סין: "ההחלטה של גוגל להפסיק את הצנזורה בסין שגויה לחלוטין"

(עדכון) - כך מסרו גורמים רשמיים בסין ■ גוגל סוגרת את מנוע החיפוש בסין; תשמור חלק מהפעילות במדינה - תפנה גולשים בסין לגירסה לא מצונזרת של המנוע בהונג-קונג, בכתובת google.com.hk

הממשל הסיני הגיב להחלטה של גוגל להפסיק לצנזר את תוצאות הפעילות של הגולשים הסינים וקרא להחלטה "שגויה לחלוטין".

גורמים רשמיים בבייג'ין מסרו כי ההחלטה לא תפגע ביחסים הדיפלומטים עם וושינגטון.

"הגולשים הסיניים לא יצטערו על נסיגתה של גוגל", אמר צ'ן יפאי, מומחה לאינטרנט בסין.

עם זאת, חברת Damiam Grammticas מעריכה כי מדובר בפגיעה משמעותית לתדמית הבינלאומית של סין.

ענקית האינטרנט גוגל עומדת בהבטחותיה ותפסיק לצנזר את תוצאות החיפוש של המנוע שלה בסין. החברה מסרה כי היא סוגרת את אתר האינטרנט שלה בסין, ותפנה גולשים במדינה שמבקשים להשתמש בשירותי מנוע החיפוש שלה לגרסה לא מצונזרת של המנוע שבהונג-קונג, בכתובת google.com.hk. כתובת האתר בסין היא google.cn.

החברה דיווחה אמש (ב') בבלוג שלה כי היא לא תסגור לחלוטין את משרדיה בסין ותשמור בין השאר על פעילות המחקר והפיתוח המדינה ומרכז המכירות המקומי.

החברה לא רוצה לסגור לחלוטין את פעילותה בסין, מחשש לפגיעה בעובדיה הסינים בעקבות המהלך. גורמים בגוגל הביעו חשש שברגע שהחברה תצא מסין - השלטונות יתנכלו לסיניים שעבדו בה.

בית ההשקעות ג'יי פי מורגן צ'ייס העריך היום, כי אילו גוגל לא היתה מפסיקה לפעול בסין, היקף הכנסותיה במדינה היה צפוי להסתכם השנה בכ-600 מיליון דולר - בקרב 400 מיליון המשתמשים במדינה.

נזכיר כי לפני כשבוע, מקור מקורב לחברה מסר כי "הסיכוי שהחברה תפסיק את פעילותה בסין הוא 99%". הדבר קרה לאחר ששרים סיניים פנו לגוגל באזהרה רשמית "שלא להתייחס בביטול לחוקי המדינה", והאשימו אותה "בזלזול והפקרות".

החיכוכים בין ענקית חיפוש למדינת הענק החלו מזמן. בינואר דיווחה גוגל כי גורמי שלטון בסין פרצו לטכנולוגיה שלה ולחשבונות מייל המנוהלים דרכה. סין מצדה ביקשה מגוגל לצנזר את תוצאות החיפוש המגיעות לאזרחיה, וגוגל שקלה את האפשרות.