"להגיד שבוועדות המקומיות יש יותר שחיתות זה הבל הבלים"

כך אמרה יעל גרמן, ראש עיריית הרצליה, בפסגת הנדל"ן של "גלובס" ■ "שחיתות קיימת בכל מקום"

"מדינת ישראל צומחת בקצבים שאין להם תקדים בעולם והקצב רק הולך וגובר. יש קורלציה מאוד ברורה בין גרף הצמיחה של התמ"ג לבין שטחי המגורים והפיתוח. המשמעות היא שבמדינה צפופה, שלא הולכת וגדלה, יש לתת מענה לכל הפרמטרים שנלווים לפיתוח", כך אמר היום (א') שמאי אסיף, ראש מנהל התכנון בפתיחת דיון "הרפורמה בהליכי התכנון - כוח מקומי", שנערך בפסגת הנדל"ן 2010 של "גלובס".

עוד השתתפו: יצחק אמסלם, מנכ"ל חברת אלמוג כ.ד.א.י וסגן נשיא התאחדות הקבלנים ויו"ר אגף יזמות ובנייה, יעל גרמן, ראש עיריית הרצליה, גילי דקל, מנכ"ל אפריקה מגורים וארז כהן, יו"ר לשכת שמאי המקרקעין. את הפאנל הנחה יוסי גורדון, מנכ"ל התאחדות הקבלנים והבונים.

"ברור שיש ברפורמה פגמים אך הממשלה קשובה", הוסיף אסיף. "המטרות של הרפורמה ברורות: לפשט ולקצר את הליכי התכנון והרישוי, ליצור רמה גבוהה של ודאות ולהבטיח מענה תכנוני מלא, איכותי, גמיש ומגוון".

"שחיתות קיימת בכל מקום"

יעל גרמן הוסיפה, כי "בכנס הרצליה אמר הנגיד פישר כי ישראל נמצאת במקום ה-124 בעולם במדד הביורוקרטיה - כמה זמן לוקח לאדם לתכנן מחסן ועד לרגע שהוא חונך אותו. כמי שיושבת בוועדות תכנון למעלה מעשור, אני משוכנעת שיש צורך ברפורמה, שתייעל את הליכי התכנון והבנייה, על אף העובדה שכל רפורמה מעוררת חשש, הן בשל אינטרסים והן בשל פחדים מהלא נודע.

"יתרונות הרפורמה ברורים: קביעת לו"ז לאישור תוכניות ולצידן סנקציות למי שלא עומד בלוחות הזמנים, ביטול כפילות הדיונים באותה תוכנית במספר ועדות, קביעת תנאים מחייבים להסמכת ועדות, חובת השימוש ביועצים מקצועיים, הבטחת כשירותם של נושאי המשרה בוועדות, בקרה ופיקוח על התנהלות הוועדות, השתתפות נציגות מטעם הציבור ושקיפות הדיונים בוועדות.

"שחיתות קיימת בכל מקום; להגיד שבוועדות המקומיות יש יותר שחיתות זה הבל הבלים. שלל הכלים שמניתי מקודם אמורים לצמצם ככל האפשר את האפשרות לשחיתות בוועדות".

גילי דקל מאפריקה מגורים ציין, כי "המצב הוא כל כך גרוע, עד שכמעט כל שינוי הוא מבורך. האם יש מדיניות ממשלה מיושמת? האם רוצים לחזק מרכזי ערים? לחזק מבנים? השאלה חשובה כי רוב חברי הוועדות הם נציגי ממשלה. אנחנו רואים אג'נדות מקומיות, שלא ברור אם יש בהן אצבע מכוונת ממשלתית. חלק מהיזמים מבולבלים כי לא ברור אם מישהו מטפל בבעיית היצע הקרקעות לדוגמה. לסיכום, הרפורמה הכרחית אך המבחן, כמו תמיד, יהיה ביישום".

ארז כהן, יו"ר לשכת השמאים הדגיש את הקושי של השמאים ואמר: "קשה לנו, כמו לשאר גורמי המקצוע כמו עורכי דין, להבין איך הרפורמה, כולל לוחות הזמנים הקצרים, תיושם במדינה כמו מדינת ישראל. גם ביהמ"ש העליון שאל בעתירה של הארגונים הירוקים מה קרה? מה החיפזון בלאשר רפורמה בזמן כה קצר?".