ההסכם החדש של ההשכלה הגבוהה: כולם נותנים, כולם מקבלים

המדינה תוסיף תקציבים, שכר הלימוד יעלה והמרצים יאלצו לוותר על פנסיה תקציבית‏

‎‎היום (ג') נחתם הסכם עקרונות בנוגע לטיפול במשבר במערכת ההשכלה הגבוהה. ההסכם אינו סופי, אלא מהווה בסיס להסכם שייחתם אחרי מו''מ בין כלל הגורמים המעורבים בתהליך: משרד אוצר, משרד החינוך, הוועדה לתכנון ותקציב (ות''ת) והתאחדות הסטודנטים.

על פי העקרונות שנחתמו, כל הגורמים ייאלצו להעביר משאבים למערכת. התקציב שתעביר המדינה הוא 72%, וה-28% הנותרים יגיעו מהסטודנטים בצורת שכר הלימוד. לפיכך, קביעת שכר הלימוד תשתנה בהתאם.

"אני רוצה להיות ברור: מערכת ההשכלה הגבוהה שלנו בנסיגה, ויש כאן משבר. אני מבהיר כי חייבת להיות כאן עסקת חבילה - כולם נותנים וכולם מקבלים", הסביר היום שר האוצר, יובל שטייניץ, במסיבת עיתונאים מיוחדת שנערכה לרגל השגת הסכם העקרונות. שטייניץ רמז כי הממשלה תהיה מוכנה להגדיל את התקציבים למערכת ההשכלה גבוהה, אך בד בבד ייאלצו שאר השותפים להתפשר, הן הסטודנטים (העלאת שכר הלימוד) והן המרצים (הפנסיה שלהם תחדל להיות תקציבית).

‏‎‎‏"אוצר"אחר"

‏‎‎‏"התחלנו בדרך חדשה. הוצג כאן חזון משותף לחיזוק ההשכלה הגבוהה. היעד: העלאתה על דרך המלך לאחר שנים קשות שהיא עברה", הסביר מוקדם יותר שר החינוך, גדעון סער. לדבריו, ההסכם היום "הוא תחנה בדרך ארוכה, שלא תהיה קלה. כעת אנו נכנסים למו''מ אינטנסיבי להשגת הסכם מפורש על כל פרטיו ועם הסכמות עקרוניות שאליהם הגענו".

סער שיבח את שר האוצר יובל שטייניץ ואת הממונה על אגף התקציבים, אודי ניסן. "אתם שינוי מרענן באוצר. אולי זה הדבר הטבעי והמצופה משני דוקטורים. קשה מאוד להגיע להישגים ללא השותפות של משרד האוצר בתהליכים", ציין סער, והבהיר כי סביב סוגיית שכר הלימוד לא הגיעו הצדדים לכלל סיכום. גם שר החינוך ושר האוצר שיבחו את "אדריכל ההסכם", מנואל טרכטנברג, יו''ר ות''ת.

"המהלך מהווה זריקת עידוד בלתי רגילה להשגת הסכמים סביב נושאים קשים מאוד, כגון הפנסיה באוניברסיטאות והתקציבים", הסביר טרכטנברג אשר התריע כי "העלות האקטוארית של פנסיית המרצים גבוהה ממה שחשבתי. זה ידרוש תרומה לא קטנה מטעם המרצים". טרכטנברג הציג את העקרונות שיובילו את המו''מ, ואמר: "מאוד קל להכשיל מהלכים, רק כולנו יחד נוכל להביא את הצלחה".

טרכטנברג, אשר כיהן עד לאחרונה כיו''ר המועצה הלאומית לכלכלה ונאלץ להתעמת לא פעם עם האוצר, שיבח את שטייניץ וניסן ואמר: "האוצר שיושב כאן הוא אוצר אחר. לא מבחינת העקרונות שלהם - הם עדיין שומרים על הקופה, אך הדרך השתנתה. קל יותר להגיע להסכמה מאשר לכפות מהלך".

‏‎‎‏"מהלך הכרחי, אך לא מספיק"

‏‎‎בועז טופורובסקי, יו''ר התאחדות הסטודנטים ציין כי התפקיד של ארגונו השתנה. כבר לא מדובר על דרישות של הפחתת שכר לימוד, אלא בחובה להיות חלק מהפתרון לשיפור כל המערכת. "אנו מוכנים לדבר על הכל. כולל הכל", ציין היו''ר ובכך רמז כי גם על גובה שכר הלימוד ניתן לנהל מו''מ.

גם המונה על אגף התקציבים, אודי ניסן, סבר כי ישנן הרבה אינדיקציות לשחיקתה של מערכת ההשכלה הגבוהה, וחשוב לשנות את מגמה זו. עם זאת, ניסן ציין כי "אף שהמהלך שהושג היום יכול לגרום לשינוי מהותי במערכת, הוא תנאי הכרחי, אך לא מספיק". ‏‎‎‏ ‏