רשת FOX NEWS מתכוונת לנגוס בנתחי הפרסום של רשתות הכבלים

למרות ש-FOX NEWS מפורסמת בעיקר בזכות הפופולריות שלה בקרב אנשי הימין, העובדה שאובמה העניק לרשת ראיון בלעדי מראה שהקהל שלה משתנה - וזו עובדה שהמפרסמים לא יכולים להתעלם ממנה

במשך שנים טענה רשת פוקס ניוז (FOX NEWS) בפני המפרסמים והתקשורת שהיא גדולה וטובה מכל רשת חדשות בכבלים. כיום, אחרי שמחצה את מתחרותיה ברייטינג, מתכוונת הרשת להתחרות גם נגד רשתות הכבלים מהזרם המרכזי - ולשכנע את הקניינים שחדשות בכבלים אינן מהוות מקום לפרסום נחות, וכי קהלה אינו כולל רק רפובליקנים שיצאו לפנסיה.

לדברי פול ריטנברג, סגן הנשיא הבכיר לענייני מכירות פרסום בערוץ פוקס, המאמץ העיקרי של פוקס השנה יתרכז בהדגשת הקהל היוקרתי לעומת הרשתות ההמוניות כגון TNT ו-USA. "ב-6 החודשים האחרונים ניסינו למצב את עצמנו כיותר מסתם מתחרים מול CNN; עבורנו, זאת כבר תחרות שהסתיימה באופן מסוים", הוא אומר.

מאמצי פוקס יכללו שקופית המראה את הנתח שלה בקרב בני ה-25-54 בעלי ההכנסה הביתית בת 100 אלף דולר ויותר. בקרב מתחרותיה הכלליות בכבלים, פוקס נהנית מ-26% נקודות רייטינג (ברוטו) בקרב הקהל הזה, יותר מערוץ ההיסטוריה ((12%, ערוץ דיסקברי ((11% ו-CNN (9%).

ערוץ CNN היה באופן היסטורי המתחרה העיקרי של הרשת בתחום החדשות בכבלים בקרב הצופים בני ה-25-54, עד שפוקס עקפה אותו בשנת 2009.

הסכנה שבפוליטיקה

נדמה שצמיחת הרייטינג של פוקס גיוונה את בסיס הלקוחות שלה מעבר לפרסומות לתרופות (המשויכות לקהל מבוגר יותר), שעדיין משודרות אצלה. הלקוח שהוציא הכי הרבה כסף בפוקס בשנת 2009 היה חברת פרוקטר אנד גמבל, שהוציאה לפי קנטר מדיה כמעט 20 מיליון דולר על הרשת - וזאת למרות המהומה שהתעוררה כאשר פרסומותיה שודרו במהלך "התוכנית של גלן בק". עם עשרת הלקוחות המובילים נמנים פייזר, ג'ונסון וג'ונסון ו-וורייזון.

מנתוני קנטר עולה שההוצאה הכוללת על הפרסום בפוקס ניוז בשנת 2009 ירדה ב-0.7% לעומת שנת 2008 והסתכמה ב-506.5 מיליון דולר.

עם זאת, ריטנברג מודה כי לפוקס יש עוד בהחלט לאן להתקדם באינטרנט - נתון של 9 מיליון מבקרים ייחודיים מהם היא נהנית בכל חודש, נמוך מ-33 המיליונים של CNN, לפי נתוני ComScore.

הפרופיל הגבוה שממנו נהנית פוקס בקרב הצופים והמפרסמים עלה בלא מעט מאמץ. המחלוקת שהתעוררה בקיץ שעבר סביב התבטאויותיו של גלן בק נגד הנשיא ברק אובמה הבהירה את הסכנה שבפרסום לפי תוכנית ספציפית ברשת כבלים המוכרת במיוחד בגלל דעותיה, לעומת הנוהג שקדם לכך: רכישת פרסום לפי תכנות אקראי במגוון רשתות הכבלים החדשותיות.

ריטנברג מבהיר שהרשת לא איבדה הכנסה מפרסום אחרי שהלקוחות הפסיקו לפרסם בתוכנית של בק, משום שהיה מסוגל להעביר את רכישותיהם לתוכניות אחרות ברשת. רק לקוח אחד, אפל, הודיע שיפסיק לעבוד באופן סופי עם הרשת - "והם במילא לא הוציאו עלינו כל-כך הרבה כסף גם במקור", אומר ריטנברג. יש לציין, כי גם חברת קלורוקס הודיעה באופן פומבי שלא תרכוש יותר פרסומות בתוכניות המביעות דעה פוליטית כלשהי.

לדברי מייקל פרנט, מנהל השידור הארצי בסוכנות קנייני המדיה העצמאית TargetCast TCM, נושא הפוליטיקה עדיין עולה כאשר הם מדברים עם הלקוחות על רכישת זמן מסך מחברות החדשות בכבלים, וכי עדיין קשה למכור רשת כמו פוקס ניוז ללקוחות הנוטים שמאלה בשווקים כגון סן פרנסיסקו וסיאטל.

"הם מבינים אמנם שלא מדובר בדיוק בחבורת תימהונים מהימין הקיצוני, וכי גם אנשי שמאל צופים בתוכניות הרשת כדי להבין מהי העמדה הימנית", הוא אומר. "בדיוק כמו שכל שמרן שאני מכיר קורא את ה'ניו יורק טיימס' כדי לראות מה העמדה השמאלנית", הוא מוסיף.

אובמה נכנע

לדברי רינו סקנזוני, האחראי על כל קניין המדיה של סוכנויות Group M שבבעלות WPP, כל עוד ימשיכו הלקוחות לחפש יותר רכישות לתוכנית ספציפית בחדשות בכבלים, הם ימשיכו להיות בררניים בנוגע למיקום שידור הפרסומות שלהם - בין אם מדובר בפוקס ובגלן בק או ב-MSNBC ובקית' אולברמן. "לתוכניות הללו נוטה להיות קהל מאוד ברור, ולא רק במובן של הרייטינג, אלא מנקודת מבט סביבתית", הוא אומר.

גם מבחינה פוליטית, הקהל של פוקס התרחב מאז הבחירות ב-2008. הפער בין הצופים השמרנים והליברלים הולך וקטן. ממחקר שהזמינה הרשת מחברת MRI בהתבסס על נתוני נילסן, עולה ש-47% מצופי פוקס היו בעלי השקפה פוליטית של אמצע הדרך - יותר מאשר אלה של CNN ו-MSNBC 46%) כל אחת) - וש-14% מהם הם בעלי השקפות ליבראליות (זאת, לעומת 19% ל-CNN ו-22% ל-MSNBC).

אפילו המפלגה הדמוקרטית וממשל אובמה מתחילים לעבוד יותר עם הרשת.

אובמה העניק ראיון חשוב ונדיר בנושא הרפורמה במערכת הבריאות האמריקנית לברט באייר מפוקס, למרות שהאשים את המראיין בכך שקטע את דבריו מספר פעמים.

"העבודה שאובמה התראיין אצלנו מדגישה את העובדה שהקהל שלנו רב-ערך ומעורב - וזה משהו שהמפרסמים אינם יכולים להרשות לעצמם להתעלם ממנו", מוסיף ריטנברג, "ואם זה נכון לגבי הנשיא, זה כנראה נכון גם לגבי רוב המפרסמים".