להיטי היבוא האישי: ג'יפ גרנד צ'ירוקי ומרצדס S קלאס

חלק מרכבי הנישה יובאו בכמויות גדולות במאות אחוזים מהמכירות הרשמיות של היבואנים בשנת 2009

בשנת 2009 יובאו לישראל ביבוא אישי 3,225 כלי רכב, עלייה של 5.2% לעומת השנה שעברה. היבוא האישי הפרטי הסתכם ב-2794 כלי רכב, עלייה נטו של 6.7% לעומת השנה שעברה. בנוסף יובאו לישראל עוד 431 כלי רכב על ידי תושבים חוזרים, עולים ודיפלומטים. כמו בשנה שעברה, כצפוי, מעל 85% מכלל כלי הרכב נכנסים לקטגוריה של רכבי יוקרה ופאר.

הלהיט בתחום היבוא האישי היה הג'יפ גרנד צ'ירוקי, שממנו יובאו ביבוא אישי לא פחות מ-641 יחידות, נתח של כ-20% ועליה של 72% בכמות היבוא שלו לעומת 2008. כלי הרכב של המותג קרייזלר בכלל שלטו בשוק ותפסו יחדיו נתח של 28% מכלל היבוא האישי באותה שנה.

הבאה בתור ברשימה הייתה המרצדס S קלאס המפוארת, ממנה יובאו לישראל 219 כלי רכב, כמעט פי שלושה ממספר כלי הרכב מסוג זה שנמכרו על ידי היבואן הרשמי באותה שנה. יובאו לישראל גם 179 יחידות של ה-ML ובסך הייבוא של רכבי מרצדס 16% מכלל הייבוא האישי.

נתון בולט במיוחד הוא של הדגם ההיברידי של הקאמרי, שהפכה ללהיט בשל הטבת המס של כ-70% שמוענקת בישראל על כלי רכב היברידיים. לא פחות מ-180 מכוניות כאלה יובאו ב-2009 ארצה, למרות שהיבואן טוען כי לא קיים בארץ ידע או מאגר חלפים מתאים לטיפול.

היבוא האישי לישראל היה חזק במיוחד במחצית הראשונה של השנה ואילו במחצית השנייה ניכרת ירידה בולטת בעקבות עליית המס של המיסוי הירוק והקטנת האטרקטיביות של הרכב בארצות הברית.

לדברי הרשות גם בשנת 2009 נמשכה התופעה לפיה תחום היבוא האישי קיבל אופי מסחרי האסור על פי חוק במסגרת של מתווכים, סוחרים, יועצים וכד' שפועלים בגלוי. הרשות טוענת כי בשל המגבלה החוקית של יבוא אישי של עד שני כלי רכב בשנה, סוחרים אלה משתמשים לעתים קרובות ב"אנשי קש" לרישום הרכב על שמם.

על פי נתוני הרשות גם בשנת 2009 לכ- 30% מאלה שייבאו רכב ביבוא אישי כלל לא היו מקורות מדווחים של הכנסה ממשכורת או מעסק, ו- 10% נוספים השתכרו פחות משכר מינימום. חלק מהרוכשים, כביכול, כלל לא החזיקו רכב לפני רכישת הרכב המפואר, או שהחזיק ברכב "עממי" ישן ולא מכרו אותו הגם ש"רכשו" מרצדס. בנוסף, טוענת הרשות, ניכרת תופעה של יבוא "אישי" באופן "סדרתי" כאשר אותם אנשים מייבאים שנה אחרי שנה רכב אחד או שניים על שמם, וכך עושים בני/בנות זוגם.

רשות המסים מסרה כי לאחרונה מפעילים עובדי המכס אמצעי בקרה מחמירים בכל הנוגע לעבירות ביבוא האישי כגון הצהרות כוזבות עם הנמכת מחירי יבוא, זאת לאחר שנמצא כי אובדן ההכנסות ממסים כתוצאה מיבוא אישי הגיע להיקף של עשרות מיליוני ש"ח לשנה. במקביל, הוחלט על עריכת בדיקות הכנסה במקרים בהם לכאורה לא מתקיימת התאמה בין היקף ההכנסות המוצהר לרשות המסים לבין עלות הרכב המיובא. בנוסף יש נדרשת פעולה מצד משרד התחבורה, על מנת להחזיר, באמצעים משולבים, את היבוא האישי למה שהוא נועד להיות על-פי הכוונה המקורית.

מכירות היבואן הרשמי באותה שנהייבוא אישי ב-2009 דגם
8 641 קרייזלר
100 45 ג'יפ רנגלר
121 72 ב.מ.וו X5
55 41 ב.מ.וו X6
80 219 מרצדס S קלאס
76 179 מרצדס ML
88 45 פורד אקספלורר
73 99 סובארו טרייבקה