ניסים בובליל: "המדינה יכולה להוריד את מחירי הדיור ב-40%"

יו"ר התאחדות הקבלנים בראיון לגלי צה"ל: "המינהל פוסל מיכרזים בהם המחיר היה נמוך מדי" ■ "40% ממחיר הדירה נתונים בידי האוצר והמינהל ומורכבים ממסים"

ניסים בובליל, יו"ר התאחדות הקבלנים, השתתף הבוקר בתוכנית בגלי צה"ל בדיון בנוגע לעליה החדה במחירי הדיור בישראל בשנתיים האחרונות. בובליל אמר כי "אנחנו רואים לאורך כל הדרך שמינהל מקרקעי ישראל דואג במכרזים בצפון ובדרום כאשר מתקבלים מחירים נמוכים, לא לאשר את המיכרז. המינהל דואג בכל מיכרז שתהיה מעטפה של השמאי הממשלתי ואם מתקבל מחיר נמוך ב-25% ממחיר השמאי המיכרז נפסל".

"מצד אחד הממשלה אומרת שהיא רוצה להוריד את מחירי הדירות ומאידך, המימשל צריך למקסם את הרווח ממכירת הקרקעות. זה דבר והיפוכו. אנחנו נמצאים על איזשהו גלגל שאינו מאפשר הוזלה. אם מחיר המיכרז הנוכחי הוא לפחות המחיר של המיכרז הקודם לא נצליח להוריד מחירים".

"אני טענתי שהמינהל מספסר בקרקעות וקיבלתי נזיפות. יכול להיות שלאנשים אחרים יש הגדרות טובות יותר. אנחנו הצענו פתרונות, למשל שהמחיר הממוצע יזכה ולא המחיר הגבוה, אז קיבלנו תשובות שזה לא מקובל, שבודקים את זה וכו..אני חושב שמי שרוצה להוריד את מחירי הדירות ולאפשר לזוגות צעירים לרכוש דירות במחירים סבירים, הרי שאם מחיר הקרקע הוא 40%-50% ממחיר הדירה, המדינה יכולה בהחלטה אחת להוריד את המחיר בעשרות אחוזים. 40% ממחיר הדירה נתונים בידי האוצר והמינהל ומורכבים ממיסים".

עוד אומר בובליל כי "יושב ראש המינהל הוא שר השיכון. בידיו ובידי האוצר יש שליטה מלאה על המחירים. אני חושב שלכולם יש כוונות טובות, אך יד ימין לא יודעת מה עושה יד שמאל וכך המחירים ממשיכים לעלות".

"אנחנו יודעים לבנות בתים ב-500-600 אל שקל לדירה ממוצעת של ארבעה חדרים. כל השאר זה עלויות קרקע ומיסים שנמצאים בידי המדינה. בתקופת העליה הגדולה בנינו ב-100 אלף יחידות דיור בשנה וכיום בונים כ-30 אלף יחידות דיור בשנה. המדינה גם מוציאה את העובדים הזרים ולכן אנחנו מוגבלים. אם המדינה תאפשר כניסת עובדים זרים נספק את כל הביקושים".