יומולדת 4 לטוויטר עם 80 מיליון גולשים בחודש וללא הכנסות

שירות המיקרו-בלוגינג הושק לציבור הרחב ביולי 2006, ביום הולדתו של אחד ממייסדי החברה - אוון ויליאמס

‎‎טוויטר חוגג יום-הולדת: היום, בדיוק לפני 4 שנים, הושקה גירסת האלפא הסגורה של שירות המיקרו-בלוגינג, שנועדה לאפשר למשתמשים לשלוח הודעות טקסט מהטלפון הסלולרי המעדכנות את החברים שלהם בנעשה עימם. השם הראשוני שניתן למיזם היה ‏‏twttr‏, ומספר המשתמשים בו עמד על 100 איש. ‏

השירות הושק לציבור הרחב ביולי 2006, ביום הולדתו של אחד ממייסדי החברה - אוון ויליאמס. בתחילה לא היתה מגבלה על מספר התווים שמותר לכתוב ב"ציוץ" אחד, אולם במהירה הפך המספר 140 לסימן ההיכר של החברה, וצורה חדשה של תקשורת נוצרה - קצרה, מיידית ובזמן אמת. ‏

רק כשטוויטר היה בן שנה הגיע האירוע המשמעותי הראשון בהיסטוריה הקצרה שלו - במסגרת כנס ‏SXSW‏ החל השירות למשוך את תשומת-הלב של המדיה, ובאותו שבוע זינק מספר ההודעות בטוויטר ב-200% לכ-60 אלף ביום. ‏

לצד הבאזז שהחל להיווצר בתעשיית האינטרנט, גם פוליטיקאים החלו לזהות את זירת השיחה החדשה, והמתמודד לנשיאות ארה"ב דאז, ברק אובמה, "צייץ" לראשונה בסוף 2007. לימים יודה אובמה כי לא הוא זה ש"צייץ" בפועל, אבל ההיסטריה סביב טוויטר כבר היתה בעיצומה.

אירועים פוליטיים ואקטואליים, כדוגמת הבחירות לנשיאות איראן והפיגוע במומביי, הפכו את טוויטר לזירת החדשות העכשווית ולמקור ראשון לאינפורמציה מהשטח בזמן אמת. ‏

למרות שלטוויטר היתה קהילה ישראלית קטנה (אך אדוקה) כבר ב-2008, המדיה הישראלית החלה לגלות בשירות עניין רק בתחילת 2009, לצד הצטרפות מתמשכת של סלבריטאים ברחבי העולם והתחרות המפורסמת בין אשטון קוצ'ר ולארי קינג.

כיום, מספר המבקרים באתר טוויטר מדי חודש בישראל עומד על כ-240 אלף איש. בעולם, כ-80 מיליון גולשים מבקרים באתר טוויטר מדי חודש, ומיליונים רבים נוספים משתמשים בשירות באמצעות אפליקציות חיצוניות. מספר ה"ציוצים" עבר את ה-10 מיליארד לפני כחודש. ‏

מעבר לפופולריות שעוטפת את השירות, ששוויו מוערך כיום בכמיליארד דולר, מרחפות מעליו כמה שאלות. המרכזית שבהן היא כיצד יצליח לייצר הכנסות. לאורך השנים התעקשו המייסדים להשאיר את השירות חינמי ונטול פרסומות, והתמקדו בשיפור הממשק. אולם, לאחרונה הודיעו היזמים כי הם עתידים לשלב פרסומות בשירות, על בסיס מודל הפרסום של גוגל (פרסום צמוד חיפוש). גם היום, 4 שנים אחרי, חובת ההוכחה עדיין על טוויטר. ‏‏‎‎‏