מחירי הבתים בארה"ב עלו ב-0.3% בינואר - בהובלת לוס אנג'לס

מדד S&P קייס-שילר: עליות מחירים נרשמו ב-12 מתוך 20 הערים הגדולות בארה"ב ■ בהשוואה לינואר אשתקד ירדו המחירים ב-0.7% - הירידה המתונה ביותר מזה 3 שנים ■ מניות הבנייה דווקא מאבדות גובה

שוק הנדל"ן האמריקני ממשיך להתייצב: מחירי הבתים ב-20 הערים הגדולות ביותר בארה"ב עלו באופן מפתיע ב-0.3% בחודש ינואר, בהשוואה לדצמבר, לאחר שבחודש שעבר נרשמה עלייה דומה. כך עולה ממדד S&P קייס-שילר שפורסם היום (ג'). העלייה מתבטאת בנתוני מגמה של המדד, אולם יש לציין כי נתוני המקור הצביעו דווקא על ירידה של 0.4% בינואר לעומת דצמבר.

מחירי הביתים אמנם ירדו ב-0.7% בהשוואה לינואר 2009, אולם גם בהסתכלות זו מדובר בירידה המתונה ביתר מזה 3 שנים. מחירי הבתים הזולים בארה"ב (שירדו ביותר בכ-35% מ-2006 עד יוני האחרון) ותוכניות הסיוע של ממשל אובמה לנוטלי המשכנתאות ורוכשי הבתים בפעם הראשונה מסייעים לשוק הדיור להתאושש מהמיתון החמור ביותר אליו נקלע מזה עשרות שנים.

ב-12 מתוך 20 הערים הגדולות נרשמו עליות במחירי הבתים בינואר, כאשר לוס אנג'לס הובילה בראש הרשימה עם עליית מחירים של 1.8% בינואר, בהשוואה לדצמבר.

נראה כי המחירים הזולים מפתים רוכשים דירות להיכנס לשוק, כאשר מצד שני עיקולי הבתים נמשכים ביתר שאת ומהווים משקולת על מחירי הבתים. לפי הערכות חברת RealtyTrac, השנה צפויים 4.5 מיליון עיקולים בארה"ב, לעומת 2.8 מיליון עיקולים אשתקד.

גם תוכניות הסיוע של ממשל אובמה תומכות בשוק במידה רבה. עד נובמבר האחרון הציע הממשל הטבות מס בהיקף של אלפי דולרים לכל אמריקני שרוכש בית ראשון, מה שהגביר את קצב מכירות הבתים. אובמה הצהיר לאחרונה כי בכוונתו להשיק גם תוכנית נוספת שתסייע להתמודד עם בעיית עיקולי הבתים ותעזור לאמריקנים להימנע מעיקולים.

מניות הבנייה בוול סטריט לא מתרגשות מהנתון והגיבו בירידות קלות בפתיחת המסחר. לנר , חברת הבנייה השלישית בגודלה במונחי הכנסות, הובילה את הירידות. גם מניות פולטי , DR הורטון וטול ברדרס איבדו גובה.