גם אימפריות היי-טק נופלות

נובל תצטרף בקרוב לרשימת הענקיות לשעבר שערכן הנוסטלגי גבוה מערכן בוול סטריט

לפעמים היינו רוצים שטבלאות האקסל של האנליסטים בוול סטריט יכללו גם ערך שמשקף מידה נוסטלגית כזו או אחרת. השנה האחרונה חיסלה לא מעט חברות שהיו מקבלות דירוג גבוה מאוד בפרמטר שכזה, ביניהן סאן, סיליקון-גרפיקס וטראנסמטה, למרות שהשורה התחתונה בדו"חות לא הבטיחה להן עתיד גדול.

בימים האחרונים הצטרפה חברה נוספת לרשימה: נובל . היא עדיין לא חוסלה או נרכשה, וסביר שהמותג שלה ימשיך להתקיים עוד תקופה ארוכה, אך נראה שהשבוע הפור נפל. בתחילת החודש הגישה קרן הגידור אליוט (Elliott Associates) הצעת רכש לחברה בהיקף של 1.8 מיליארד דולר. הפיכת החברה לפרטית אמורה לאפשר מהלכים אסטרטגיים, שיתכן שיביאו לצמיחה משמעותית יותר, אם כי בדרך כלל החברה משתנה לחלוטין בדרך למכירתה.

נובל הוקמה ב-1983. עד אמצע שנות ה-90, מערכת ההפעלה שלה הייתה הבחירה האוטומטית של ארגונים רבים. Windows NT, שהפכה לחלוצה בחדירת מיקרוסופט למרחב הארגוני החל מ-1995, פגעה במעמד של נובל. Windows 2000 מוטטה אותה סופית. ב-2004 ביצעה נובל שינוי אסטרטגי עם רכישת גרסת הלינוקס SuSe, אולם לא הצליחה לשחזר את ההצלחה של שנות ה-90, אז תומחרה מניית החברה בשווי של פי 5-8 לעומת מחירה היום.

עם מאזן פיננסי ראוי לקנאה, נובל מהווה פלטפורמה אידיאלית להשתלטות. ההצעה של אליוט משקפת בדיוק את שווי המאזן של החברה - 1.82 מיליארד דולר בסוף הרבעון הפיסקלי הראשון של 2010. כלומר, בלי סנט מיותר מעבר לנכסיה הגשמיים של החברה. ואכן, לדירקטוריון של נובל היה מספיק אומץ, או אופי, כדי להשיב בשלילה. לצד זה תבצע נובל "בדיקה של האלטרנטיבות להצפת הערך למשקיעים", כולל חלוקת דיבידנדים, מהלכים אסטרטגיים שונים ומכירת החברה.

אבל האם באמת אליוט, שמחזיקה בכ-8% ממניות נובל, חושבת שאין כאן פוטנציאל, או שהיא פשוט אופורטוניסטית? מספיק לראות את דוחות המתחרה - רד-האט - שפורסמו אתמול כדי להבין את הפוטנציאל. לשתי החברות יש הכנסות ורווח רבעוני דומה - כ-200 מיליון דולר ו-20 מיליון דולר, בהתאמה - אך השווי שבו נסחרת רד-האט הוא 5.7 מיליארד דולר, מה שמשקף מכפיל מעולם אחר לגמרי.

הפוטנציאל של נובל קיים, אבל כנראה שעם התנהלות אחרת, ואולי הנהלה אחרת. האירוניה היא שיותר רכישות, או הצלחה במימוש עשרות הרכישות שהתבצעו, היו הופכות את ההצעה של אליוט ללא רלוונטית, לפחות בסכום זה, ומספקות לחברה עוד כמה שנים של מנוחה על זרי הנוסטלגיה. עכשיו זה כבר מאוחר מדי.