סוף תקופה באופטיבייס: מוכרת עסקי הווידיאו ב-8 מיליון דולר

לאחר 20 שנה בעסקי הטכנולוגיה נכנסת אופטיבייס לתחום הנדל"ן המניב ■ הכניסה לתחום הנדל"ן והקונסולידציה בתעשיית הווידיאו שמו את פעילות הווידאו של אופטיבייס "על המדף", גם אם לא באופן רשמי

מ-1990 עד 2010 עסקה אופטיבייס בתחום פתרונות הווידיאו. לפני מספר חודשים החליטו בחברה לגוון את הפעילות ולהיכנס לתחום שונה לגמרי: נדל"ן מניב. אתמול דיווחה החברה על מכירת חטיבת הווידאו שלה ל-Vitec הצרפתית תמורת 8 מיליון דולר, ומעתה היא תתמקד בפעילות הנדל"ן בלבד.

הכניסה לתחום הנדל"ן היוותה אמנם הפתעה, אך ההודעה של אופטיבייס מאתמול איננה כזו. כפי שפורסם ב"גלובס", הכניסה לתחום הנדל"ן והקונסולידציה בתעשיית הווידיאו שמו את פעילות הווידאו של אופטיבייס "על המדף", גם אם לא באופן רשמי. אופטיבייס מספקת פתרונות דחיסה והעברת וידאו על-גבי רשתות IP.

ההודעה הלהיבה את המשקיעים, ומניית אופטיבייס זינקה אתמול בנאסד"ק ב-13.4%, במחזור גבוה פי 11 מהממוצע. שווי השוק הנוכחי של אופטיבייס הוא 24 מיליון דולר.

בעל המניות הגדול באופטיבייס הוא המנכ"ל, טום וויילר, שמחזיק ב-43.3% מהחברה, ולקרן האמריקנית Prescott יש 12.1% מהמניות. נזכיר שוויילר נכנס להשקעה באופטיבייס בתחילת שנות ה-2000. החברה נשלטה בעבר על-ידי מוטי גורה וקרן מרתון עד להנפקתה ב-1999, שבמסגרתה מכרו הבעלים מניות. גורה, אגב, שלט בחברה הציבורית אדאקום שקרסה בשנות ה-90.

בשורה חיובית לעובדים

ובחזרה לאופטיבייס של היום: החברה עשויה לקבל סכום נוסף מעבר ל-8 מיליון דולר. אם החטיבה הנרכשת תניב לחברה הצרפתית הכנסות של מעל 14 מיליון דולר, אופטיבייס תקבל 45% מההכנסות בתום שנה מיום סגירת ההסכם. לא מדובר בסכום בלתי אפשרי, מכיוון שבשנת 2009 מכירות עסקי הווידאו של אופטיבייס הסתכמו ב-13.1 מיליון דולר, ירידה של 34% לעומת 2008.

המכירה לויטק אמורה להיות בשורה חיובית ל-70 עובדי אופטיבייס בארץ ול-20 העובדים בחו"ל, מכיוון שהחברה הצרפתית מתכננת להמשיך את הפעילות הקיימת בתחום הווידאו, ולשמר את המותג של אופטיבייס. "אני משוכנע שגם תחת כנפיה של ויטק, תמשיך אופטיבייס לפרוח ולשגשג", אמר וויילר.

השלמת העסקה כפופה למספר תנאים רגולטוריים, והיא צפויה להיסגר במהלך הרבעון השני. ויטק היא חברה פרטית שפעילה באירופה ובארה"ב. מנכ"ל החברה, פיליפ ווצל, ציין שבכוונת ויטק להמשיך ולפעול בשווקים אליהם פונה אופטיבייס, וכי הוא בטוח שהשילוב יניב מוצרים חדשים וטכנולוגיות דוגמת מקודדים, ממירי וידאו דיגיטליים ופתרונות IPTV.

מגמת המיזוגים והרכישות בתעשיית פתרונות הווידאו אינה חדשה. בעבר היה ניסיון של מיזוג בין אופטיבייס לחברה ישראלית אחרת מהתחום, סקופוס. אופטיבייס רכשה החזקות בסקופוס בתחילת 2007, והגדילה את ההחזקה בהתמדה. המהלך לווה בהתנגדויות ומאבקים בין שתי החברות, עד שבאוגוסט 2008 השתיים הגיעו להסכם. אופטיבייס הייתה אמורה להעביר חלק מפעילותה לסקופוס בתמורה למניות סקופוס.

אלא שבסופו של דבר סקופוס הגיעה להסכם מיזוג עם חברה אחרת מהתחום. הסכום ששילמה הרמוניק עבור סקופוס בסוף 2008 גבוה משמעותית מהסכום בעסקה הנוכחית, ועמד על 86 מיליון דולר (51 מיליון דולר בניכוי המזומן). קופת אופטיבייס תפחה בעקבות מכירת ההחזקות להרמוניק, והיא גם הכירה ברווח הון של 4.8 מיליון דולר.

בשנה שעברה החליטה כאמור אופטיבייס לפנות לתחום הנדל"ן המניב, ולאחר שקיבלה את אישור בעלי המניות שלה, הודיעה על מספר עסקאות בתחום.