נסגר תיק החקירה בעבירות מס נגד גיבשטיין, רוזן וטוכמאייר

פרקליטות מיסוי וכלכלה סגרה מחוסר אשמה את התיק נגד ראש עיריית ראשל"צ לשעבר, חנניה גיבשטיין, ונגד בעלי פנגאיה נדל"ן וקנדה-ישראל, אסי רוזן וברק טוכמאייר, שנחשדו בעבירות מס בעסקת הנדל"ן של מגדל W בת"א

פרקליטות מיסוי וכלכלה סגרה מחוסר אשמה את תיק החקירה נגד ראש עיריית ראשון-לציון לשעבר, חנניה גיבשטיין, ונגד בעלי פנגאיה נדל"ן וקנדה-ישראל, אסי רוזן וברק טוכמאייר, שהיו חשודים בעבירות מס סביב עסקת הנדל"ן של מגדל W במתחם צמרת בתל-אביב - כך נודע ל"גלובס".

השלושה קיבלו באחרונה הודעות מפרקליטות מיסוי וכלכלה חתומות בידי עו"ד איריס שמואלי, פרקליטה בכירה בפרקליטות, בדבר סגירת התיק נגדם.

החקירה נגד השלושה נפתחה לפני שנתיים ברעש גדול. גיבשטיין, שהיה בעל הקרקע עליה נבנה המגדל, שהה לילה אחד במעצר, ואילו רוזן היה במעצר-בית. טוכמאייר לא היה בארץ באותה עת והגיע באופן מתואם, נחקר ושוחרר מיד בתום חקירתו.

הסתרת עסקה

לפי החשד, רוזן וטוכמאייר העלימו מס רכישה ומע"מ בהיקף של מיליוני שקלים בעסקה. לפי החשד, הם רכשו את הקרקע מגיבשטיין ושילמו לו מקדמה בסך כ-870 אלף שקל, אך היסוו זאת מרשויות המס.

חוקרי מס הכנסה חשדו כי 4 חודשים לאחר ביצוע העסקה דווח במקומה על עסקה אחרת, לפיה טוכמאייר ורוזן אירגנו באמצעות קנדה-ישראל קבוצה של 136 רוכשים, שרכשה מגיבשטיין את הקרקע בתמורה לכ-24.5 מיליון דולר.

לפי החשד, בעקבות הדיווח על עסקה אחת בלבד, שולם בפועל מס רכישה רק על עסקה זו במקום שישולם פעמיים - פעם אחת על רכישת הקרקע מגיבשטיין, ופעם שנייה על הרכישה שביצעה קבוצת הרוכשים מטוכמאייר ורוזן.

רוזן וטוכמאייר היו חשודים גם בעבירת מע"מ, שכן העסקה שלא דווחה חייבת במע"מ בהיקף של מיליוני שקלים.

גיבשטיין, המיוצג בידי עו"ד דורון איתני, מסר בתגובה: "ההחלטה היא עוד הוכחה לכך שלא היה מקום מלכתחילה לפתוח בחקירה. עובדת היותי איש ציבור במשך עשרות שנים נלקחה לחובתי, והייתי מבקש ממבקר המדינה שימצא את הדרך לסלק מהשירות הציבורי פקידים שעשו שימוש לרעה בכוח שבידם בכדי לפגוע בשמי".

עו"ד אודי ברזלי, המייצג את רוזן וטוכמאייר, מסר בתגובה להחלטה על סגירת התיק: "מההתחלה טענתי כי כל הדיון הזה הוא דיון אזרחי, ולא היה מקום לערב פלילים. גרמו לאנשי עסקים נזק גדול, והיד על ההדק צריכה להיות יותר רגישה".