ההרפתקנים כבר ברחו משוק הנפט

שנים שגורמים בתעשיית חיפושי הנפט והגז מתריעים על ההפקרות השוררת בתחום

החלטת הממונה על ענייני הנפט ד"ר יעקב מימרן להחמיר את תנאי הסף למבקשי הרישיונות נועלת את דלתות האורווה הריקה. ההחלטה מכוונת לחבורת ההרפתקנים שחגגה כאן שנים אבל יצאה מהתמונה. לעומת זאת, הקולות הקוראים להכניס שקיפות בהליכי הדיון בבקשות לא ימצאו בהנחיות החדשות את מבוקשם. הם יאמרו שמימרן מטיל רשת ללכידת דגי רקק בים שורץ כרישים.

זה שנים שגורמים בתעשיית חיפושי הנפט והגז מתריעים על ההפקרות השוררת בתחום. "בכל מקום בעולם מקובל שרישיונות חיפושי הנפט הולכים לחברות הענק ולבעלי הכיס העמוק", הם מספרים, "בישראל המצב הפוך: הרפתקנים חסרי גרוש משיגים רישיונות כדי לעשות מהם כסף".

חובות פטרומד

הדוגמה הבולטת ביותר למציאות הבעייתית הזו היא חברת פטרומד שזכתה לפני כמה שנים בהיתרי חיפוש מוקדמים בשלושה שטחים: מירה, שרה ובנימין. יזמים ישראלים וקנדים שעמדו מאחורי הקבוצה השתמשו ברישיונות לגיוס הון בקנדה ממשקיעים קטנים אחרים, אך הסכום שגויס לא הספיק כדי לעמוד בעלויות החיפוש וההפקה. כשחשו שהרישיונות עומדים להילקח מהם הכניסו בעלי פטרומד שותף, חברה קיקיונית בשם בונטאן, שבמהרה התברר כי אין לה קמצוץ מההון הנדרש. חובות השותפות תפחו והגיעו לכמעט 20 מיליון דולר. הקבלנים שנשכרו לביצוע הסקרים הסיסמיים לא ראו עד היום את כספם.

הסאגה המבישה של פטרומד הגיעה בשבוע שעבר לסיומה כשקבוצת משקיעים ישראלים רציניים בראשות עופר נמרודי רכשה את הזכויות ברישיונות שרה ומירה תמורת סילוק החובות שצברה פטרומד. אלא שכאן מופיעה האכזבה. ההנחיות החדשות שפרסם הממונה לא יספקו את דרישותיהם של אלה התובעים לנהל את הליך הבקשות בשקיפות ובתנאים הדומים למכרז. כל תכליתן למנוע מפטרומדים נוספים להיכנס לזירה בשעה שהסכנה לכך כמעט נעלמה. תגלית תמר הוציאה את תחום חיפושי הגז והנפט בישראל מעולם הפנטזיה והפכה אותה להשקעה הכלכלית החמה ביותר באחד העם. בכירי המשקיעים בישראל נאבקים כיום על כל רישיון חופשי שנזרק לשוק. כל זה כבר לא מעניין את הפטרומדים וחבריהם. הם כבר עשו את הסיבוב שלהם וברחו מהאורווה.