גוגל: לא נעבוד עם חברות שיבקשו שירותי חיפוש מצונזרים

יומיים אחרי הפסקת הצנזורה, גולשים בסין מדווחים על קשיים בגישה לאתרים הבינלאומיים של החברה ■ אחת מחברות האינטרנט בסין כבר הודיעה כי תפסיק את שיתוף-הפעולה עם גוגל בעקבות הצעד שביצעה בסין

יומיים אחרי הודעתה הדרמטית של גוגל על הפסקת הצנזורה על תוצאות חיפוש במנוע החיפוש שלה בסין, הודיעה היום (ד') החברה כי תפסול בעתיד כל שיתוף-פעולה עסקי שבמסגרתו תידרש לספק שירותי חיפוש מצונזרים לחברות אינטרנט או סלולר מקומיות.

מנגד, אחת מחברות האינטרנט בסין, TOM, כבר הודיעה כי תפסיק מצידה את שיתוף-הפעולה עם גוגל בעקבות הצעד שביצעה ענקית החיפוש.

אין תמיכה רחבה

במקביל מתגלות בעיות גם בניתוב גולשים אל מנוע החיפוש בהונג-קונג של גוגל. החברה הודיעה שלשום (ב') כי תפנה את הגולשים שמבקשים לבצע חיפוש בדומיין google.cn לדומיין שלה בהונג-קונג, google.hk.

מאז שהחל ניתוב השאילתות מדווחים גולשי האינטרנט בסין על קשיים בגישה לאתרי גוגל. כמה מאתריה הבינלאומיים של ענקית האינטרנט לא נפתחו לגולשים בסין, וכשנפתחו - הוצגו דפים ריקים גם לשאילתות חיפוש שאינן אמורות להיות מצונזרות.

עסקים מקומיים וגולשים פרטיים דיווחו על שירות קטוע באתרים האמריקניים, הקנדיים והבריטיים של גוגל.

מגוגל נמסר כי "אתר החברה בהונג-קונג לא נחסם לגישה על-ידי הסינים, אולם דומה כי מספר מונחי חיפוש רגישים מצונזרים על-ידם. אם הגולש מנסה לאתר מידע על נושאים רגישים באמצעות מנוע החיפוש, הדבר עלול להשפיע גם על הצלחת חיפושים נוספים שלו".

בינתיים, המהלך שביצעה גוגל לא זוכה לתמיכה פומבית רחבה בסין. עיתון מקומי המזוהה עם המפלגה הקומוניסטית, המחזיקה בשלטון במדינה, האשים את החברה בשיתוף-פעולה עם גופי ביון אמריקניים. "גוגל אינה תמימה כפי שהיא רוצה להצטייר בכל הנוגע לערכים ולמוסר. שיתוף-הפעולה שלה עם סוכנויות המודיעין האמריקניות ידוע לכל", נכתב בעמוד הראשי של העיתון.

מנגד, אתמול (ג') התאספו כ-100 פעילי זכויות אדם מול משרדי גוגל בבייג'ינג כדי להביע את תמיכתם בצעדיה של החברה, כשהם נושאים שלטים בזכות חופש הביטוי ובזכותה של גוגל.

"הם החליטו להעמיד את חופש הביטוי לפני השיקולים העסקיים שלהם, ואני מקווה שחברות נוספות יילכו בעקבותיהם", אמר אחד הנוכחים בהפגנה.