל אנרג'י , בין היתר בישראל, מאפשרות לה להגדיל אף יותר את הרזרבות שלה. הדירוג הנוכחי של החברה עומד על BBB מינוס וזאת למרות המינוף הנמוך והגילוי ב"תמר".

איגרות החוב של החברה העומדות לפדיון בשנת 2018 נסחרות בתשואה של כ-5% עם מרווח של כ-130 נקודות בסיס על אג"ח ממשלת ארה"ב לתקופה דומה.

צ'סאפיק

עיקר פעילותה של צ'סאפיק הוא באספקת גז טבעי בארה"ב. החברה מתמקדת בגילוי, רכישה ופיתוח מאגרי גז טבעי ברחבי ארה"ב. נכון לסוף 2009 לחברה היו רישיונות לכ-44 אלף בארות קידוח. איגרות החוב של החברה העומדות לפדיון בשנת 2018 נסחרות בתשואה של כ-7% עם מרווח של כ-330 נקודות בסיס.

קונוקופיליפס

קונוקופיליפס הטקסנית היא חברת אנרגיה שפועלת בשישה סקטורים שונים, בהם גם זיקוק ושיווק וכימיקלים. נכון לסוף 2009 לחברה היו כ-8.36 מיליארד חביות ברזרבות שלה. איגרות החוב של החברה העומדות לפדיון בשנת 2019 נסחרות בתשואה של כ-4.5% עם מרווח של כ-80 נקודות בסיס.

XTO אנרג'י

החברה עוסקת בפיתוח, גילוי והפקת נפט וגז טבעי ומחזיקה בנכסי גז בארה"ב במדינות טקסס, אוקלהומה, ניו-מכסיקו ועוד. נכון לסוף 2009 לחברה היו 93 מיליון חביות של גז טבעי נוזלי.

איגרות החוב של החברה העומדות לפדיון בשנת 2017 נסחרות בתשואה של כ-4.3% עם מרווח של כ-60 נקודות בסיס.