אולפני הרצליה נתנה הלוואות לשתי חברות הפקה תמורת אופציות

ההלוואות ניתנו לחברות "ריאלטי" ו"לוטוס" בשל המשבר אשתקד בערוץ 10 ■ עפ"י דו"חות תיא תקשורת המחזיקה באולפני הרצליה, ההפסד התפעולי של החברה גדל אשתקד ב-960% ל-14.9 מיליון שקל

אולפני הרצליה העניקה הלוואות משמעותיות לשתי חברות הפקה פעילות בשוק, "ריאלטי" ו"לוטוס". מדו"חות חברת-האם של האולפנים, תיא תקשורת, עולה כי באוקטובר 2009 העניקו האולפנים הלוואות לשתי חברות באמצעות אג"ח להמרה, תמורת אופציות נרחבות למניות בשתי החברות.

ל"גלובס" נודע כי מדובר בחברות "ריאלטי", המפיקה עבור ערוץ 10 את התוכנית "לרדת בגדול", ובחברת "לוטוס", בראשותם של אורי דיקשטיין וגידי יהושע.

על-פי גבעון שניר, אחד מבעלי "ריאלטי", חברת אולפני הרצליה העניקה מימון לחברה שבבעלותו בשל המשבר שתקף את ערוץ 10. לדבריו, "תנאי התשלום של ערוץ 10 השתנו. בעבר הערוץ היה משלם מראש, ואילו היום התשלום הוא על-פי התקדמות ורק ממועד הגשת ההפקה". שניר מדגיש ואומר כי "לא מדובר בהשתלטות אלא בפיתרון לבעיות תזרים".

"ריאלטי" מפיקה בימים אלה את העונה הרביעית של "לרדת בגדול", ובעבר הפיקה את עונותיה הראשונות של התוכנית.

על-פי דוחות 2009 שפורסמו אתמול (א'), תיא תקשורת תעמיד ל"ריאלטי" הלוואה של 1.7 מיליון שקל צמוד למדד המחירים לצרכן, בתוספת ריבית בשיעור של 4%. בתוך כך קיבלה אולפני הרצליה אופציה ל-50% מהמניות. חברת ההפקות "לוטוס" תקבל אשראי של עד מיליון שקל בתנאים דומים, אלא שאופציית המניות שאולפני הרצליה שמרה לעצמה עומד על 75%. אורי דיקשטיין סירב להתייחס לדברים.

דו"חות החברה משקפים את הטלטלה שאליה נכנס שוק ההפקה הישראלי בשנת 2009. ההפסד התפעולי של החברה בשנה זו גדל ב-960% ל-14.9 מיליון שקל. תיא תקשורת מסבירה בדו"חות כי אותה התאוששות בשווקים טרם באה לידי ביטוי בפעילות העסקית שלה. בהתאם לכך, הכנסותיה הצטמצמו ב-38% והסתכמו ב-42.2 מיליון שקל.

בעוד היקף הכנסותיה משירותים ירד ב-12.7% ל-21.4 מיליון שקל, הכנסותיה משירותי הפקה ותוכן ספגו פגיעה משמעותית יותר וצנחו בכ-52% ל-20.8 מיליון שקל.

הירידה בהכנסות השתרשרה גם לשורה התחתונה שהמשיכה להיות שלילית, והפסדיה השנתיים גדלו ב-13.5% ל-6.7 מיליון שקל.

בין הסיבות שאותן מציינת תיא תקשורת לתוצאות בדו"חות, המשבר הכלכלי העולמי והקשיים שפקדו את שוק ההפקה והשידור הישראליים, ובהם המצב אליו נקלעו זכייניות הטלוויזיה המסחרית ב-2009. כמו כן מציינת תיא את השינויים בדפוסי הצפייה והמעבר לצפייה אישית, שהביאו לשינויים בהרגלי ההפקה.

עם זאת, תיא מציינת בדו"חות השקעות שביצעה בחו"ל במהלך 2009, אשר על-פי גורמים בחברה כבר מוכיחות את עצמן השנה. על-פי ההערכות, מצבה של החברה השתפר משמעותית כבר בפתח שנת 2010.

את תגובת עמי גניגר, מנכ"ל תיא השוהה בחו"ל, לא ניתן היה להשיג.