נמאס לחכות? ר"מ יוון דורש פירוט על תוכנית החילוץ תוך שבוע

"ישנה הזדמנות שאסור לנו להחמיץ; כאשר יהיו ברשותנו הכלים המתאימים, נוכל להגיד לשווקים מספיק לספקולציות" ■ הדובר הראשי של הקאנצלרית אנגלה מרקל: "אם יוון צריכה סיוע - היא צריכה לפנות ל-IMF"

כנראה שלראש ממשלת יוון, יורגוס פפנדראו, נמאס לחכות לפירוט תוכנית הסיוע של גוש האירו, בניאום שנשא היום (ה') הוא דרש ממנהיגי גוש האירו לתת פירוט לתוכנית הסיוע תוך שבוע.

"ישנה הזדמנות שאסור לנו להחמיץ", אמר פפנדראו לכתבים בבריסל. "כאשר יהיו ברשותנו הכלים המתאימים, נוכל להגיד לשווקים מספיק לספקולציות", הוסיף.

נזכיר כי ראש ממשלת לוקסמבורג, ז'אן-קלוד יונקר, אמר בתחילת השבוע כי מדינות גוש האירו הסדירו את "הפרטים הטכניים" של התוכנית לאחר שמנהיגי האיחוד האירופי הסכימו בחודש שעבר לשמור על היציבות הפיננסית בגוש האירו. למרות זאת טרם פורסם פירוט של תוכנית הסיוע.

מוקדם יותר היום אמר המחוקק הגרמני והדובר הראשי של הקאנצלרית אנגלה מרקל, מיכאל מייסטר: "אם יוון צריכה סיוע- היא צריכה לפנות לקרן המטבע הבינלאומית". הצהרה הזו מאותת על שינוי בגישת שאר המנהיגים האירופיים: ז'אן קלוד טרישה , ז'אן-קלוד יונקר וניקולס סרקוזי.

"אנחנו צריכים לחפש את מי שיש לו הכלים לעזור יוון לחזק את מעמדה", אמר מייסטר בראיון בברלין. "לאף אחד מלבד ה-IMF יש הכלים האלה וכל ניסיון להציל את יוון בלי קרן המטבע יהיה ניסוי נועז מאוד", הוסיף.

השינוי הגישה הגרמני מדגיש כי מרקל מנסה להתרחק מכל התחייבות להציל את יוון ומהסיכונים הטמונים בחיפזון של מאמצי האיחוד האירופי בהקמת תוכנית סיוע למדינה השקועה בחובות.

מרקל הזהירה אתמול מפני התחייבות "חפוזה מדי" לתמיכה כספית כאשר ראש ממשלת יוון, יורגוס פפנדראו, עדיין שוקל את האפשרות לבקש סיוע מקרן המטבע הבינלאומית.