ביניש: "התרופפו חישוקי ההגנה על ביטחונו האישי של כל אדם בישראל"

מילים קודרות מנשיאת העליון בטקס השבעת שופטים: "אנו, העושים במלאכת המשפט, רגילים לחשיפה לתופעות הפתולוגיות של החברה" ■ "אווירה של פריצת גדר, אלימות ואיומים מאפיינת את הימים הללו"

"אנו, העושים במלאכת המשפט, רגילים לחשיפה לתופעות הפתולוגיות של החברה ויש בכוחנו להתמודד עימן" - כך אמרה היום (ה') נשיאת בית המשפט העליון, דורית ביניש, בטקס השבעת שופטים אשר נערך היום בבית הנשיא.

"לאחרונה", אמרה ביניש, "מרבים לדבר על אווירת הזילות והאיומים כלפי שופטים. אכן, האווירה של פריצת גדר, של אלימות ושל איומים מאפיינת את הימים הללו, והיא מופנית כלפי אנשים תמימים מקרב הציבור, כלפי נושאי תפקידים במגזר הציבורי וגם כלפי שופטים. עם זאת, אסור להגזים ולהעצים את התופעות הקשות שהם מסממני התקופה".

כזכור, ב-27 בינואר אירעה תקרית חמורה בבית המשפט העליון, שבמהלכה הותקפה ונפצעה ביניש. במהלך דיון שהתקיים באולם בית המשפט, קם לפתע פנחס כהן, בן 52 מירושלים, ששהה בספסלים האחוריים של האולם, התקרב לעבר השופטים, שאל אם זו הנשיאה, ומשנענה בחיוב צעק: "מושחתת, הרסת לי את החיים", חלץ את נעליו וזרק אותן לכיוונה". אחת משתי הנעליים פגעה בפניה של ביניש. היא נחבלה באפה ונפלה מכיסאה. באולם פרצה מהומה, הדיון הופסק והשופטים מיהרו לעלות ללשכותיהם.

"בין באי בתי המשפט אנשים קשי יום, אנשים מרירים ואף עבריינים אלימים. הטיפול בתופעות אלה אינו יכול להיות מסור רק לבתי המשפט. הוא מחייב התייחסות של מוסדות החברה, של אישי ציבור, של שינוי השיח הציבורי ושל שינוי תרבות הדיון", אמרה.

"הוא גם מחייב היערכות של המסגרות החינוכיות, של שירותי הרווחה, בצד מנגנוני האכיפה. מכל מקום, אם יש מערכת עמידה ונחושה להתמודד עם תופעות של אלימות, זו מערכת האכיפה ובתי המשפט", אמרה נשיאת בית המשפט העליון.

"השבועות האחרונים המחישו את העובדה שהתנועה בכבישים הפכה לסיוט מתמשך של תאונות קטלניות, של אובדן חיים של ילדים רכים, של משפחות שלמות והכל מתוך זלזול וקלות ראש המכרסמים במרקם החברתי ומאיימים על חיי אדם. לנגד עינינו התרופפו חישוקי ההגנה על ביטחונו האישי ושלומו של כל אדם בישראל".

"השופטים מצויים בחזית הלחימה בעבריינות ובהגנה מפני הפוגעים בחיי אדם, לצידן של מערכות אכיפה אחרות. אולם תפקידם של השופטים מורכב יותר, שכן הם גם המופקדים על ההגנה על זכויות האדם, על הגנה על החלש מפני שימוש לרעה בכוח, לרבות השימוש בכוח השלטון. זוהי תמצית השליחות השיפוטית", הוסיפה.