העולם רועד: מתחילת 2010 נרשמו 10 רעידות אדמה חזקות

היום התרחשה רעידת אדמה בעוצמה של 6.6 בסולם ריכטר בחוף המזרחי של האי אונשו שביפן ■ הרעידה החזקה ביותר היתה בצ'ילה בעוצמה של 8.8 בסולם ריכטר ■ רעידת האדמה באהיטי גבתה את מספר הקורבנות הרב ביותר

העולם רועד: רעידות אדמה חזקות ברחבי העולם הפכו באחרונה לעניין שבשיגרה המפחידה של העולם, כאשר מתחילת שנת 2010 נרשמו 10 רעידות אדמה חזקות ברמה של 6 בסולם ריכטר וכ-20 רעידות אדמה בעוצמה של 4 ויותר.

מריכוז הנתונים של של המכון הסיסמולוגי בארה"ב ואתר USGS (מדע בעולם משתנה) עולה כי היום התרחשה רעידת אדמה בעוצמה של 6.6 בסולם ריכטר בחוף המזרחי של האי אונשו שביפן, זאת לאחר שב-26 בפברואר דווח באי אחר ביפן על רעידה בעוצמה של 7 בסולם ריכטר.

ביום ה' האחרון דווח על רעידת משנה נוספת בצ'ילה בעוצמה של 6.9 בסולם ריכטר, זאת לאחר שב-5 במארס דווח על רעש בדרגה של 6.6 וזאת לאחר שב-27 בפברואר התרחשה רעידת אדמה חזקה במיוחד בצ'ילה, בסמיכות לעיר קונספסיון בעוצמה של 8.8 בסולם ריכטר.

לכך מתווספות רעידות אדמה נוספות שארעו בטורקיה (8 במארס, 6.1), אינדונזיה (5 במארס, 6.8) בגבול בין סין, צפון קוריאה ורוסיה (18 במארס, 6.9), צפון קליפורניה (4 במארס , 5.9) ורעידת האדמה ההרסנית ביותר בעת האחרונה, זו שארעה בבירת האיטי ב-12 בינואר ועוצמתה היתה 7 בסולם ריכטר ובה דווח על המספר הרב ביותר של נפגעים.

הפגיעה של רעידת אדמה גדולה באה לידי ביטוי במוות ופגיעה בבני אדם, בקריסת בניינים והרס תשתיות, ביצירת גלי צונאמי, ובשריפות ענק.

ומה עושים אצלנו?

בסביבת ישראל ארעה לפני כשבוע, ב-9 במארס רעידת אדמה שעוצמתה 3.4 כאשר מוקד הרעש היה מול חופי צור שבלבנון והיא הורגשה בצפון הארץ ללא שנגרם נזק.

על רקע העלייה במספר רעידות האדמה החזקות ברחבי העולם בתקופה האחרונה, גבר העניין הציבורי גם בישראל אשר רמת ההכנה שלה להתמודדות עם ארוע שכזה מוגבלת מאד כיום כאשר רבים מהבניינים ברחבי המדינה מצויים ברמת סיכון גבוהה לפגיעה בעקבות רעש אדמה משמעותי באזורינו.

בשבוע שעבר הצהיר שר הבינוי והשיכון, אריאל אטיאס: "תמ"א 38 למיגון מבנים נכשלה". על פי הערכות כ-800 אלף דירות בישראל עלולות לקרוס במקרה של רעידת אדמה. אטיאס הציג בדיון של ועדת הפנים והגנת הסביבה תוכנית למיגון של כ-425 אלף יחידות דיור, בהשוואה ל-100 אלף יחידות הדיור שמסוגלת המתכונת הנוכחית של תמ"א 38 במסגרתה תוכנית להוספת תמריצים ולשיפור אפשרויות היישום של תמ"א 38. לפי תוכנית ההיערכות החדשה לתמ"א 38 של משרד הבינוי והשיכון, יוקדשו הכנסות שיגיעו מחיזוק מבנים בת"א לחיזוק מבנים הפריפריה.

בין השאר מציעה התוכנית שתוספת זכויות הבנייה במסגרת תמ"א 38 תתבטא בקומה וחצי ברחבי הארץ, לעומת הקומה שמוצעת במתכונת הנוכחית, וכי תוספת של 2.5 קומות תתאפשר בפריפריה. עוד מציעה התוכנית כי מיסוי שיתקבל בקופת המדינה מחיזוק דירות בתל אביב יוקצה לחיזוק דירות בפריפריה, הכוללת יישובים רגישים סיסמית כמו בית שאן, צפת וקרית שמונה, היושבים על השבר הסורי-אפריקני. עוד הוצע בדיון כי ייבחן ניוד זכויות במיקום שונה מהבניין המחוזק כתמריץ לקבלנים.