אנליסט ממשיך להוביל בקרנות ההשתלמות עם 46.69% תשואה

עוד בצמרת התשואות בשנה האחרונה של הקרנות הגדולות - כלל ביטוח ודש ■ בית ההשקעות מיטב בולט לצד אנליסט בדירוג הקרנות הקטנות

השבוע נחשפנו למשנתו של אודי כץ, נשיא לשכת סוכני הביטוח, שהסביר לכל מי שרצה לשמוע כי דמי הניהול ברמה סבירה, והתגמול שמקבלים סוכני הביטוח מתוך דמי הניהול ראוי ומהווה תמורה נאותה לשירות שהם נותנים ללקוח לאורך שנים. על הפחתת דמי ניהול אמר כץ: " זו קריאה פופוליסטית שאין לה מקום, והיא מערערת את שוק ההון. סוכנים נותנים שירות ועל שירות צריך לשלם". כץ הוא נשיא לשכת סוכני הביטוח כאמור, ולכן אין להתפלא על דבריו - הוא מייצג, בהגדרה, את האינטרסים של סוכני הביטוח.

אבל בתיאוריה של כץ - להלן, העמלות שמקבלים סוכני ביטוח מגיעות להם כי הם נותנים שירות ללקוח, ודמי הניהול הגבוהים משקפים עלות זו - יש שני חורים. הראשון, הסוכן מקבל עמלה שהיא בפועל על חשבון הלקוח, אבל הלקוח לא מודע לה. עוד לא פגשנו את סוכן הביטוח שאמר ללקוח: "אני ממליץ שתעבור לקרן השתלמות של חברה X. אני מקבל מהם חצי מדמי הניהול שאתה משלם, וגם צובר נקודות לנסיעה ללפלנד". סוכן שיגיד ללקוח משפט כזה ימצא את עצמו ללא לקוח.

החור השני נוגע לקרנות ההשתלמות: אם בביטוחי חיים מרכיב הייעוץ המתמשך מהותי, ובקופות גמל הסוכן יכול לטעון שהוא נותן ייעוץ מתמשך, הרי שבקרנות השתלמות התירוץ לא תופס. קרנות השתלמות אינן חיסכון ארוך טווח ולא מדובר במוצר פנסיוני, אלא במוצר פיננסי למחצה על פי הגדרת האוצר. לכן אין צורך בייעוץ מתמשך, ועמלת הסוכן נובעת מהעברת הלקוח, ולא משירות שהוא כביכול מעניק לו לאורך זמן.

אבל כל עוד הרגולטור נותר "אימפוטנט", מסרב להתעמת עם קבוצות אינטרס, ולא מגביל את עמלות הסוכנים לשיעור מסוים מדמי הניהול (כפי שמוגבלים הבנקים לעמלה של רבע אחוז) - נמשיך לשלם שליש מהתשואה כדמי ניהול, ומחצית מסכום זה יעבור לסוכני הביטוח.

נועם של דש מעל מיליארד שקל

כעת לדירוג: בראש רשימת קרנות ההשתלמות הגדולות (מנהלות מעל מיליארד שקל) לתקופה שבין מארס 2009 לפברואר 2010 נמצא בית ההשקעות אנליסט בניהולו של איציק שנידובסקי. את הטקסט הזה כתבנו בחודש הקודם, ונכתוב אותו כנראה גם בחודש הבא. אנליסט השתלמות כללי ממשיכה להוביל בבטחה את דירוג קרנות ההשתלמות הגדולות, והנתון היחיד שמשתנה הוא היקף נכסיה שמתקרב כבר לסף 2 מיליארד השקלים. הקרן מובילה את הדירוג עם תשואה של 46.69%. בדירוג התלת שנתי נמצאת אנליסט במקום השלישי עם תשואה מצטברת של 21%.

במקום השני בדירוג נמצאת קרן ההשתלמות למנהלים של כלל ביטוח עם תשואה של 32.89%. אחריה נמצאות שתי קרנות של דש: השתלמות ב' (31.44%) והשתלמות (30.95%). במקום החמישי כנרת של פסגות, שמנהלת 5.1 מיליארד שקל, עם תשואה של 29.08%. התשואה המצטברת התלת שנתית שלה, מורשת תקופת פריזמה, נמוכה מאוד - 4.85%.

במקום השישי משתלם א', שעברה עם ישיר בית השקעות לניהול מיטב, ולה תשואה של 28.46%, ואחריה קה"ל של מגדל שוקי הון (27.99%). נועם של דש חצתה החודש את רף מיליארד השקלים, והיא הקרן הרביעית בגודלה של דש בדירוג הקרנות הגדולות. נועם נמצאת במקום השמיני עם תשואה של 26.48%, ואחריה השתלמות ואסף של אקסלנס עם תשואות של 26.16% ו-25.94% בהתאמה. את הדירוג סוגרות יהבית השתלמות של הלמן אלדובי עם תשואה של 24.31%, דש אקונומיסט עם תשואה של 24.00%, מגדל השתלמות (23.30%), ובמקום האחרון אומגה של מנורה (21.09%).

תשואה של 66.26% בשנה האחרונה

במקום הראשון בדירוג הקרנות הקטנות (מעל 300 מיליון שקל) נמצאת אנליסט השתלמות כללי ב', המנהלת 456 מיליון שקל, עם תשואה של 66.26%. במקום השני מיטב השתלמות עם תשואה של 36.27%, ואחריה קהילה של כלל ביטוח (34.37%), ילין לפידות (34.33%), איפקס השתלמות (32.75%) ודש קפיטל (31.79%).

11
 11