לידיעתכם: איך אפשר לנצל את ההאטה בשוק היבוא האישי?

נתוני היבוא האישי ב-2009 מצביעים על עלייה צנועה של כ-7% ■ שוק היבוא האישי של 2010 מסתמן כקשה ובעייתי, במיוחד לחובבנים חסרי ניסיון שעושים בה את צעדיהם הראשונים ■ למי שמתעקש רצ"ב מספר טיפים שימושיים

נתוני היבוא האישי ב-09', שפורסמו השבוע, מצביעים על עלייה צנועה של כ-7%, לעומת זינוק דרמטי של יותר מ-100% בין 08' ל-07'. אומנם העלייה הריאלית גדולה יותר, כיוון שכלל המכירות ירדו בשנה שעברה בכ-11%, אך עדיין מדובר בהאטה לא מבוטלת.

יש לכך מספר סיבות. "המיסוי הירוק", למשל, שהעלה את המס המחצית השנייה של השנה פגע אנושות ביבואנים האישיים. העלאת המס פגעה אומנם גם ביבואני הרכב הסדירים, אבל הם ניצלו את משאביהם המרובים למדי ואת הקשרים עם היצרנים כדי לספוג חלק לא מבוטל מההתייקרות הפוטנציאלית באמצעות גמישות במימון, עסקאות טרייד-אין ואגרסיביות שיווקית.

סיבה נוספת להאטה היא הגברת אכיפת התקנות ע"י רשות המסים ובמידה מסוימת גם ע"י משרד התחבורה. אם בעבר קיבל המכס אוטומטית כמעט כל חשבונית רכישה "סבירה" שהוצגה בפניו, הרי שבמחצית השנייה של השנה נבדקו יותר חשבוניות מדגם ויותר יבואנים אישיים התבקשו להציג מקורות כספיים.

מנגד, משרד התחבורה (שמעליו ריחפו השנה מסקנות בעייתיות, בלשון המעטה, של ועדת בדיקה בנושא היבוא האישי) נאלץ להחמיר את אכיפת התקינה ולמנוע יבוא של דגמים פופולריים שלא עומדים בדרישות החוק.

גם השוק הבין-לאומי הפך להיות קשה יותר. בארה"ב, למשל, שהיא המקור הראשי ליבוא אישי, נעלמה תופעת "מכירת רכב בכל מחיר", שאפיינה את 08'. כל יצרני הרכב צמצמו משמעותית את כושר הייצור והעמיקו את המבצעים ללקוחות בסיוע תמריצים מהממשל האמריקני. כתוצאה מכך, קטנו דרמטית רמות המלאי אצל הדילרים והמחירים החלו לעלות.

מה הלאה? שוק היבוא האישי של 2010 מסתמן כקשה ובעייתי, במיוחד לחובבנים חסרי ניסיון שעושים בה את צעדיהם הראשונים. למי שמתעקש נצרף כמה טיפים שימושיים:

1. עקיפת היצרנים

ידם הארוכה של יבואני הרכב מגיעה הרחק מגבולות הארץ. ב.מ.וו, למשל, נרתמה בשנה שעברה במוצהר לצמצום היבוא המקביל מתוצרתה ע"י חסימת דילרים אמריקנים שמכרו כלי רכב ליבואנים אישיים. התוצאה הייתה אפקטיבית: היבוא האישי של ב.מ.וו התכווץ בשנה שעברה בכמעט 20% לעומת 08'. גם יצרנים אחרים נרתמים לעתים לסייע ליבואנים שלהם. הדרך היעילה ביותר לעקוף את ההגבלות היא לרכוש רכב באמצעות מכרז. אומנם צריך להיות זריז ואגרסיבי, אבל ליצרן אין השפעה על התהליך.

2. ניצול חולשת האירו

שער האירו צנח ברבעון האחרון בכמעט 10% ועמו צמח היתרון היחסי של היבוא האישי מאירופה לעומת ארה"ב. לא זו בלבד שהיבוא מאירופה פותר את כאבי הראש של תקינת כלי הרכב מארה"ב, אלא שאפשר גם לנצל את פערי המחירים בין המדינות. דילרים במדינות האיחוד שנפגעו משמעותית מהמיתון כמו יוון ולטביה, מוכרים מכוניות חדשות במחירים נמוכים דרמטית לעומת גרמניה וצרפת.

3. טרמפ על אלה שכבר כאן

כ-3,300 כלי רכב שהגיעו השנה ביבוא אישי פלוס עוד כ-3,000 שהגיעו אשתקד, מטילים כובד לא מבוטל על שוק משומשות היוקרה "הטריות" ודוחפים את המחירים כלפי מטה. מי שעוקב אחרי ההצעות בלוחות יכול להיתקל במציאות מרשימות שמציעים מוכרים לחוצים. צריך לקחת בחשבון נושאים כמו היעדר אחריות וזמינות חלפים וטיפולים, אבל לעתים המחיר מצדיק זאת.