הפרשה החדשה של ברלוסקוני: לחץ לבטל תוכניות שביקרו אותו

‎‎ציתות לטלפון גילה שראש ממשלת איטליה פנה לחבר נציבות הפיקוח, תוך ניצול לרעה של תפקידו לכאורה ■ ‏‎‎‏"יש לי זכות לשוחח בטלפון עם כל אחד בלי שיאזינו לי"‏

‎‎ראש ממשלת איטליה, סילביו ברלוסקוני, נחקר בחשד שניסה ללחוץ על הגוף המפקח על השידורים באיטליה לחסום תוכנית ראיונות בטלוויזיה הממלכתית שמתחה ביקורת על ממשלתו. כך מסר אתמול (ב') מקור המקורב לחקירה.

התקשורת האיטלקית דיווחה שהתביעה בעיר טראני הזמינה ציתותים לטלפון שהראו שברלוסקוני התלונן בפני חבר של נציבות הפיקוח על השידורים, ‏Agcom‏, שתפקידה לוודא פלורליזם בשידורי הטלוויזיה, על כמה תוכניות בערוץ הממלכתי ‏RAI‏, וביקש שהן יורדו מהאוויר.

‏‎‎‏"בהלם מהדיווחים"

‏‎‎המקור מסר לרויטרס שנגד ברלוסקוני מתנהלת חקירה רשמית בחשד לניצול לרעה של תפקידו. מקור בלשכת ברלוסקוני מסר שהוא לא קיבל הודעה על החקירה. פורמלית, חקירה אינה מהווה הוכחה לאשמת הנחקר, ואינה ערובה לכך שנגד הנחקר יוגש גיליון אישום.

פרקליט של ראש הממשלה, פיליברטו פלומבו, מסר לרויטרס שהוא לא שמע מאומה מהתובעים בעיר טראני על חקירה נגד ברלוסקוני, שניצב בפני בחירות מחוזיות בסוף החודש. אחרי כמה ימים של השערות בתקשורת, פלומבו ביקש אתמול לקבל מהתביעה הודעה רשמית.

מוקדם יותר אתמול אמר ברלוסקוני שהוא "בהלם" מן הדיווחים שנערכו ציתותים לשיחות הטלפון שלו. הוא האשים את התובעים בטראני ב"עבירות קשות על החוק" והכחיש את כל המיוחס לו. "זו יוזמה גרוטסקית. אני לא חושש כלל מן התוכן של השיחות, כי לראש ממשלה יש זכות לשוחח בטלפון עם כל אחד בלי שיאזינו לו".

ברלוסקוני אמר לרדיו הממלכתי כי לדבריו, זה זמן מה הוא מוטרד מהיכולת של תוכניות טלוויזיה "להעמיד אנשים למשפט בלי שתינתן להם האפשרות להגן על עצמם". על עצם התייחסותו לסוגיה הוא אמר כי "זה לא רק לגיטימי, זו גם חובתי".

‏חוקרים את החוקרים

‏‎‎משרד המשפטים האיטלקי שיגר מפקחים לטראני לאחר שעיתון השמאל "איל פאטו קוטידיאנו" דיווח לראשונה ביום ו' שברלסקוני נחקר על ניסיון לצנזר כמה תוכניות בטלוויזיה הממלכתית. שר המשפטים אנג'לינו אנפאנו, בעל ברית קרוב של ברלוסקוני, מסר שהחוקרים יבדקו את הציתות לטלפון של ראש הממשלה, את ההדלפות לתקשורת על החקירה ואת השאלה אם לתובעים בטראני היתה סמכות לפתוח בחקירה.

התמלילים של שיחות הטלפון מראים לכאורה שברלוסקוני שוחח עם ג'יאנקרלו אינוצנזי, חבר ב-‏Agcom‏, שמכהן גם כראש חטיבת החדשות של ‏‏RAI Uno‏, והתלונן בפניו בחריפות על כמה תוכניות פוליטיות ב-‏RAI‏.

‏זו מכה נוספת שניחתה על ברלוסקוני לפני הבחירות המחוזיות, שיתקיימו ב-28 וב-29 במארס, לאחר שמפלגתו, ‏‏PDL‏, החמיצה את המועד לרישום מועמדיה במחוז רומא. ‏‎‎‏