הראלי הגדול בשווקים: בורסות אירופה סגרו בשיא של 7 שבועות

באירופה מסמנים תשואה של כ-9% מתחילת פברואר ■ במסחר בטוקיו - המניות עולות והין נחלש על רקע ספקולציות שהבנק המרכזי יזרים הון נוסף למערכת הפיננסית

בורסות אירופה רשמו גם היום (ו') עליות קלות בהובלת סקטור הרכב הבנקאות והדשנים, בהמשך לעליות שנרשמו הבוקר בבורסות אסיה. באירופה הגיבו בחיוב לפרסום נתוני המכירות הקמעונאיות בארה"ב שהפתיעו לטובה כשרשמו עלייה לעומת צפי כי ירדו. מדד ה-Stoxx 600 עלה ב-0.8% וסגר שבוע שלישי ברציפות של עליות. מאז השפל האחרון שנרשם ב-5 בפברואר, הוסיף המדד 9.3% לערכו בשל התפוגגות החששות הנוגעים לגורלה של כלכלת יוון.

מדד הפוטסי אירופרסט 300 המכיל את 300 המניות הגדולות ביבשת סיים בעלייה של 0.3% לרמתו הגבוהה ביותר מזה 7 שבועות, בשבוע האחרון עלה המדד ב-0.8% ומאז השפל בשווקים לפני כשנה זינק המדד בכ-64%.

"אנחנו נמצאים בשלב השני של ההתאוששות הכלכלית", אמר לסוכנות בלומברג ריצ'רד לקייל, מנהל השקעות ב-State Street Global Advisers. "ההתאוששות תימשך השנה, אך הצמיחה תהיה מתונה יותר. לפי המודלים שלנו, המניות מתומחרות באופן הוגן וחלקן מתומחרות בחסר".

מניית וולקספאגן בולטת לחיוב, זה היום השני ברציפות, לאחר שדיווחה אתמול על תוצאות כספיות טובות ברבעון הרביעי של 2009. מניותיהן של יצרניות הרכב פג'ו ורנו עולות גם כן.

מניית יצרנית הדשנים הנורבגית Yara (סימול: yar.ol) בלטה בעליות לאחר שאמרה כי לא תגדיל את הצעת הרכש שלה למתחרתה האמריקנית טארה, מה שהוביל את יצרנית הדשנים CF לרכוש את טארה בתמורה ל-4.7 מיליארד דולר.

בסקטור התרופות, מניית רוש ריכזה עניין על רקע הודעה כי תרופת האווסטין שלה, המיועדת לטיפול בסרטן, לא הצליחה להעלות משמעותית את סיכויי ההשרדות כשניתנת בשילוב עם כימותרפיה לגברים עם סרטן הערמונית בשלב מתקדם.

עליות באסיה, הין נחלש

בורסות אסיה ננעלו היום בעליות שערים והין היפני נחלש, לאחר שסוכנות בלומברג דיווחה כי הבנק המרכזי של אסיה עשוי לנקוט בצעדים נוספים של הרחבה מוניטארית, מה שיספק נזילות לשוק היפני. לפי הדיווח, הבנק המרכזי יזרים לבנקים 110 מיליארד דולר נוספים כדי להאיץ את קצב מתן האשראי ולזרז את הצמיחה במשק.

מדד ה-MSCI אסיה עלה היום ב-0.3% ונראה כי המשקיעים חוזרים לשווקים המתעוררים. לאחר הפדיונות בשווקים המתעוררים בשבועות האחרונים, סוכנות בלומברג דיווחה כי בדרום קוריאה נרשמו גיוסים של כ-1.4 מיליארד דולר בקרנות המנייתיות ב-4 הימים האחרונים. המשקיעים מעודדים מחילוץ כלכלת יוון והפגת החששות באירופה.

"הסיפור בשווקים הוא סיפור גלובלי, כך שכאשר החששות באירופה מתפוגגים, השווקים המתעוררים חוגגים", אמר סבסטיאן ברב, מנהל מחלקת מחקר שווקים מתעוררים בבית ההשקעות Credit Agricole בהונג קונג.

במסחר בטוקיו, מניות היצואניות בלטו לחיוב בשל היחלשות הין, שנבעה כאמור מההערכה הרווחת בשוק לפיה הבנק המרכזי יכריז על צעדי הקלה מוניטארית נוספים בפגישתו הקרובה ב-16 במארס. יצרניות הרכב הונדה , טויוטה וניסאן נהנות מין חלש, שמגביר את מכירותיהן בעולם.

בנוסף, מניות מגזר הבריאות רשמו את העליות הגדולות ביותר מבין התעשיות שמרכיבות את מדד ה-MSCI אסיה, וזאת על רקע הערכות לפיהן יהיה קשה להעביר את רפורמת הבריאות בארה"ב. נציין את חברת התרופות הגדולה באסיה Takeda .