המתנה המועדפת על 86% מהעובדים בישראל היא תלושי קנייה

כך עולה מסקר שערך מכון רותם TRI עבור חברת ל.מ. כוח אדם ■ ויש גם מי שמוכן למכור תלושים לחג במחיר נמוך משמעותית משוויים המקורי

המתנה המועדפת על 86% מהישראלים שמקבלים מתנות לחג ממעסיקיהם היא תלושי קנייה - כך עולה מסקר שערך מכון רותם TRI עבור חברת ל.מ. כוח-אדם.

הרחק מאחור, במקום השני במתנות החג המועדפות, נמצאו כלי-הבית, אותם העדיפו 4.1% מהמשתתפים. במקום השלישי, עם 2% מהישראלים, נמצאו מארזי ממתקים ויין. וכמה מבני "עם הספר" מעדיפים לקבל ספר כמתנה לחג? 0.5% בלבד.

למרות ההעדפה הגורפת לתלושים, יש כאלה שמתקשים להיפטר מהם. רועי, שמציע למכירה את התלושים שקיבל, אמר ל"גלובס" כי "רוב הסופרמרקטים שבהם אני קונה לא מכבדים את התלושים האלה, וביתר החנויות לא מכבדים אותם כל עוד אני מעוניין במוצרים שנמצאים במבצע". את רועי מצאנו באתר יד2, בו הציע למכירה תלושי רב-קארד בשווי 500 שקל תמורת 450 שקל.

מסתבר שלא מעט ישראלים מבקשים למכור את התלושים שהם מקבלים מהמעסיקים, לעיתים ב-30% פחות משוויים. עידן, שמציע למכירה ביד2 תלושי רב-תו בהנחה של 50 שקל, אמר כי "אני מעדיף מזומן, בלי להיות מוגבל לכמה חנויות. בגדים אני קונה למשל ברנואר ולא בקסטרו". עידן מספר כי מאז שפרסם את המודעה התקשרו די הרבה אנשים.

לצד אנשים פרטיים, אפשר למצוא גם גופים שמבקשים למכור תלושים שנותרו להם. כך, למשל, אדם בשם עופר מציע למכירה תלושי רב-תו בשווי 2,000 שקל תמורת 1,700 שקל, או תלושים בשווי 1,000 שקל תמורת 888 שקל. "הייתי צריך לקנות בכמות מסוימת כדי לקבל הנחה", הוא אומר.

הסקר שערך מכון רותם חושף תופעה עגומה למדי: 30% מהעובדים שהשתתפו בסקר ציינו כי הם אינם יודעים אם יקבלו בחג הקרוב מתנה לחג. 22% ציינו כי הם יודעים במפורש שאינם מקבלים מתנה מהמעסיק. הנתון הזה מזכיר כי בשוק העבודה הישראלי מועסקים עשרות אלפי עובדים באמצעות קבלנים, ובמקרים רבים לא הקבלן ולא המעסיק בפועל דואגים להם אפילו לשי צנוע.

רו"ח עדי שלום, מנהל מחלקת מיסוי פרט ב-BDO זיו-האפט, מציין כי העובד חייב במס בגין מתנות שקיבל מהמעסיק, אלא אם המעסיק מגלם את שווי ההטבה.